רעידת האדמה באקוודור
רעידת האדמה באקוודורצילום: רויטרס

יממה לאחר רעש האדמה באקוודור שגבה חייהם של בני אדם רבים, מספר רב הקהילה היהודית ושליח חב"ד בגואיאקיל, הרב אוריאל טוויל על מה שהתרחש באותם רגעים מחרידים.

"הרעידה אירעה במוצאי שבת כאשר היינו לקראת סיום תפילת מעריב בבית הכנסת. פתאום הכל רעד והזדעזע לא ידענו מה עלול לקרות. יצאנו החוצה, אספנו במהירות את הילדים מהחצר והתיישבנו על הדשא באזור שבו מתאספים בשעת חירום. התחלנו להגיד תהילים, והילדים בכו בפאניקה. זה נמשך לערך כשתי דקות ארוכות", סיפר הרב טוויל ודבריו צוטטו בעיתון החרדי 'המבשר'.

"הרעש אמנם אירע בעיר אסמרלדה מרחק כמה שעות מכאן, אבל כאן בגואיאקיל הרגישו היטב את הרעידה. האמת כי רעידות אדמה קלות כבר היו בעבר, אבל לא בכזו עוצמה מפחידה, בדרך כלל יש רעידות של עד 30 שניות, הרעידה הזו ארכה שתי דקות ובעוצמה רבה מאוד. הכל התמוטט וקרס. במצלמות האבטחה של בית הכנסת ראינו שלאחר שנמלטנו החוצה הספרים נפלו מן הארונות, הכל היה על הרצפה. גם בבית כלים במטבח נפלו ונשברו.

"המצב כעת הוא שיש פאניקה ופחד אצל התושבים ברחובות. יש בניינים שקרסו ותשתיות ונפגעו, לצערי עד עתה ידוע כי יש יותר מ־ 230 הרוגים ויתכן שיש עוד הרבה יותר נפגעים.

הבשורה הטובה היא שעד עתה לא ידוע לנו על נפגעים יהודים, למרות שלפי מה שידוע לנו היו כאן לפחות 200 מטיילים ישראלים באקוודור. וכן גם במונטה ניטה היו כ-90 מטיילים, וב"ה לא שמענו על נפגעים. יצרנו קשר ושמענו שכולם בריאים ושלמים. אנו מנסים לעזור ככל האפשר.

עוד סיפר כי מטיילים רבים פנו אלינו בבקשה לסיוע בשהותם בעיר היות ותחנת האוטובוסים המרכזית נסגרה ודרכי הגישה לעיר חסומות. העיר בעצם הייתה נצורה שעות רבות, אין יוצא ואין בא.

"המצב הוא כאן תוהו ובהו. קרסו גשרים, בקניונים קרסו תקרות. המצב ממש גרוע, המדינה לא ערוכה לאירועים כאלו. ישנם אזורים שלא ניתן להגיע אליהם אין חשמל ואין תקשורת.

הרב תומר רותם, שליח חב"ד בקיטו בירת אקוודור, סיפר גם הוא על רגעי רעש האדמה שהכה במדינה.

"היינו בשעת סעודה שלישית כל הבניין "החל לרקוד". הרגשנו את זה היטב. אני רואה שזה ממשיך ולא נפסק. שמענו ברחוב צעקות ודברים נופלים. היינו עם הילדים בבית. יצאנו החוצה לחדר המדרגות במקום שבו המעלית. השתדלנו להתחזק כמה שיותר, להאמין ולדעת ששליחי מצווה אינם ניזוקין ושבעזרת ה' נעבור את זה בשלום".

רעש האדמה בעוצמה 7.8 בסולם ריכטר התרחש בעומק של 19.2 קילומטרים ובמרחק של כ־ 173 קילומטרים צפון־מערבית לעיר הבירה קיטו. עיקר הנזק והפגיעות בנפש היו לאורך החוף. בין הערים שספגו את מרבית הנזק והאבידות היה העיר גואיאקיל, הנחשבת לגדולה והמאוכלסת ביותר במדינה.

מספר ההרוגים והפצועים ברעש האדמה ממשיך לעלות. עד כה נמנו 272 הרוגים ולפחות 2,500 פצועים ברעידת האדמה הקשה ביותר שספגה המדינה.

כוחות חילוץ הצלה וחירום ממשיכים בפעילותם ורמת הכוננות בה הם פועלים נשארה ברמה המקסימאלית כפי שהכריז עליה סגן הנשיא המקומי.