הרב יונתן זקס
הרב יונתן זקסYoni Kempinski

בתום עידן מלחמות הדת הגדולות במאה ה-17, החל תהליך בעולם המערבי של 400 שנים של חילון.

כך טוען הרב יונתן זקס בהקדמה לספרו החדש Not in God's Name שראה אור בשנה שעברה וכעת תורגם לעברית. תחילה הגיע חילון הידע בדמות המדע והפילוסופיה, לאחר מכן חילון הכח בדמות המהפכות האמריקאית והצרפתית, חילון התרבות במאה ה-19 ולבסוף חילון המוסר במאה העשרים שקידש את היחיד, האוטונומיה, הזכויות והבחירה.

תהליך זה על פי הרב זקס, הוביל לכך ש"המאה העשרים ואחת מציידת אותנו בהכי הרבה בחירה אך בהכי מעט משמעות". הדת חזרה כדי להחיות את המשמעות. אך יחד איתה, חזרה הקנאות הדתית שאנו רואים בדמות האלימות הנעשית כיום בשם האל בעולם המוסלמי שבאופן סכמטי קשורה קשר הדוק לעלייתה המחודשת של האנטישמיות.

"אני לא ליברל שחושב שכל דת שקר היא אמת. אני יהודי שדואג לגבי סכנה רצינית שהולכת להיות אף יותר רצינית. אני כותב ספרים כדי לשנות אנשים ולהביא תיקון לעולם. והאנשים שאני צריך לשנות הם נוצרים ומוסלמים. כך שאני לא ליברל סטנדרטי"
"בשנים האחרונות נדמה לעתים שאנחנו נוסעים אחורה בזמן, היישר לימי הביניים" כותב נשיא המדינה ראובן ריבלין במבוא ל- 'לא בשם הא-ל'. "כמו לא עברו מאז מאות שנים, שוב אנו עדים למחזות נוראים: עריפת ראשים, השלכה ממגדלים... בדומה לימי הביניים... מסעות ההרג הללו נעשים בשם האל, כפי שהוא נתפס בידי אותם מרצחים ארורים ונתעבים.

הרב זקס מאבחן את הרוע הזה כ-"רוע אלטרואיסטי", כזה הנעשה בשמם של עקרונות מקודשים לכאורה, והמגיע כתגובת־נגד לרלטיביזם המוסרי השורר במערב. שהרי בעולם של רלטיביזם, כזה שאיבד אמות מידה של טוב ורע... רק הכוח מדבר; ובעולם שאיבד רכיבים בסיסיים של זהות, משמעות וקהילה, ימשיכו תנועות דת קיצוניות... לשלוח את חִציהן מלאי הרעל לכל מקום המבקש לבנות חברה מוסרית ודמוקרטית".

"אנו חיים תחת איום עולמי רציני וקיומי ביותר", מסביר הרב זקס בראיון טרנס אטלנטי לרגל חג החירות. לטענתו, האלימות הדתית הנשלטת כיום בידי העולם המוסלמי מסבה את כל תשומת הלב העולמית אל מדינת ישראל והעם היהודי.

"העם היהודי חי אלף שנות רדיפה על ידי הנוצרים שהתחילה בעלילות הדם והגיעה לשיאה בשואה. אני בחשש כבד שכל השנאה הזו הועברה היום לאיסלאם ואני לא רוצה שתצטרך לקרות עוד שואה לפני שהמוסלמים יבקשו סליחה. המצב בו אנו נמצאים כיום לא יכול להיות יותר רציני ממה שזה עכשיו" מתריע הרב זקס בדאגה- "זה רציני מעבר לרצינות".

