לוחמי האש בפעולה
לוחמי האש בפעולהPhoto by Basel Awidat/Flash90

שריפת חורש פרצה בצהריים (שלישי) באזור שלומי בגליל המערבי. עשרה צוותי כיבוי אש ומטוסי כיבוי פועלים להשתלט על השריפה.

כביש 70 מצומת כברי ועד צומת חניתה נחסם לתנועה בשני הכיוונים בעקבות השריפה. כוחות משטרה נמצאים במקום ומכוונים את הנהגים לדרכים חלופיות.

במקביל, אחר הצהריים משתוללת דליקת חורש סמוך לאתר רפטינג נהר הירדן. צוותי כיבוי פועלים במקום - והמטיילים באיזור פונו.

מוקדם יותר פרצו שריפות בשני מוקדים סמוך למסילות הרכבת בין באר יעקב ללוד ובקטע שבין רמלה לנען. נרשמו שיבושים בתנועת הרכבות באזורים שונים בשפלה, בירושלים ובבאר שבע.

מוקדם יותר התחוללה שריפה בצמוד לכביש 1 והוא נחסם בקטע שבין מחלף ענבה למחלף בן שמן. צוותי כיבוי השתלטו על האש.

במקביל, צוותי כיבוי פעלו לכבות שריפת קוצים במעורבות אסבסט באתר גרוטאות בצדו המזרחי של הכפר שייח דנון בגליל המערבי. שריפת קורצים פרצה גם בסמוך לקיבוץ יזרעאל למרגלות הגלבוע. ארבעה צוותי כיבוי שני מטוסי כיבוי הצליחו להשתלט על האש.

פירוט עומסי התנועה, נכון לשעה זו: בדרך 90 עמוס מפוריה עד חמת טבריה ובהמשך מעמיעד עד צומת ראש פינה, בדרך 77 עמוס מהושעיה עד צומת בית רימון, בדרך 6 צפונה עמוס ממחלף עירון עד מחלף עין תות. 

בדרך 71 עמוס מצומת נבות עד גבע, בדרך 85 עמוס מנחף עד צומת ראמה, בדרך 70 עמוס ממחלף עין תות לצומת התשבי. בדרך 75 עומס תנועה ממחלף יגור לצומת העמקים ובכיוון ההפוך מצומת ישי עד צומת השומרים. בדרך 65 עמוס ממחלף עירון עד עארה ובהמשך מצומת מגידו לצומת הסרגל, בדרך החוף צפונה עמוס ממחלף נתניה עד מחלף ינאי.

בגהה צפונה עמוס מאלוף שדה עד גבעת שמואל, בדרך ירושלים תל אביב עמוס ממחלף גנות עד קיבוץ גלויות, באיילון צפונה עמוס ממחלף חולון עד מחלף השלום.

צילום: רועי אנגל, דוברות מד"א
צילום: רועי אנגל, דוברות מד"א

כך תישמרו מפני סכנות החום הכבד

לאור הזינוק בטמפרטורות ומזג האוויר ההביל שפוקד את ישראל, מפרסם היום מד"א הנחיות לציבור על מנת לצמצם נזקים אפשריים בגוף מפאת מזג האוויר החריג.

החום הכבד השורר בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם בדגש על תינוקות, ילדים וקשישים. על מנת לצמצם למינימום את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם מד"א את ההנחיות לציבור, שיאפשרו שמירה על חיי אדם. 

הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות לפחות 3 ליטר מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. הרבו בשתיית מים על פני כל שתייה ממותקת. 

יצאתם מהבית? יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש בעיקר בקרב תינוקות וילדים – באמצעות כובעים, קרם הגנה ולבוש מתאים. 

תינוקות ברכב: יש להימנע לחלוטין מהשארת ילדים ותינוקות ברכב סגור. הטמפרטורה ברכבים סגורים מזנקת בתוך דקות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב – גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים! במידת הצורך, יש להשאיר בעבורם שתייה קרה, מזגן דולק ומבוגר אחראי ברכב. 

פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מפעילות ספורטיבית במהלך שעות החום הכבד. במידה ומבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב ולאחר עומס החום, יש לשים לב להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.   

יוצאים לים? יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים ביותר, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ולהימנע משהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לשים לב לרחוץ רק בחופים מוכרזים בהם יש מציל.  

עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד: יש לקחת הפסקות ארוכות יותר בצל או במקום ממוזג ולהרבות בשתייה.  
אם מופיעים סימני התייבשות - דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מיידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה אף מעבר לתחושת הצימאון.

במידה ומופיעים סימני פגיעת חום - דוגמת התעלפות, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101. עד הגעת צוותי מד"א, יש לבצע קירור מידי של הנפגע תוך הפשטתו מבגדיו, התזת מי ברז והשבת רוח על גופו.

חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שאינם מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל.

במד"א קוראים למשפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים לשמור עימם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.  

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כי "צוותי מד"א עומדים בכוננות מוגברת בימי החג וחול המועד לקראת פגיעות אפשריות מפאת החום הכבד שפוקד את ישראל בימים אלו. אני ממליץ לכל בית ישראל להישמע להנחיות מד"א ולעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מפגיעות החום הכבד. בכל צורך, עומדים לרשות הציבור צוותי מד"א המיומנים שיעניקו מענה מידי לכל פגיעה שעלולה להתעורר. חג שמח לכל בית ישראל".