תמיכה. חיילות בצה"ל
תמיכה. חיילות בצה"לצילום: פלאש 90

סקר מקיף ראשון מסוגו נערך לאחרונה בקרב נשים במגזר הדתי לאומי על ידי חברת המחקר "מסקר" בהנחיית ד"ר עדו ליברמן.

הסקר מצביע על צמיחת תופעת הפמיניזם הדתי שקורמת עור וגידים במגזר בשנים האחרונות ומאידך גם על השמרנות המשפחתית האופיינית לו.

מהסקר שנערך עבור גיליון 200 של מגזין נשים מבית תכלת תקשורת, עולה כי 80% מהנשים הדתיות טוענות כי מצבן טוב יותר מנשים במשפחות חילוניות, וכן אחד האתגרים הגדולים עבור האישה הדתייה הוא שמירה על המשפחתיות ועל נפשם בעידן הסמרטפון והטכנולוגיה המתפתחת.

בנושא גיוס לצה"ל עולה כי למעלה מ- 58% בעד גיוס נשים לצה"ל, נתון זה מפתיע בהתחשב בעובדה כי בעבר גיוס לצה"ל על פני שירות לאומי הפריע לנשים בשידוכין.

מאידך ניתן לראות כי עדיין אחוז גבוה מהנשים טענו כי אחריות על מטלות הבית השוטפות מוטלת על כתפי האישה.

ענייני דת מדינה והלכה לא נפקדו מהסקר המקיף וגם כאן ניתן לראות שינויי חשיבה והתנהגות אשר לא הכרנו בעבר במגזר הדתי לאומי. הסקר מראה כי למרות הקמפיין שביקש לאשר טבילה ללא בלנית, למעלה מ-50% טענו כי זוהי תופעה אסורה ולא ראויה ואף כתופעה אשר יכולה להוביל למדרון חלקלק כמו כן, למעלה מ-71% טענו כי הן מתנגדות להורדת כיסוי הראש - מדובר בתופעה אסורה.

יחד עם זאת, בנוגע להדים בנושא מניינים משותפים או מניינים לנשים בלבד עולה מהסקר סימנים המצביעים על כך שהנשים בעד לעשות קידוש או הבדלה וכן לומר "קדיש" בקול. יתירה מזאת, מעל 77% מהנשים טענו כי האישה צריכה לשמש כפוסקת הלכה בבית בענייני טהרת המשפחה.

"באמצעות הסקר ולאורך הגיליון החלטנו לבחון את השאלה- איפה נהיה בעוד מספר עשורים? האם הדור הולך ופוחת או שאנחנו בכלל בעליית הדורות?",  אומרת הילי מויאל, עורכת מגזין "נשים". "בניגוד לכל התחזיות הפסימיות ביחס לדור המילניום, סקר נשים מצביע על מגמה חיובית של דור חזק ומוביל. כמו כן, הסקר מצביע על כך שלמרות שמרנות מסוימת וגבולות ברורים, נשות המגזר הדתי לאומי שואפות לחיים שוויוניים יותר, לשותפות בנושאים הלכתיים ורואות עצמן כמי שמסוגלות להוביל, להנהיג, לממש את עצמן בתחום הקריירה ועדיין לשמור על ערכי התורה והמשפחה".