בספרו, מציע הרב זקס להסתכל על היריבות בין שלוש הדתות, הנצרות האיסלאם והיהדות כיריבות בין אחים. כזו, שלא רוצה לאפשר לאחרת להתקיים. על מנת להגיע לסיום היריבות הזו ומתוכה אולי לריפוי האנטישמיות, מציע הרב זקס להתבונן ביחסי האחווה המופיעים בספר בראשית: יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, יוסף ואחיו, רחל ולאה ומתוך התבוננות נכונה עליהם, להגיע לפתרון עולמי. הסתכלות זו מבטאת את תפיסתו הרחבה של הרב זקס את האנושות, כזו הנתפסת בעיני רבים כליברליות דתית שאיך לומר, קצת קשה לעיכול על ידי יהודים דתיים וימניים.

"אני לא אומר שאנו צריכים לקבל את הדתות האלה כאמת" חולק הרב זקס על תפיסתו כליברל דתי. "אנחנו בהרבה כבוד, חולקים עליהם. הייתה זו הלידה של האנטישמיות האירופאית שהובילה את משה הס ויהודה לייב פינסקר ותיאודור הרצל להתחיל את תנועת הציונות. והם האמינו, הרצל לפחות, שברגע שתהיה מדינת ישראל, האנטישמיות תיעלם מהעולם. אנחנו יודעים שלמעשה, כל מה שקרה הוא שהאנטישמיות עברה מוטציה, והיא היום מתבטאת כאנטי ציונות כלפי קיומה של מדינת ישראל.

זו האנטישמיות החדשה. והיא קיימת בכל העולם המוסלמי, ומתחילה להכות שורש בקמפוסים אקדמאיים ברחבי אירופה וצפון אמריקה. זה עניין קיומי בדרגה הכי גבוהה ליהודי חוץ לארץ ממש כמו ליהודי ישראל. אז אני לא ליברל שחושב שכל דת שקר היא אמת. אני יהודי שדואג לגבי סכנה רצינית שהולכת להיות אף יותר רצינית". ולכן, את ספרו, מייעד הרב זקס באופן כמעט מאשים לנוצרים ומוסלמים ברחבי העולם. "הספר הזה הוא דרישה ישירה מנוצרים ומוסלמים, שיעשו מקום ליהודים. אני מדמיין שיש 10,000 ספרים שנכתבו על האנטישמיות החדשה. ומי קורא אותם? יהודים. האם אנו באמת צריכים 10,000 ספרים שישכנעו יהודים ש'לא יהודים' לא מחבבים אותנו במיוחד? אני כותב ספרים כדי לשנות אנשים ולהביא תיקון לעולם. והאנשים שאני צריך לשנות הם נוצרים ומוסלמים. כך שאני לא ליברל סטנדרטי" הוא חוזר מדגיש.

הרב זקס מציג נתון שאולי ברור לנו מאליו: "על כל יהודי בעולם יש 185 נוצרים ו123 מוסלמים. משה רבנו כבר אמר: "לא מרובכם חשק ה' בכם ובחר בכם כי אתם המעט מכל העמים". האווירה האנטי ישראלית שקימת היום בעולם היא סופה אדירה שמתחילה להתקיים כשדעא"ש היא חתיכה קטנה של הסופה הזו".

"לרב באנגליה קל יותר לייעץ לראש ממשלה מאשר שרב ייעץ לראש ממשלה בישראל"

הרב, לורד יונתן זקס (68), שימש כרבה הראשי לשעבר של בריטניה משך 22 שנה והוא אחד המנהיגים המוערכים בעולם היהודי ובכלל. הוא נשוי לאיליין ואב לשתי בנות ובן, סב לכמה נכדים. משום הגותו בנושאים אקטואליים מזווית דתית ומוסרית, ראו בו ראשי ממשלות בריטניה כאחד מהיועצים הקרובים שלהם בדיאלוג בין דתי בממלכה וכן בנושאים כלליים אחרים מתוקף היותו גם איש אקדמיה מוערך; הד"ר זקס, משמש כפרופסור באוניברסיטת ניו יורק בחוג לפילוסופיה ומנהיגות. בקינגס קולג' שבלונדון הוא משמש כפרופסור למשפטים, אתיקה ותנ"ך והוא מרצה מבוקש גם בישיבה יוניברסיטי.

