לאושוויץ באים ללמוד, לא להפגין כוחחזקי ברוך

חוקר השואה אמיר הַשְׂכֵּל, תת-אלוף במיל' וממייסדי "עדים במדים" - משלחות צה''ל לפולין, מספר בראיון מיוחד לערוץ 7 על הפרוייקט הייחודי.

השכל, שהיה גם מפקד המשלחת הראשונה של צה"ל לפולין. מספר כי בתחילת הדרך של פרויקט "עדים במדים", הוא ביקש מהרטכ''ל להוציא לפחות שלוש משלחות של צה"ל לפולין בכל שנה.

''בשיא הפרויקט יצאו 25 משלחות בשנה. השנה צה"ל קיצץ ויצאו 12 משלחות. עד היום עברו את המסע 40 אלף אנשי צבא שיצאו לפולין", ציין.

השכל מספר על הרקע להקמת "עדים במדים". ''התחלנו את הפרויקט ב-1999 ומה שאפיין אז את שנת 2,000 זו בעיית כוח אדם בצה"ל ובחיל האוויר - תחילת עידן ההיי-טק שהיה אטרקטיבי אך לפני האינתיפאדה שנייה.

"ברק היה ראש ממשלה והיו שיחות עם הפלסטינים והסורים והייתה תחושה באוויר שאנחנו בעידן של שלום במזרח התיכון ואנשים הרגישו שלא צריך אותם בצבא. יום אחד בא אליי אחד ממפקדי הטייסות ואמר לי 'צריך לשלוח את החבר'ה לפולין', ואני שבא מבית לא של ניצולי שואה אמרתי 'וואו'".

לדבריו, מפקדי צה''ל צריכים לבקר בפולין ''כדי לראות מאיפה הגענו ולמה חשוב לשמור על המדינה וכדי לשמור על המדינה צריך לשרת בצה"ל. ככה ראיתי את זה אז. במשך השנים הבנתי שטעיתי, כי את ההבנה למה צריך לשרת בצבא ולהיות פה צריכים להנחיל ההורים, המורים ותנועות הנוער ,זה תפקידם, ולא בגלל זה צריך לטוס לפולין".

בפולין, הוא הסביר, ''אתה לומד קצת על טבע האדם והתנהגות האנושית במצבים קיצונים וזה הבסיס להיות בן אדם. אני שירתתי 32 שנים בצבא ומאמין שהדבר הכי בסיסי כדי להיות קצין זה קודם כל להיות בן אדם. בפולין אתה לומד על מגבלות האדם".

בספטמבר 2003 ביצעו שלושה מטוסי F-15 של חיל האוויר מטס מעל מחנה ההשמדה אושוויץ. השכל מספר: ''הייתי נורא נרגש והיום אני מסתכל על זה אחרת. זו הייתה הפגנת כוח חסרת ערך. אני יכול להבין את ניצולי השואה שראו את העוצמה אך מנקודת המבט שלי כחוקר שואה חושב שלאושוויץ צריך לבוא בשביל ללמוד ולא בשביל הפגנת כוח.

''שם לומדים לאיפה יכול להגיע האדם, לאיזה תחתית ועל רוח האדם. אני חושב שהעולם מכיר את העוצמה שלנו ואין טעם להראות את זה שם. זו דעתי ואני מאמין שיש אנשים שחושבים שונה".