הפעולה בסמוע
הפעולה בסמועצילום: מרכז מורשת הצנחנים

ביום חמישי הקרוב יתקיים סיור ייחודי המבקש להנציח את זכרו של מפקד פעול התגמול בכפר סמוע, סא"ל יואב שחם ז"ל. זאת במלאת חמישים שנה לפעולה שעוררה סערה בינלאומית במזרח התיכון ומחוצה לו.

על הפעולה ההיא ועל אירוע הזיכרון וההנצחה לסא"ל שחם שוחחנו עם אורי ישי, איש מדרשת חברון וממובילי הסיור המדובר.

פעולת התגמול ההיא התרחשה בחודש נובמבר 1966. מוקש שהונח כנגד חיילי צה"ל בדרום הר חברון גרם למותם של שלושה לוחמים. היה זה על קו הגבול של אותם ימים בין ישראל לירדן, הקו הנמתח בין יער יתיר לעין גדי.

אירוע זה, מציין ישי, היה אחד מרצף אירועים שהתרחשו בתקופה זו, ובעקבותיו החליט הרמטכ"ל דאז, יצחק רבין, לצאת למבצע תגמול. לשם כך קיבל את אישורו של ראש הממשלה לוי אשכול, אך לא לפני שאשכול הזהיר אותו והורה לו לדאוג לכך שפעולת התגמול המתוכננת לא תביא להרוגים ירדניים, לא חיילים ובוודאי שלא אזרחים.

רבין קיבל את ההנחיה ומתווה הפעולה נועד להיות מצומצם כפי שדרש ראש הממשלה – פיצוץ תחנת המשטרה הירדנית הניצבת כחלק משורת תחנות ירדניות שכאלה לאורך הגבול, לאחר שיוצאו ממנה השוטרים, התקדמות לעבר הכפר סמוע, ריכוז תושביו במרכז הכפר, פיצוץ מבנים ריקים וחזרה לישראל. זו הייתה התכנית שהלכה והסתבכה כשהגיעו לוחמי הצנחנים וסיירת מטכ"ל לשטח.

הפעולה החלה כמתוכנן אך לאחר פיצוץ תחנת המשטרה נצפה הפיצוץ למרחוק והירדנים שיגרו סיוע לאנשיהם. במקביל גם צה"ל החל שולח תגבור משלו ונוצרה מעין "תחרות", סיועו של מי יגיע קודם. בקרב שהלך והחריף נפל מפקד גדוד 202, סא"ל יואב שחם, אך הירדנים ספגו מכה קשה בה נהרגו 15 מחייליהם ו-3 אזרחים. ההלם ותחושת הבושה הירדניים היו גדולים.

ביקורת קשה הוטחה על ישראל מכיוונה של ארצות הברית וליחסים המעורערים ממילא בין אשכול לרבין זה לא עשה טוב. ישי מוסיף ומציין כי במסגרת הקרב התפתח גם קרב אווירי בו דלק מטוס חיל האוויר הישראלי אחרי מטוס קרב ירדני והפיל אותו במדבר יהודה.

לאחר נפילתו התברר כי בתוכו ישב מפקד טייסת בכיר בצבא הירדני, עובדה שהעצימה את תחושת העלבון הירדני. יש סבורים, מעיר ישי, כי העלבון והזעם הללו היו מהגורמים המרכזיים של המלך חוסיין להצטרף למתקפה על ישראל במלחמת ששת הימים, על אף שלא היה לו כל אינטרס של ממש בהצטרפות זו לנאצר.

על האירוע הצפוי והמתוכנן ביום חמידי מספר ישי כי שלוש מגמות מרכזיות לו – "הבסיס הוא להביא אנשים שיכירו את השטח ואת המרחב הזה כחלק מחקר אזור הר חברון ויהודה, אזור שהוא פחות מוכר בזווית מורשת הקרב שבו.

בנוסף, להבין את הקרב עצמו, ולכן בסיור שלנו ישתתפו גם לוחמים מהקרב שיספרו מה היה. המטרה העיקרית היא לקראת יום הזיכרון להנציח את זכרו של יואב שחם", אומר ישי ומציין כי גם בני משפחתו של הקצין צפויים להשתתף.

לפי שעה עדיין לא ברור אם הסיור, שיתקיים על ידי מדרשת חברון כחלק ממיזם "בעוז רוחם" המתקיים בשיתוף "מפעלות הציונות הדתית", ארגון "זהות – איגוד המרכזים לזהות יהודית", ארגון "אשכולות- פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית" והאגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, יהפוך למסורת שנתית של ממש, אך כבר כעת נרשמו אליו עשרות משתתפים ובמדרשה קוראים לציבור הרחב לחבור אליהם לאירוע שיתקיים ללא תשלום וכרוך רק בהרשמה מוקדמת במדרשה.

לזכרו. סא"ל יואב שחם
לזכרו. סא"ל יואב שחםצילום: מרכז מורשת הצנחנים