הרב זקס הוא מבין הרבנים-מנהיגים הבודדים אם לא היחיד שמשמש כמרצה מבוקש ברחבי העולם במקצועות המדע והפילוסופיה, על חליפתו, כיפתו וזקנו. קשריו עם ראשי הממשלה ג'ון מייג'ור, טוני בלייר וגורדון בראון נחשבים ידידותיים ביותר וגם עם בית המלוכה הבריטי יש לו קשר חם, בייחוד עם הנסיך צ'ארלס שכינה אותו "אור לאומה שלנו": ב1995, היה הרב זקס חלק מהמשלחת הממלכתית של בריטניה להלווייתו של יצחק רבין ז"ל. את הטיסה חזרה, העביר הרב במטוס פרטי יחד עם הנסיך צ'ארלס, ראש הממשלה מייג'ור וזה שעתיד היה להחליפו- טוני בלייר. הרב זקס ישב מול הנסיך מויילס ושקע בלימודו על פרשת השבוע. בלייר שישב על ידו, התעניין בספר ובחלקי הטקסט השונים המופיעים בדף. לאחר שהסביר לו הרב זקס כי כל חלק מהווה פרשן אחר והסביר מיהם פרשני המקרא שאל בלייר: מדוע הספר שלכם (הברית הישנה) הרבה יותר מעניין משלנו? (הברית החדשה). הרב זקס השיב: זאת מפני שבשלנו יש הרבה יותר פוליטיקה. בלייר ביקש לשמוע עוד וכך העבירו הארבעה את הטיסה בשיעור על פרשת השבוע.

הרב זקס שוהה ערב חג הפסח במקום אולי הכי יהודי בעולם – מנהטן. הוא באמצע סדרת הרצאות באוניברסיטת ניו יורק בנושא מנהיגות. כידידם של מנהיגי העולם, בקשנו לשמוע את דעתו על ההנהגה שלנו, במדינת ישראל."מדינת ישראל זאת החזרה של היהודים להיסטוריה. זה הדבר הכי חשוב שקרה לנו ב2000 השנים האחרונות, אבל עדיין לא קראתי את הפרק האחרון של הסיפור כך שאינני יכול להגיד לך כיצד הוא

הרב דיבר על הדה לגיטימציה העולמית שרוחשת על פני הקרקע. האם הרב חושב שראש הממשלה ונבחרי הציבור עושים מה שצריך היום כדי לאשרר את הזכות שלנו לחיות בארץ ישראל?

"כל מה שאני יכול להגיד זה שהדבר כשל עד כה. תשאלי כל סטודנט יהודי אמריקאי האם ישראל פופולארית בקמפוס האוניברסיטה שלו. לא תמצאי אחד שאומר כן. זה לא קורה בגלל דעת הקהל העולמית ולא בגלל שישראל לא עושה מה שצריך. זה קורה בגלל שיש בעיות פנימיות בתוך העולם המוסלמי שפוליטיקאים מתמודדים איתן על ידי שהם מאשימים את ישראל. אין לזה קשר לישראל או ליהודים אבל אנחנו מהווים השעיר המשתלח. וכך זה היה לאורך ההיסטוריה. בדיוק באותה נקודה בה חשבנו שהנצרות ריפאה עצמה מאנטישמיות, גילינו שהעולם של האיסלאם, נגוע בזה".

ובאשר לאיסלאם שבמזרח התיכון- מה דעתך על המלחמה הקיימת בינינו לבין הערבים?

