נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הגיב הבוקר (שני) לחשיפת מנהרת הטרור בשטח ישראל.

"אשר יגורנו בא. בשנתיים מאז צוק איתן, חמאס לא הורתע מלהתעצם מחדש, כפי שהתרענו בעקביות. חמאס הגדיר פרויקט לאומי לחפירה מחדש של מנהרות טרור החודרות לעומק שטח ישראל.  זהו יעד לאומי עליון עבורו, והגיע הזמן שנפנים זאת".

בנט הוסיף "מטרת חמאס היא להפתיע אותנו באירוע רב זירתי של חדירה, הרג וחטיפה, מעין תרחיש 'יום כיפור' של טרור. 

חובתה של מדינת ישראל היא לתת ביטחון לתושבי הדרום, ולמנוע זאת בכל מחיר, ולא להסתמך על כך שחמאס כביכול מורתע ואנו נגן על תושבי עוטף עזה. חפירה לתוך שטחנו מהווה גם הפרת ריבונות המצדיקה כל פעולה נדרשת".

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג הגיב לחשיפת המנהרה וביקר בחריפות את התנהלות הממשלה מול התעצמות והתחזקות חמאס, "בעבר היו בישראל ממשלות שראשיהם שתקו והאויב חטף. בשנים האחרונות יש בישראל ממשלות שרק מדברות והאויב מחטיף".

"אחרי צוק איתן הבטיחו לנו הפטפטנים שתהיה הרתעה ושקט לשנים ארוכות, אבל מסתבר שהנייה לא פוחד מבנט ומוחמד דף לא עושה חשבון לנתניהו. הגיע הזמן להקים ממשלה בישראל שראשיה ישתקו ויתנו לאויב בראש", הוסיף הרצוג.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ (ליכוד), בירך על חשיפת המנהרה, "כל הכבוד לצה"ל ומערכת הבטחון על חשיפת מנהרת הטרור שחפר החמאס מעזה לתוך שטח ישראל ועל סיכולה. אנחנו מלווים מזה תקופה פעילות זו, לה שותפים גורמים רבים, ולצד שביעות הרצון מההישג הטכנולוגי רואים בחומרה רבה את פעילות החמאס, שמהווה פגיעה קשה בריבונות מדינת ישראל ופעולה התקפית לכל דבר".

"לא נוכל להשלים עם פעילות מסוג זה לאורך זמן. ולכל הצבועים בעולם שמאשימים תמיד את ישראל, מה תגידו עכשיו? איך הייתם מגיבים אם גורמים עויינים היו חופרים מנהרות טרור מתחת ישוביכם ובתיכם?", תהה כ"ץ.

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, תקף בעקבות החשיפה את נתניהו ויעלון, "המנהרה שהתגלתה היא פגיעה קשה בריבונות הישראלית והוכחה נוספת לכך שמדיניות ההכלה שמובילים נתניהו ויעלון מאפשרת לחמאס להמשיך להתעצם, לפעול בשטח ומסכנת את חייהם של תושבי הדרום ואת ביטחונה שבסל מדינת ישראל. כנראה שזו גם לא המנהרה היחידה שחצתה כבר את גבול ישראל. אם לא תשתנה המדיניות החמאס ימשיך לחפור, להתחמש, להתעצם ולערער את יסודות הביטחון הישראלי". 

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) התייחס גם הוא לחשיפת המנהרות ותקף את הממשלה, "ממשלת ההפקרות של נתניהו מסכנת את חיי תושבי ישראל. במקום להצטלם בגולן כמו קאובוי, מוטב שנתניהו יגן על תושבי הדרום, לפני שיהיה מאוחר מדי".

אל"מ במיל' ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), רמ"ט אוגדת עזה לשעבר, התייחס גם הוא לגילוי המנהרה וציין, "גילויה של המנהרה לא בא בהפתעה, לא ליודעי דבר, גם לא לציבור. זה רק מחייב אותנו להבין יותר שהחמאס שמולנו, כמו גם הרשות הפלסטינית מחנכים את ילדיהם להשמידנו וממשיכים בכל דרך לפעול לפגוע בנו".

"רק על בסיס העמקת המודיעין הישראלי ויכולותינו המבצעיות בהגנה ובהתקפה נוכל לשמור על ביטחוננו", הוסיף יוגב.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), ראש מועצת אשכול לשעבר ותושב עוטף עזה, בירך את צה"ל על חשיפת המנהרה "אני רוצה לחזק את צה"ל ואת כל גורמי הביטחון שמצאו את המנהרה ועוסקים מסביב לשעון בהגנה על אזרחי מדינת ישראל".

