מאות תושבי עפולה מפגינים
מאות תושבי עפולה מפגיניםצילום: יהודה פואה

בית המשפט המחוזי בנצרת הורה היום (ראשון) על ביטולו של מכרז הקרקעות לבניית שכונה של בתים צמודי קרקע בעפולה עילית, בו זכו ערבים בלבד.

השופט אברהם אברהם הורה על ביטול המכרז לאחר שקבע כי העותרים לביטולו הצליחו להוכיח כי חלק ניכר מהמציעים שזכו במכרז פעלו בדרך של תיאום מחירים, וזאת בניגוד לתנאי המכרז האוסרים על ביצוע תיאום שכזה.

לדברי השופט נמצאו שני פגמים בהליכי המכרז. "האחד בניסוח עמום ומטעה של תנאיו, והאחר בתיאום פסול בין מציעים, שניהם פגעו פגיעה קשה בעקרון השוויון שבמכרז".

הבסיס המשפטי לפסילת המכרז הוא פסיקת בתי המשפט בנוגע לתיאום המחירים במכרזי הקרקע בעיר חריש, והקביעה לפיה תיאום מחירים צריך להביא לפסילת המכרז.

נציין כי מייד לאחר פרסום תוצאות המכרז עלו טענות לפיהן ניתן להבחין בתיאום מחירים בין הזוכים הערבים במכרז רק באמצעות בחינת ההצעות שהוגשו במסגרת המכרז.

מעיון בהצעות הזוכות עולה כי בתשעה מגרשים דו משפחתיים זכו הצעות זהות, כולן על סך של 255,555 ש"ח, ובכמה מגרשים נוספים זכו הצעות שנראה כי היו מתואמות עם הצעות אלו, בסכומים כגון 255,777 ו-255,888 ש"ח.

במקביל עוררה העובדה שכל הזוכים במכרז הקרקעות היו ערבים, שלא מקרב תושבי העיר, זעם בקרב חלק מהתושבים שחששו מהיווצרותה של מובלעת ערבית בלב העיר.

תושבים אחרים הביעו זעם על כך שבפועל איש מבני העיר המבקשים לבנות בה את ביתם לא הצליח לזכות במכרז. התושבים הזועמים יצאו למספר פעולות מחאה, והיום כאמור בוטל המכרז מסיבות משפטיות.