"אני חו"צניק" הוא מסביר בחיוך דיפלומטי, "אני לא מתיימר להגיד לישראל איך לנהל את עצמה. אני אוהב ומעריך את מדינת ישראל ועושה כל מה שאני יכול כדי להלל אותה ולהגן עליה בציבור. הדבר האחרון שאעשה הוא להגיד לישראלים איך להתנהל. הם מנהלים אותה טוב מאד. הם המומחים העולמיים בלוחמה בטרור. אף אחד בעולם לא עושה זאת טוב מאשר ישראל. אבל", הוא מתסייג ונענה לשאלה- "ישראל חיפשה במשך 68 שנים פרטנר לשלום ועדיין לא מצאה. האם אני אומר תרימו ידים? בוודאי שלא. אם הייתי פוגש אדם בן 68 שטרם מצא משהי להתחתן איתה הייתי אומר לו- תמשיך לחפש".

אבל ישראל לא רוצה להתחתן עם הערבים.

"נכון, ישראל רוצה להתגרש מהם, אבל בשביל זה צריך עו"ד גירושין טוב. זה לא פשוט".

הרב רואה את מדינת ישאל כראשית צמיחת גאולתנו?

"מדינת ישראל זאת החזרה של היהודים להיסטוריה. זה הדבר הכי חשוב שקרה לנו ב2000 השנים האחרונות, אבל עדיין לא קראתי את הפרק האחרון של הסיפור כך שאינני יכול להגיד לך כיצד הוא מסתיים. כל מה שאני יודע הוא שיהודים גרו בכל מקום בעולם. הם גרו בזמנים טובים ובזמנים רעים. אבל תמיד היה בכל העולם רק מקום אחד בו הם יכלו לכונן חברה בהתאם לאידיאלים של עמנו, והמקום הזה הוא ארץ ישראל. אני עומד עכשיו בניו יורק, באמצע מנהטן היהודית, ועל אף זאת, אני לא מדבר עברית ולא מתנהל מול לוח שנה עברי. בישראל יהדות היא באוויר שנושמים, בנוף שאתה רואה, בלוח השנה לפיו אתה חי ומתנהל. בכל מקום אחר זה עשירית מזה. הרמב"ן צדק כשכתב "עיקר כל המצוות ליושבים בארץ ה'". כך כתוב בפירושו על ויקרא. בכל מקום אחר החיים היהודים הם השתקפות חיוורת".

אז למה לא להגיע לכאן?

"אגיע בעז"ה. אבל קודם יש לי עבודה לעשות כאן. אסור שישראל תהיה בלי מגנים בחוץ לארץ. זה מאד מסוכן".

לאחר שמונה עשרה שנות כהונה, הוכתר הרב זקס בתואר הברון זקס מאלדגייט, והוענק לו מושב לכל חייו בבית הלורדים הבריטי. אך על אף הישות המאד בריטית-ממלכתית שלו, רואה בעצמו הרב זקס דווקא כשגריר של ישראל: "אני שגריר, שליח של העם היהודי שמדינת ישראל היא הבית שלו. היא בית לכל יהודי בעולם. מדינת ישראל היא הדבר הכי חשוב בחיים יהודיים, בין אם אתה גר בלונדון, בניו יורק או בירושלים.

יהדות בלי מדינת ישראל היום זה דבר שלא מתקבל על הדעת. ובעוד ישראל עסוקה בדברים שהיא חייבת לעשות, אנשיה לא תמיד מודעים לכמה מאמץ מוקדש ברחבי העולם לעשות לה דה לגיטימציה. והספר הזה הוא חלק ממאמץ רציני להביא את הנוצרים והמוסלמים לחשוב מחדש על האמונה שלהם ולעשות מקום בשבילנו להתקיים".

בלייר שישב ליד הרב זקס התעניין בספר ובחלקי הטקסט השונים המופיעים בדף. לאחר שהסביר לו הרב זקס כי כל חלק מהווה פרשן אחר והסביר מיהם פרשני המקרא שאל בלייר: מדוע הספר שלכם (הברית הישנה) הרבה יותר מעניין משלנו? (הברית החדשה). הרב זקס השיב: זאת מפני שבשלנו יש הרבה יותר פוליטיקה

כישראלים, אנו פוגשים את יהודי העולם במסגרת "תגלית" או בחופשות בחו"ל, אך את יהדות העולם, כמעט ולא יוצא לנו לפגוש.