"המנהרות הן איום טקטי ואסטרטגי על מדינת ישראל", אומר ילין, "את המנהרה הזאת צריך להשמיד מיד, לא צריך לחכות, צריך להשמיד כל מנהרה שנכנסת למדינת ישראל. להשמיד כל מנהרה שאנחנו יודעים שמתחילים לבנות, בדיוק כפי שאנחנו מחסלים חוליית מחבלים שעומדת לירות טיל".

לדבריו, "לא יכול להיות שאנחנו נותנים לחמאס להמשיך לחפור את המנהרות, להמשיך להתאמן ואנחנו לא עושים שום דבר".

ילין הפנה את דבריו לראש הממשלה נתניהו, "ראש הממשלה זו האחריות שלך. אנחנו חזקים ומוכנים לספוג הרבה מאד בתנאי אחד, שיהיה אופק מדיני לאזור כולו. בידיים שלך לתקוף כל מנהרה ולתקוף כל חוליית מחבלים, באחריות שלך גם להביא אופק מדיני ושקט לאזור. תתחיל לעבוד, אי אפשר להפקיר אותנו בצורה כל כך גלויה כלפי אויב שהוא מר. צריך להכהות בהם עוד לפני שהם מנסים לצאת מבטן האדמה ובמקביל ליזום הסדר של הודנה לטווח ארוך עם מדינות ערב המתונות, ארצות הברית ואירופה".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) תקף את הממשלה בעקבות החשיפה, "גילוי המנהרה מלמד על כשלונה של הממשלה להפיק הישגים ממבצע צוק איתן. בהיעדר הסדרה, החמאס נערך לעימות הצבאי הבא, אינו חושש מישראל וממתין לשעת כושר צבאית ומדינית. ישראל הרוויחה אמנם זמן אבל איבדה את ההרתעה".​

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, ציין בתגובה לחשיפת המנהרה את העיכוב ביצירת המכשול מפני מנהרות, "חשיפת המנהרה מוכיחה שוב, שעל ישראל להשלים בהקדם את המכשול בפני מנהרות התקיפה של חמאס. בניגוד לאמירות של ראש הממשלה על כך שכסף לא יהיה גורם מעכב, עוד אין סיכום תקציבי בין האוצר למשרד הביטחון בעניין זה. צריך להגיע אליו מיידית ולזרז את העבודות ליצירת המכשול, ובמקביל להכין את צה"ל לעימות כך שאם יהיה, הוא יהיה מהיר והחלטי ויביא לתוצאות טובות בהרבה ממבצע צוק איתן".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) שוחח עם ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני בעקבות חשיפת המנהרה ואמר, "אני מברך את כוחות הביטחון על גילוי המנהרה, אנו ניצבים בתקופה רגישה לקראת החגים. יחד עם זאת, זו נורת אזהרה שכמעט שנתיים לאחר צוק איתן, החמאס חפר מנהרה שיצרה איום מחודש על הישובים והתושבים. על ממשלת ישראל לתת חופש פעולה מלא לצה"ל וגורמי הביטחון להשמיד את אותן המנהרות ותשתיות הטרור מיסודן. פעם נוספת אנו עדים לחשיבות ההתיישבות והחקלאות לאורך גבולות המדינה שלמעשה מממשת את הריבונות בשטח".

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי), חברת ועדת חוץ וביטחון, התייחסה לחשיפת המנהרה ואמרה, "חשיפת המנהרה מוכיחה כי חמאס נערך להפתיע את ישראל לא בביצוע פיגוע, אלא במתקפה שתעלה בחייהם של אזרחים רבים. ישראל חייבת להקדים ולהכות בחמאס בעוצמה. אל לנו להמתין ליום בו נוכל להצדיק זאת מול העולם. מחיר הדמים שנשלם יהיה גבוה ובין כה וכה לא ימנע מהעולם לגנות את ישראל".

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) תקף את ראש הממשלה בעקבות חשיפת המנהרה והאשים אותו במצב בשטח, "במשך שנים נתניהו מנהיג את מדינת ישראל ומביא לקריסת ההרתעה הישראלית. מבצע אחרי מבצע, נאום אחרי נאום ועכשיו מנהרה שנחפרה מתחת לבתי תושבי ישראל".

