תחנת אוטובוס
תחנת אוטובוסצילום: פלאש 90

אחד השיפורים המשמעותיים שנרשמו בתחבורה הציבורית בירושלים בעת האחרונה היה פרויקט הצבת  תחנות אוטובוס חדישות והתקנה של שילוט אלקטרוני בתחנות המעניק מידע לנוסע בזמן אמת על מועד הגעת האוטובוסים.

במסגרת הפרויקט, שראה אור בהובלת משרד התחבורה ועיריית ירושלים באמצעות תכנית אב לתחבורה, הוצבו למעלה מארבע מאות התקנים שמאפשרים לנוסעים לדעת מתי בדיוק יגיע האוטובוס הבא.

עם זאת, בשל תופעה של השחתת שילוט, ומעשי ונדליזם, הופסק מערך ההתקנות. לדברי גורמים בעירייה, השילוט המתוחכם יקר ורגיש מאוד לפגיעה.

לאחר פניות רבות מתושבי השכונות והמינהלים הקהילתיים חזר צוות תכנית אב להתקין את השילוט כאשר לפי התכנית יותקנו למעלה מ־ 30 שלטים ברחבי שכונות ירושלים.

בד בבד ובמטרה להגביר את המודעות לצורך לשמור על שלימות ותקינות השילוט והתחנות, השיק צוות תכנית אב לתחבורה קמפיין מיוחד בשכונות ירושלים תחת הכותרת: "שלט המידע בשבילך – שמור עליו".

הקמפיין מציג את יתרונות השילוט האלקטרוני המעניק מידע על מסלולי הקווים ולוחות הזמנים, אך זקוק להגנה בשל רגישותו. הקמפיין ממוקד בשכונות בהן יותקן שילוט מחדש וכולל את שכונות הצפון, מרכז ודרום ירושלים.

לקמפיין צורף גם איור מעשי ידיו של המאייר יוני גרשטיין המציג סצנה טיפוסית מתחנה ירושלמית בה מתקבצים יחד תושבים ירושלמים מכל גווני הקשת העושים כולם שימוש בשלט המידע. האיור מציג משימה לסייע לאחד הנוסעים להגיע ליעדו בזמן וממחיש בכך את היעילות של השילוט.

במינהלים הקהילתיים השונים התגייסו כדי למנוע מעשי ונדליזם הפוגעים בשילוט. כך למשל, ברמת שלמה, בה התגלתה תופעה של השחתת שילוט, התגייסו התושבים ולכדו את הנער שהשחית את השילוט. אנשי המינהל הקהילתי נכנסו לעובי הקורה, שוחחו עם הנער והוריו, והסבירו לו על הנזק שנגרם לנוסעים בשל מעשיו. ואכן, התופעה הפסולה הופסקה.

"כמי שחיים בשכונה בה רבים כל כך משתמשים בתחבורה הציבורית", אומר הרב עזרא ברגר, יו"ר המינהל הקהילתי ברמת שלמה, "אנו מכירים מגוף ראשון את החשיבות של השילוט האלקטרוני המסייע לממתינים בתחנות לדעת מתי ואיזה אוטובוס עומד להגיע. אנו נוכחנו גם עד כמה חשוב שאנו התושבים נהיה מעורבים בהגנה על שלימות התחנות, נקיונם, ותקינות השילוט כי אחרי הכל כאשר הם נהרסים, כולנו נפגעים".

"משרד התחבורה ועיריית ירושלים משקיעים הון עתק בתחבורה הציבורית ובנוסעיו", אומר דרור גנון, מנהל אגף בכיר תכנון, רישוי ותפעול תח"צ במשרד התחבורה, "יש החלטה אסטרטגית להשקיע בנוסעי התחבורה הציבורית, והתקנת טכנולוגיית השילוט היא חלק מההשקעה בנוסעי התחבורה הציבורית. אנו עושים כל מה שאפשר כדי לשפר את חווית הנוסעים בתחנות ורואים בהם שותפים להגנה ושמירה על שלימות התחנות".