"כשישראלים מגיעים לבריטניה הם המומים לראות אנשים שגרים רחוק מישראל, אוהבים אותה וכל כך אכפת להם ממנה" מלמד הרב על הקהילה היהודית בבריטניה, שמונה היום כ300,000 יהודים. "כמובן שמבין יהודי העולם, אלו המחויבים לישראל ולמורשת שלה, הם שגדלים ורבים. לעומתם היהודים הפחות מחוייבים לישראל, נעלמים. בעוד הקהילה האורתודוקסית גדלה ומתחזקת, שאר הקהילות נהיות חלשות יותר וחבריה מתבוללים מאד. בקרב הקהילה הלא אורתודוקסית, יש שיעור של 70 אחוז נישואי תערובת לעומת 2 אחוז בקהילה האורתודוקסית".

ב1991, כשהרב זקס התמנה לרב ראשי, שיעור ההתבוללות בקרב הקהילה היהודית בבריטניה עמד על 26 אחוזים. כשהוא פרש מתפקידו, מספר זה נותר בעינו- דבר המלמד על כך שהתנועה הזו הופסקה. זאת בעקבות מאמץ מרוכז של הרב זקס לגדל דור של ילדים יהודים שיודעים יותר על העבר של העם היהודי. במשך 250 שנה, היהדות האנגלית ניסתה להגדיל את כמות הילדים היהודים המתחנכים בבתי ספר יהודיים אך המאמץ לא נחל הצלחה.

כשהרב זקס נכנס לתפקידו, לאחר איסוף מידע הוא יצא בקמפיין שכותרתו הייתה: הקהילה היהודית בבריטניה מאבדת עשרה יהודים בכל יום בארבעים שנה האחרונות. המידע הזה זעזע את הקהילה היהודית בבריטניה והכניס בה רצון מחודש לחנך את ילדיהם בבתי ספר יהודיים. כתוצאה מכך, בשנת 2013, כשהרב זקס פרש מתפקידו, 70 אחוז מילדי הקהילה נרשמו כמתחנכים בבתי ספר יהודיים.

יחד עם זאת, כשמדברים על יהדות העולם, המספרים הם הרבה יותר מעשרה יהודים שנאבדים מדי יום.

האם ההתבוללות העולמית היא קרב אבוד אם כך?

"לצערי נראה שכן, אני לא חושב שהם עדיין הבינו את ההשלכות של זה כמו שצריך".

איך הרב רואה את מצב היהודים בעוד 50 שנה?

"יעקב אבינו בסוף ימיו אסף את בניו ואמר להם היאספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים, ועל זה רש"י אומר בשם חז"ל: ביקש יעקב לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה. כשיהודים מנסים לחזות את העתיד" הוא אומר בחיוך, "השכינה לפתע עוזבת אותם. כך שאם אתה יהודי, תצפה לבלתי מצופה".

אז אולי נשאל זאת אחרת. לאן לדעתך היהדות היום צריכה לחתור? לאיזה עתיד?

