פרופ' אביעד הכהן
פרופ' אביעד הכהןצילום: חזקי עזרא

 

עו"ד פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז הקדמי שערי מדע ומשפט, מתייחס היום (שלישי) בראיון לערוץ 7 להתפטרות נציבת הביקורת על הפרקליטות השופטת בדימוס הילה גרסטל.

"ההתפטרות היא זעזוע לגוף הביקורת על הפרקליטות", אומר הכהן, "כבר שנים שיש דרישה שגם על הפרקליטות תהיה ביקורת וישנו ויכוח האם זו צריכה להיות ביקורת פנימית או חיצונית".

הכהן סבור כי גם על הפרקליטות כמו על כל גוף אחר במדינה, צריך שיהיה מבקר. 

פרופ' הכהן מתייחס למאבק שהיה בין הנציבה לפרקליטים, "העובדה שהמאבק על הנושא הפך להיות מאבק אישי, לא היטיב עם הנושא. גם אנשי הפרקליטות וגם גרסטל נאבקים על עניין מהותי - עד כמה מותר לבקר את הפרקליטות ומיהו הגורם שיעשה את זה. אנשי הפרקליטות וועד הפרקליטים הפכו את גרסטל למטרה".

לדעתו הדברים שנאמרו במהלך 'המלחמה' כלשונו בין הניצים חרגו ממה שאמור היה להיות, "אני מקווה שההתפטרות תוביל לדיון אמיתי בשאלות המהותיות".

"השנתיים של גרסטל הוכיחו שיש משמעות לביקורת ושזה לא דבר מופרך לחלוטין אלא להפך" , מביע הכהן את דעתו, "בשורה התחתונה זה מחזק את אמון הציבור וגם את הפרקליטים. כמובן שבדרך יש גם מצבים לא נעימים, כאשר אתה מגלה שאנשים בפרקליטות נהגו שלא כדין".

לשאלה האם התפטרות גרסטל היא ניצחון לפרקליטות הוא משיב, "ניצחון פירוס. כי כעת יחוקק חוק שיסדיר את מעמד הנציבות, את הסמכויות שלה ואת הסנקציות שהיא יכולה לנקוט. אני חושב שזה חשוב. אין מישהו שהוא מעל לחוק".