הצביעות של בג"ץ

עורך הדין ד"ר שמואל סעדיה שהיה בין העותרים לבג"ץ נגד חוק הגיוס, מצביע בראיון לערוץ 7 על הצביעות, כלשונו, של בית המשפט העליון.

סעדיה, בא כוחה של עמותת "הרצליה למען תושביה", הביע צער על כך ''שבית המשפט העליון מתעסק עם החרדים בבחינת חזקים על חלשים. הגשתי עתירות בעבר לגייס ערבים לשירות צבאי או לשירות אזרחי. אם מדברים על ערך הדמוקרטיה אז שיהיו מספיק אמיצים כדי לגייס את הערבים, שימלאו גם חובות ולא רק ייהנו מזכויות".

הוא מאשים את שופטי בג"ץ בהתערבות בעבודת הממשלה ובפגיעה במשילות. ''בית משפט מקיים מאבק מול הכנסת וממשלת ישראל ורוצה להוכיח שהוא חזק יותר ומנהל את המדינה. יש כנסת במדינה וממשלה שמחליטה מה לעשות. לבוא ולתקוף את שר הביטחון? יש לו סמכות לצאת למלחמה אבל לא את מי לגייס או למי לתת פטור? זה מוסר כפול שלא מקובל עלי''.

"יש רק גזר ואין מקל"

בדיון שהתקיים בצהריים בבג"ץ ועסק בעתירות שהוגשו נגד התיקונים שביצעה הממשלה הנוכחית בחוק הגיוס, מתחו השופטים ביקורת על התנהלות המדינה בכל הנוגע לגיוס החרדים ותקפו את העובדה שאין סנקציות בחוק נגד המשתמטים ואין תמריץ שלילי בחלוקת הכספים לישיבות שלא עמדו ביעדי הגיוס.

"ההתמודדות עם התופעה בצורה הדרגתית והגישה הלא-לעומתית והרכה מעלה את השאלה אם הגישה הרכה הזו לא צריכה לפעול גם בהיבט של תמיכות כשהיעדים לא מושגים", אמר השופט עוזי פוגלמן לנציגת המדינה, "אתם לא יוצרים מוטיבציה לשנות, כשיש רק גזר. הקמתם מפלצת".