"ליהדות יש בשורה של ממש לעולם. בדתות אחרות, חושבים על עולם הבא. אנחנו חושבים על עולם הזה. על ריפוי החולים, על עזרה לעניים ועל לשנות את העולם. אנחנו לא מנסים להמיר את דתו של אף אחד, אבל מי שעיניו בראשו מבין שאנחנו כח אדיר לחיים. אם ילכו ברחבי ישראל יראו את זה בכל מקום, ישראל עשתה זאת בחקלאות, ברפואה, בטכנולוגיית מידע, בטכנולוגיית נאנו, וזה מה שאנחנו צריכים להמשיך לעשות כחובה דתית. אבל כדי לעשות זאת, עלינו לדרוש מהעולם שייתן לנו מקום, להיות. הם ניסו להשמיד את היהודים, כשהיהודים היו הקהילה הלא נוצרית הבולטת ביותר באירופה הנוצרית. כיום היהודים הם הקהילה הלא מוסלמית הכי בולטת במזרח תיכון מוסלמי. זה האתגר שלנו אליו אנו צריכים לחתור. לדרוש מהנוצרים והמוסלמים לתת לנו להיות. אנחנו פה כבר 4,000 שנה ועדיין העולם לא נותן לנו להיות. הביטלס היו שרים- לט איט בי אבל העולם לא נותן לנו- לט אס בי".

תוכל לספר קצת על היחס הנכון בין האקדמיה לבית המדרש?

"אני חושב שהקשר בין השניים הוא חשוב מאד. אנחנו מאמינים שאלוקים שנתן לנו את התורה, ושהוא גם יצר את העולם. ולכן, מדעי הטבע, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, כל אלה מגלים משהו מהבורא. ה' גם יצר את האדם בצלמו כדמותו, כך שמדעי החברה, סוציולוגיה, כלכלה, גם באלה יש תורה. גם זה מן השמיים. הספרות שמנסה לספר לנו על הצלם אלוקים שקיים בכל אחד מאתנו גם היא תורה. אז בשבילי הקשר בין האקדמיה לבית המדרש הוא אך טבעי. היום, הגישה הזו לא קיימת אצל הרבה אנשים. קיימת יותר הפרדה בין לימודי קודש ולימודי חול בעוד אני אומר- כבודו מלא את העולם. בכל דבר שאני מסתכל בו בעולם, שם אני מוצא את בורא העולם".

אתה מוצא שהקשר הזה נעשה בקלות?

"לא" הוא אומר נחרצות. "העולם האקדמי לא עושה מקום לאלוקים כל כך, אבל עובדים קשה ומצליחים לעשות את הקשר. לימדתי באוקספורד, הארוורד ייל ופרינסטון, ואני לא רק מלמד לימודי יהדות- אני מלמד כלכלה, פוליטיקה, מנהיגות. יש קשר אמיתי בין בורא העולם והעולם אבל חייבים לעבוד קשה כדי להוכיח אותו ולהעביר אותו. שאנשים גם יקבלו אותו. אני מוצא שדווקא החלק הזה- היה קל לי לעשות. לרב באנגליה קל יותר לייעץ לראש ממשלה מאשר שרב ייעץ לראש ממשלה בישראל" אומר הרב זקס ורומז על הנתק הקיים בין שני העולמות בעולם האקדמיה הישראלי.

מאז פרישתו, עוסק הרב זקס בעיקר בלימוד. בהעברת המשנה שלו לתיקון העולם בין באפיק אקדמי ובין באפיק תלמודי וכעת הוא מרכז את מאמציו ההגותיים והמנהיגותיים להביא לחירות של העם היהודי מאיום ההשמדה, אחת ולתמיד.

את מי היית מזמין לליל הסדר?

"הסבא רבה שלי עשה עלייה ב1871 והקים את ביתו בפתח תקווה. אז הוא החל גם את העסק המשפחתי לייצור יין. כשהייתי צעיר, בליל הסדר היינו ממלאים את כוסו של אליהו הנביא ביין שהגיע אלינו מישראל, והייתי מאמין שאליהו הנביא לא הגיע בגלל שהיין של הקידוש היה כל כך נורא. היום כשהיין של ארץ ישראל הוא מדהים וזוכה בפרסים עולמיים, אני רוצה להזמין את אליהו הנביא לסדר ולשאול אותו- מה לקח לו כל כך הרבה זמן? אני רוצה להגיד לו שילך למשיח ויגיד לו- אנחנו מוכנים לבואך".

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן