הרב שטרן בראיון חגיגי לחג הפסח

הרב אריה שטרן, רב העיר ירושלים, מספר בראיון חג מיוחד לערוץ 7 על מנהגי ליל הסדר בביתו, ומציין כי במרכז הסדר עומדים דברי חז"ל "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".

הרב שטרן מדגיש כי ליל הסדר מתקיים על פי "מנהג אבותינו", ומציין כי בשיאו של הסדר, לאחר הסעודה, לאחר שפותחים את הדלת, נוהגים בביתו לשיר ואף לרקוד לכבוד אליהו הנביא.

"בליל הסדר אנחנו מציינים מצד אחד את העניין של יציאת מצרים שזו הגאולה הראשונה של עם ישראל, אבל אנחנו לא משאירים אותה לבדה אלא מחברים אותה מיד אל התקווה והאמונה בגאולה האחרונה שמתחברת גם לדמות של אליהו הנביא", מסביר הרב שטרן.

בהמשך הראיון מספר הרב שטרן על הביקורים שערך במסעדות ובמלונות בעיר ירושלים כחלק מההיערכות לחג הפסח.

"היה מנהג של הרבה יהודים שבפסח כל אחד הולך לביתו. אבל מי שכן רוצה ללכת למסעדות ולבתי מלון ירצה לשמוע על רמת הכשרות בירושלים. אני מוכרח לומר שבירושלים, תחת פיקוחה של הרבנות בירושלים, מתנהלת מערכת כשרות משופשפת, מסודרת, יסודית ומאורגנת היטב. אתמול הייתי באחד מבתי המלון הגדולים בעיר, אני חושב שיש במה להתפאר כשרואים איך זה מתנהל והמלון כבר מוכן לפסח בצורה כל כך רצינית, מסודרת ויפה", ציין הרב שטרן, "והוא הדין במסעדות בעיר שרובן מתנהלות בצורה שאפשר להגיד עליה שהיא אפילו למהדרין, ואנחנו מסיירים ועוברים כדי לחזק וכדי לברך את אלו שעושים במלאכת הקודש. יש בפסח הרבה עולי רגלים שמגיעים  לירושלים ועולים לרגל וממילא המסעדות הופכות לנקודה חשובה. אני חושב שאפשר לסמוך ולדעת שהדברים נעשים בצורה הטובה ביותר".

הרב שטרן הסביר את הרעיון מאחורי המנהג של קבלת פני הרב ברגל וקבלת הפנים המסורתית אותה הוא עורך מדי שנה ב"בית הרב קוק" בירושלים, "זה עניין של כבוד התורה וכבוד הרבנות שמקיימים את המנהג הזה של עלייה להקביל את פני רבו ברגל. אנחנו מקיימים את זה בבית הרב קוק, ומקווים להביא אהבה גדולה בין כל חלקי עם ישראל".

בראיון התייחס הרב שטרן גם לניסיון להקים מערכת כשרות אלטרנטיבית בירושלים, "יש כל מיני כשרויות פרטיות אבל אני חושב שיד הרבנות הראשית על העליונה במקרה הזה דווקא בגלל הרצינות של הפעילות שלה בתקופה האחרונה. אני חושב שכולם מרגישים שיש כאן פעילות רצינית ויסודית והדברים האחרים הם די שוליים ולא צריך לכל דבר להתייחס".

הרב שטרן " חבל שיש קבוצות של יהודים שרוצים כל הזמן לחדש דברים שמנוגדים להלכה, אבל זה לא חדש. צריך לזכור שהם יהודים ואנחנו כאמור רוצים להתחבר לכל המגזרים, אבל לא לתת להם מעמד רשמי. אני חושב שצריך מאוד להקפיד שדברים שקשורים למסורת ולדת יהיו מסורים לרבנות הראשית לישראל, כי זה הדבר שמבטיח את האופי המיוחד של מדינת ישראל בזהות היהודית שלה שכל כך יקרה וחשובה לנו".

הרב שטרן ביקר השבוע את פצועי פיגוע המטען בירושלים, והתייחס בראיון גם לביקור ולגל הטרור, "אנחנו אומרים בהגדה 'בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו', צריך לדעת להתמודד עם גל הטרור אבל אסור להישבר ואסור להתייאש".

בסיום הראיון בירך הרב שטרן את כל עם ישראל והדגיש כי "צריך להתחזק במיוחד בקדושתו של חג הפסח".