ניו יורק
ניו יורקצילום: פלאש 90

קבוצת תלמידי דוקטורט בסיטי יוניברסיטי אוף  ניו יורק (CUNY) העבירה החלטה הקוראת להטיל חרם אקדמי על מדינת ישראל, בהצבעה שנערכה – ככל הנראה בכוונה תחילה – לאחר כניסת השבת.

החלטת מועצת הדוקטורנטים, הקוראת "להטיל חרם על מוסדות אקדמיים ישראליים כל זמן שמדינת ישראל ממשיכה להפר זכויות פלשתינים תחת החוק הבינלאומי", עברה כאשר 42 סטודנטים הצביעו בעדה, 19 התנגדו ו-9 נמנעו.

המועצה מייצגת כמעט 5,000 סטודנטים.

ההחלטה גם הביעה תמיכה בארגון הקמפוס "סטודנטים למען צדק בפלשתין" (SJP), דיווחה סוכנות JTA, שציטטה את העיתון ניו יורק דיילי ניוז.

ג'ק מרטינס, סנאטור באסיפה של מדינת ניו יורק המייצג את רובע נסאו, כינה את ההחלטה "שיח שנאה". הוא ציין שהמועצה יצרה תנאים לא הוגנים עבור ההצבעה בכך שערכה אותה בכוונה לאחר כניסת השבת.

"המאמצים שלהם להשתיק כל התנגדות בכך שתזמנו את ההצבעה לאחר כניסת השבת, כאשר יהודים שומרי מצוות אינם יכולים להשתתף ולהביע את דאגותיהם, אינה צירוף מקרים", כתב מרטינס במכתב למנהל CUNY ג'יימס מיליקן. הוא כינה את ההחלטה "מגעילה ומביישת".

מיליקן אמר שהוא מתנגד לחרם אקדמי על ישראל.

"ראשי CUNY האחרים ואני התנגדנו באופן עקבי ופומבי לחרם על מוסדות השכלה גבוהה ישראליים", כתב מיליקן לאתר הג'ואיש דיילי פורוורד. הוא אמר שהחלטת הדוקטורנטים לא תשפיע על מדיניות האוניברסיטה, אותה קובע חבר הנאמנים.

החלטה דומה לא הצליחה לקבל רוב קולות מכלל חברי המועצה ב-2014, כאשר 31 הצביעו בעדה, 25 התנגדו ו-10 נמנעו.

עוד בשבוע שעבר, ממשלת הסטודנטים באוניברסיטת שיקאגו אישרה (8:4 ושלושה נמנעים) החלטה שקראה למשרד ההשקעות של האוניברסיטה לחדול מלקנות מניות של חברות אשר "מרוויחות מהאפרטהייד" נגד פלשתינים. תיקי ההשקעות המנוהלים ע"י משרד ההשקעות של האוניברסיטה מסתכמים בכ-8.7 מיליארד דולר והחברות שעליהן דובר כוללות את בואינג, קטרפילר, ג'נרל אלקטריק ומוטורולה.

בעקבות ההצבעה, האוניברסיטה הודיעה כי היא מתנגדת לחרמות.

"האוניברסיטה לא תפסיק השקעות בחברות שעושות עסקים בישראל והיא מתנגדת לחרמות אקדמיים המכוונים נגד מדינות ספציפיות, כולל ישראל", אמרה.