שר הרווחה במסיבת העיתונים

שר הרווחה, חיים כ"ץ, כינס הבוקר (חמישי) מסיבת עיתונאים בה הציג תוכנית פעולה מיידית למימוש זכויותיהם של ניצולי השואה. 

במסיבת העיתונאים חשף שר הרווחה כי למעלה מ- 20 אלף ניצולי שואה לא מימשו זכויות בהיקף של יותר מ- 100 מליון ש"ח.

במסיבת העיתונאים טען השר כי יש לסגור את הרשות לרווחת ניצולי השואה. "הכל צריך לעבור דרך הביטוח הלאומי", אמר השר והוסיף כי הוא מצפה מהתקשורת ללחוץ בנושא.

השר כ"ץ סיפר "אני בן לניצולי שואה ששרדו את אשוויץ. בשנת 1953 אבי הקים את ארגון נכי רדיפות הנאצים ופעל כדי לסייע במימוש זכויות הניצולים וזאת בהתנדבות עד יומו האחרון. מיד עם כניסתי לתפקיד דרשתי לדעת מה מצבם של ניצולי השואה החיים בישראל. נדהמתי לגלות שלמשרד הרווחה והשירותים החברתיים לא היה שביב של מידע בנושא".

לדבריו, המידע על ניצולי השואה החיים בישראל היה שמור בסוד. סוד שהיה מנת חלקה הבלעדית של הרשות לזכויות ניצולי השואה. הפקידות שהייתה אמונה על הנושא, לא הייתה מוכנה לחלוק את הנתונים עם משרד הרווחה ולא עם הביטוח הלאומי בטענה מגוחכת של צנעת הפרט".

"לאחר מאבק שניהלתי ולאחר התערבותו של היועמ''ש לממשלה אביחי מנדלביט, לפני 20 יום הואילו בטובם הפקידים ברשות לניצולי השואה להעביר לנו את מספרי תעודות הזהות של הניצולים שהיו ברשותם", הוסיף כ"ץ.

לדבריו, "בעבודת מטה מאומצת ביצענו הצלבה עם הנתונים הקיימים בביטוח הלאומי- והצלחנו לקבל תמונת מצב על ניצולי השואה החיים כיום בישראל. הנתונים שנציג פה לפינכם משקפים בבירור איך כולנו נכשלנו. איך הבירוקרטיה, האטימות של הפקידים וריבוי הגופים המטפלים בנושא הביאו למצב שיש ניצולים הרעבים לפת לחם, סובלים מקור וחוסר התייחסות. נעשה את כל מה שאפשר על מנת למנוע את הסבל הנורא ונאפשר להם לחיות בכבוד".

בישראל חיים כיום 194,468 ניצולי שואה ו- 65,134 אלף מתוכם מקבלים גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי. 

על פי התכנית:

4,193 ניצולי שואה בני 90 ומעלה שלא קיבלו עד כה גמלת סיעוד כלל- יהיו זכאים לה באופן אוטומטי. 

3,281 ניצולי שואה שעד עתה לא קיבלו תוספת שעות סיעוד מהקרן לרווחת ניצולי השואה, על אף שהיו זכאים לה, יקבלו תוספת של 9 שעות.

5,963 ניצולי שואה יעלו אוטומטית מרמת הסיעוד הבינונית לגבוהה. שווי תוספת מוערך ב- 438 ש״ח בחודש.

14,063 ניצולי שואה שעד עתה לא קיבלו הטבות בחברת החשמל על אף שהיו זכאים לכך- יקבלו ומדובר בהטבה בשווי של עד 112 ש"ח בחודש. 

מהרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר נמסר בתגובה: "הרשות לזכויות ניצולי השואה מעבירה נתונים לכל גוף ציבורי שמבקש להעניק סיוע לניצולים. כל טענה אחרת אינה נכונה בעליל. הרשות מעבירה מידע באופן קבוע לגופים שונים, בהם המוסד לביטוח לאומי, קופות החולים, ועוד".

"נבהיר כי טענות משרד הרווחה אינן נכונות. הרשות ביקשה ממשרד הרווחה הבהרות שמסבירות לצורך מה נדרש מידע אישי רגיש. היועץ המשפטי לממשלה הנחה את הרשות שלא להעביר פרטים מזהים. לכן, ובהתאם להנחייתו, העבירה הרשות את כל מסד הנתונים בנפרד מהפרטים האישיים של הניצולים".

עוד נמסר "אנו מצרים על כך ששר הרווחה עושה שימוש ציני בניצולי השואה לצורך עשיית רווח פוליטי וכותרות בתקשורת. הרשות תמשיך לטפל בניצולי השואה בחרדת קודש ותקצה עבורם את כל המשאבים הדרושים תוך שיתוף פעולה ומידע עם כל הגורמים הרלוונטיים. אנו מציעים לשר כץ לחפש כותרות במקומות אחרים".

ראש האופוזיציה הרצוג מסר בתגובה, "השר חיים כץ חשף מציאות מבישה בנוגע לניצולי השואה. בזיון . זו בושה לכולנו. בושה גדולה עוד יותר לממשלה הזו. ממשלה שתחתיה מושפלים מאות אלפי אזרחים שניצלו מהתופת הנוראה, בנו את חייהם כאן וכעת רעבים ללחם, צריכים להתחנן לנדבות". 

לדבריו, "אנחנו כמדינה וכעם צריכים להתבייש .לחיות לצידם של אותם גיבורים, אודים מוצלים, אבות ואמהות סבים וסבתות של רבים מתוכנו שחיים בעוני מחפיר ואין לאף אחד תשובה בשבילם. רק הבטחות ריקות ומילים גדולות. כשר רווחה הובלתי את המהפך ההיסטורי הראשון לטובת ניצולי השואה. והוכחנו שבמאמץ משותף אפשר לשפר את חייהם שם ניצולי השואה באופן משמעותי ביותר. אבל היה כמובן צריך לשפר יותר על בסיס התשתית הזו. השר כץ חשף כשל מערכתי שיש לטפל בו בלי דיחוי. לא לחכות לפסח ולא ליום השואה. להכריז על מצב חירום והשקעת כל המשאבים הנחוצים ולפתור את הבעיה ולתת לניצולי השואה את המגיע להם ללא דיחוי נוסף."