משה גפני
משה גפניצילום: פלאש 90

"העיכובים בתשלומים קצבאות וההתנהלות המסורבלת ביחס לניצולי השואה הם כתם על כולנו", כך סיכם היום (ג') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), חודשים של דיונים וניסיונות להביא לסיום את הסחבת בנוגע לאי העברת התשלומים הרבעוניים לכ- 11 אלף ניצולי שואה קשיי יום.

"הטיפול בניצולי השואה והסמכויות בנושא מפוזרים בין גורמים רבים ולא כולם מודעים למכלול הבעיות והקשיים ומי שנפגע כתוצאה מכך, הם הניצולים עצמם וזה משליך עלינו כנבחרי ציבור. אפעל לקדם מהלכים שיובילו לריכוז מלוא הסמכויות בטיפול בניצולי השואה תחת קורת גג אחת. כך לפחות אם יתעוררו בעיות, תהיה כתובת אחת אליה ניתן יהיה לפנות".

גפני התבטא בנושא, לאחר חודשים בהם פעל למצוא פתרון שיאפשר את חידוש העברת התשלומים הרבעוניים לאותה קבוצת ניצולים קשיי יום, שאמורים לקבל בנוסף לקצבאות הרגילות עוד 2,720 ₪ ישירות מהחברה להשבת רכוש נספי השואה (החברה להשבה).

לאחר שבדיון האחרון שקיימה הוועדה בנושא התברר שטרם נפתר הסכסוך המשפטי בין החברה להשבה לחברת אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) בנוגע לאפשרות מימוש מניות בנק לאומי, שיאפשרו את העברת הכספים לניצולים, הגיע גפני לסיכום עם מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, עפרה רוס, כי הרשות תעביר את הכסף לניצולים מחר (ד') לאור התחייבות החברה להשבה להחזרת מלוא הכספים לאחר הכרעה בסכסוך המשפטי עם אוה"ה.

"פתרון זמני אמנם הושג ומחר הניצולים יקבלו את הכסף המגיע להם, אך כאמור זהו רק פתרון זמני שאינו מבטיח את המשך התשלומים בעתיד. הסחבת והבעיות שהתעוררו כאן בוועדה סביב הנושא, העלו את הצורך למצוא פתרון כולל לכלל הבעיות והמצוקות של ניצולי השואה. אני עצוב מכל ההתנהלות. יש כסף שמסתובב עבור הניצולים בחברת אוצר התיישבות היהודים במניות בנק לאומי, שאמורות להיות של החברה להשבה שמחזיקה נכסים שהיא אינה יכולה לממש. מתברר שיש גם כסף בקק"ל שמוכנה להירתם לסייע בנושא ולהעביר את הכסף הדרוש לניצולים אך ההסתדרות הציונית אליה היא כפופה, בדיוק כמו אוה"ה מתנגדת. מדובר בכסף נזיל אך ההסתדרות הציונית לא מאפשרת את זה".

"אחרי פסח, אני אקיים דיון מקיף על כל העניין ואזמן לצורך כך את נציגי היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה וכן את השרה לאזרחים ותיקים. בכוונתי לדרוש שכל העיסוק בנושא של ניצולי השואה יתרכז במקום אחד ושלא יידרשו כל הסיבובים שנעשים כאן בין רשויות, חברות ושלל גורמים שנוגעים בדבר כיום" אמר.

עוד התייחס גפני לסוגיה אחרת בעניינם של ניצולי השואה, שגם לגביה תידרש ועדת הכספים לטפל ואף לקדם תיקוני חקיקה. מדובר בעובדה שניצולי שואה שמקבלים רנטה מגרמניה, אינם מקבלים השלמת הכנסה, כיוון שהרנטה נחשבת להם כהכנסה.

"לדעתי, זה לא צריך להיחשב כהכנסה נחוקק חוק להחרגת ניצולי השואה בעניין השלמת הכנסה. בכל מקרה כל הנושא של ניצולי השואה חייב להיות מרוכז במקום אחד שיאפשר סקירה וריכוז של כל הבעיות ומתן פתרונות מקיפים. בכל יום שעובר יש פחות ופחות ניצולים ולכן חובה עלינו להקטין את הביורוקרטיה בנוגע לניצולים".