הרמטכ''ל גנץ
הרמטכ''ל גנץצילום: ערוץ 7

הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, התייחס בצהריים (שישי) לטיוטת דוח מבקר המדינה על תהליך קבלת ההחלטות ב"צוק איתן" שדלפה אתמול לכמה כלי תקשורת.

לטענת גנץ המבצע נוהל "בצורה שקולה ואחראית, אין צורך להיגרר לכותרות''. הרמטכ''ל לשעבר הוסיף, "צר לי שטיוטת הדוח הגיעה לתקשורת לפני הגורמים הרלוונטיים''.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, קרא היום לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבדוק כיצד דלפה טיוטת הדוח על ההתנהלות הצבא והדרג המדיני במבצע צוק איתן.

נציין כי מדובר בדוח שמוגדר "סודי ביותר". ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "המבקר מדגיש שכל מטלות הביקורת שערך משרד מבקר המדינה נעשות על פי אמות מידה מחמירות המתבססות רק על עובדות בדוקות וממצאים מבוססים.

''מבקר המדינה קורא לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק כיצד טיוטת דוח המוגדרת סודית ביותר הודלפה על ידי מי מהמבוקרים" נאמר בהודעה.

הדו''ח מותח ביקורת חריפה על נתניהו, יעלון ובני גנץ, שלפי המבקר ניהלו לבדם את רוב הלחימה, תוך מידור הקבינט והסתרת פרטים משאר השרים. כמו כן נמתחה ביקורת על היעדר היערכות ותוכניות מבצעיות מספקות להתמודדות עם איום המנהרות ההתקפיות לשטח ישראל במקרה של עימות.

בטיוטת הדו''ח מתואר בין היתר מקרה לפיו ביום הראשון של מבצע "צוק איתן", אחרי שאותרה מנהרה התקפית של חמאס בכרם שלום, הרמטכ"ל גנץ הרגיע והבטיח בקבינט שאין לחמאס כוונה ומוכנות לעוד פעולות ממנהרות. זמן קצר לאחר הדברים הללו, אירעו 4 תקיפות מתוך 4 מנהרות שונות של חמאס.

עוד נטען כי נתניהו ויעלון הסתירו מהקבינט המדיני-ביטחוני את העובדה שבשירות הביטחון הכללי התריעו מאפשרות לעימות מול חמאס ביולי 2014. את ההערכה הזו של שב"כ גילו השרים רק במהלך הלחימה - כך על פי המסמך.

כמו כן, ראש הממשלה ושר הביטחון לא דנו באיום המנהרות עם חברי הקבינט עד המלחמה עצמה, למעט דיון אחד שהתקיים במארס 2014. קביעה זו מתיישרת עם טענותיו של נפתלי בנט שטען עוד במהלך הלחימה כי לא היה כל דיון אמיתי בקבינט על איום המנהרות מרצועת עזה.

השר לשעבר גדעון סער התייחס היום לטיוטת הדו''ח וצייץ בטוויטר, "'מערכת חמישים הימים' בקיץ 2014 היתה כושלת מבחינת ישראל''. הוא הזכיר כי ''אמרתי את הדברים בזמן אמת כחבר הממשלה".

השר לשעבר מתח ביקורת על ההתנערות של יעלון ונתניהו מהדו"ח החריף. הם טענו באמצעות מקורבים כי מדובר ב''דו''ח לא רציני של מבקר לא רציני'' וסער הגיב כי ''הדרך לתקן ליקויים אינה להסתער על הביקורת''.