"מדובר בכישלון ביטחוני של נתניהו, שחייב לתקן את הטעויות שעשה בשיתוף פעולה בין ישראל ומצרים והקהילה הבינלאומית. רק חזית משותפת כזו תביא להריסת כל תשתית הטרור החמאסית ותניב תוצאות בשטח. בינתיים נתניהו משתמש בהרתעה שמבוססת על מילים ולא על מעשים, והתוצאה קשה: מנהרה חדשה במשמרת של נתניהו", הוסיף חסון.

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מפלגת 'יש עתיד' וחבר ועדת חוץ ובטחון, בירך את צה"ל בעקבות חשיפת המנהרה, "צה"ל וכוחות הבטחון מנעו אסון כבד ואני מבקש לחזק את ידיהם על הפעילות הנחושה. חשוב לזכור ולהזכיר לעולם - למנהרה שנחשפה הייתה מטרה אחת - לרצוח ילדים ונשים חפים מפשע בתוך ישראל. מועצת הבטחון של האו"ם והקהילה הבינלאומית צריכות להבין חד משמעית, כי איום המנהרות משמעותי והרסני ממש כמו איומי טילים או פיגועי טרור ועל העולם לגבות את ישראל בכל תגובה על איום המנהרות שכמוהה כפלישה קרקעית לשטח מדינת ישראל".

לפיד הוסיף, "אחרי מבצע 'צוק איתן התרעתי לא אחת ועמדתי על הדרישה כי חייב להתבצע פירוז של עזה מנשקה. לא יכול להיות שאחרי סיום 'צוק איתן' ממשיכים בעזה בחפירת המנהרות וייצור טילים שמכוונים לעבר אזרחי מדינת ישראל.  נושא המנהרות צריך להיות מטופל ברמה המדינית כמו שהוא מטופל ברמה הצבאית. מה שאנחנו רואים היום זה חוסר טיפול מובהק של הדרג המדיני בסוגיית המנהרות ברמה ההסברתית וגם ברמה ההרתעתית. אני סומך על צה"ל, על מפקדיו, על תוכניות העבודה שלו. עם זאת, נדרשת פעילות אינטנסיבית ונחושה גם ברמה המדינית כדי לעקור מהשורש את איום המנהרות ולדאוג לביטחונם של תושבי הדרום ואזרחי ישראל".

ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), יו"ר ועדת החוקה, קשר בין חשיפת המנהרה ליום השואה המתקרב, "לאחר חג הפסח, מגיע יום השואה ומסתבר היום יותר מתמיד שהחמאס לא זנח את שאיפותיו של המופתי לחסל את כל העם היהודי היושב בציון. הוא ממשיך בכל דרך לנסות לעשות זאת אך ברור שהוא לא יצליח, כי אנו נבהיר לחמאס שנגמרו הימים בהם דם יהודי היה הפקר".

ראשי הרשויות בעוטף עזה ציינו בהודעה משותפת שפרסמו, "עצם הגילוי מציב אותנו בפני מציאות מורכבת. מצד אחד, איתור המנהרה מבהיר שיש סיבה טובה לתחושת הדריכות המוגברת. מצד שני, אנחנו מברכים את מערכת הביטחון על השיפור ביכולות לאיתור מנהרות ולחיזוק ההגנה על תושבי הישובים צמודי הגדר".

לדבריהם, "מבחינתנו, הגילוי החשוב, מהווה רק את ראשיתה של המשימה. אנחנו תובעים לסיים את הקמת המכשול, לכל אורך הגבול, על כל מרכיביו, במהירות הרבה ביותר. אנו ממשיכים  לשמור על שיגרת החיים וסומכים על מערכת הביטחון".

בועד מתיישבי גוש קטיף מתייחסים גם כן לחשיפה ומציינים, "שוב, בפעם המי יודע כמה החמאס מוכיח שמורג ונווה דקלים לא היו התחנות האחרונות שלו. החמאס וזרועות הטרור לא מסתפקים בשטח ממנו גורשנו לפני כעשר שנים וחצי אלא מעוניין להקים בארץ ישראל חמאסטאן משלו. אנחנו, המתיישבים בגוש היו חומת המגן של כל יישובי עוטף עזה והדרום, המנהרות ההתקפיות האלו הם ההוכחה לכך. אנחנו עוד נשוב לגוש קטיף. זה רק שאלה של זמן".