יתפוס גם ביו"ש? בנייה בבאר שבע
יתפוס גם ביו"ש? בנייה בבאר שבעצילום: פלאש 90

ההתיישבות ביהודה ושומרון נמצאת בהקפאה מזה חודשים ארוכים, וכחלק מההתמודדות עם המציאות הקשה מציע יו"ר ועדת הישובים במועצת בנימין, אפי שרון, לשנות כיוון ולהתחיל לבנות לגובה באותם שטחים שכבר אושרו לבנייה.

"דווקא בימים אלה שבהם אנחנו שומעים על הרס בתי יהודים וחשש מהרס בתי מחבלים צריך להיות שינוי תפיסה ושנבנה לגובה", הוא אומר בראיון לערוץ 7.

"השיטה לא חדשה. אנחנו מכירים אותה ולא מתלהבים ממנה כשניתן לבנות לרוחב", מציין שרון המתייחס למציאות הקיימת עד כה במרבית הישובים ביו"ש.

"הפנייה שלי היא לועדי הישובים, למועצות ולתנועות ההתיישבות. זו הזדמנות היסטורית. כשמקפיאים אותנו - לבנות לגובה", הוא אומר ומוסיף כי לא לאורך זמן תהיה ההזדמנות הזו ולכן יש לנצלה כעת ובאותן מעט קרקעות שכן אושרו לבנייה לפעול לשינוי הגדרתם מבנייה כפרית לבנייה רוויה ולבנות לגובה.

"ידוע שעל כל שטח של ארבעה בתים ניתן לבנות בתים של 120 תושבים. זה שינוי תפיסה ואולי בנוף היישובי זה נראה קצת שונה אבל עדיין אפשר לשמור על האווירה הכפרית ובחלק לבנות לגובה".

בדבריו הוא מוסיף ומעיר כי "במועצה שלנו מקדמים תכניות שכאלה ומפתחים אותן וצריך לעשות זאת במרץ רב יותר. יש כאן גם אמירה חברתית. כשיוקר הדיור לא משתנה נאמר תנו לנו לקלוט את הזוגות הצעירים.

"אין סיבה שבישובים בבנימין יימכרו דירות במחיר גבוה כפי שהן היום וכך גם נשנה את המבנה הדמוגראפי. הישובים יכולים להתרחב בצורה מאסיבית ובכמויות שלא בטוח שיהיה ניתן בעתיד".

"כשיש אופציה לבנות בישובים הנוף נראה טוב יותר בבנייה רחבה, וכל אחד רוצה בית פרטי עם גינה גדולה וזו השאיפה אצל הרבה משפחות, אבל בימים אלו, כשאנחנו לא יכולים לעשות את זה, יש הזדמנות לבנות לגובה ולהביא יותר תושבים ליו"ש ולא להתנצל על זה".

כאמור, מהלך שכזה יצריך התנהלות רישומית שונה, אך להערכתו מהלך שכזה יהיה קל יותר מאשר בנייה על קרקע רגילה הנתונה בהקפאה. "צריך לעשות שינוי בייעוד הקרקע מבנייה כפרית. אני מקווה שממשלה ימנית, ונקווה שהיא נחשבת כזו, לא תהווה מכשול לסוג הבנייה הזה.

"גם תנועת ההתיישבות יכולה לבוא ולומר שיש כאן שינוי ואנחנו רוצים לבנות לגובה כי זה צו השעה. לא בטוח שתהיה לכך היענות בעתיד כפי שיש לזה היום".

ומה לגבי ההקפאה? האם זו לא תכלול בנייה לגובה? "ראש הממשלה לא יוכל להחזיק מקל משני צדדים, לא יתכן שהוא לא מתכחש להתיישבות ועם זאת מקפיא אותה.

"אני לא מדבר על הרחבת ישובים שנצטרך לעשות גם את זה, אבל כאן זה כרוך רק בשינוי תב"עות ובניצול שטחים שנועדו לבנייה כדי לאכלס בהם יותר תושבים".

מוסיף שרון ומעלה הצעה נוספת להרחבת הבנייה בתקופת ההקפאה: "אני מאוד מאמין בשיטת המכרזית, ומציע שקבלנים יבנו בשיטת המכרזים בישובים מבוקשים, ועל כל בניית שני בניינים בישוב מבוקש יחויבו לבנות בניין אחד בישוב מרוחק יותר. זה יהיה שינוי אסטרטגי משמעותי בכל ההתיישבות".