מרים פרץ: בחרתי בחיים, זה הסיפור של עם-ישראל

בכנס מיוחד שהתקיים הערב (ראשון) במרכז מורשת בגין בירושלים, הושקה הגרסה באנגלית של הספר 'שירת מרים', ספרה של סמדר שיר המספר את סיפורה של מרים פרץ.

בערב ההשקה נטל חלק הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, מנכ"ל OU ישראל אבי ברמן, וראשי הוצאת 'גפן'. את החסות לאירוע נתן ארגון OU בישראל שמפעיל תכניות למען חיילים, וכן מרכזי נוער, ומרכזי נוער בסיכון בכל רחבי הארץ, בהם ה'זולה של חצרוני' בירושלים.

הרמטכ"ל לשעבר סיפר על הקשר המיוחד שלו עם מרים, "שירתתי ארבעים שנה, ראיתי הרבה אנשים חזקים, אבל הכוח של מרים פרץ מיוחד מאין כמוהו. מעולם לא ראינו כאלה כוחות של נתינה, היא מלמדת את החיילים ואת כולנו איך לחיות עם הכאב מתוך אמונה, בלי מרירות.

''מרים היא כתובת למפקדים, לחיילים ולאנשי מילואים, לאהבת הארץ, ולעם כולו'', הדגיש גבי אשכנזי.

צילום: פרץ ואשכנזי, הערב
צילום: פרץ ואשכנזי, הערבצילום: דוברות

פרץ שאיבדה את שני בניה אוריאל ואלירז הי"ד במערכות ישראל, ובעלה אליעזר ז''ל נפטר מצער, סיפרה על כך שאשכנזי נוהג להתקשר בכל ערב חג ולשאול בשלום המשפחה: "איפה יש כאלו מפקדים בעולם? אתה האבא של הילדים שלי".

היא סיפרה כיצד ביום הזיכרון לפני מספר שנים, כאשר הרמטכ"ל אשכנזי שם את הדגל על הקבר של חלל צה"ל האחרון שנהרג, הקבר האחרון היה של בני אלירז אך אשכנזי הלך גם לקבר של אוריאל. ''שניהם נפלו במשמרת שלי. אני כמו אבא של שניהם'', הסביר לה.

מרים פרץ הוסיפה, ''הסיפור שלי הוא הסיפור של כל ישראל, סיפור של חושך, אור, תקוה ועצב. זה היה קשה, אבל אני בחרתי בחיים. וזה מה שאני מלמדת את החיילים: שירות בצה"ל זה זכות, לא חובה''.

הרב אבי ברמן, מנכ"ל OU ישראל סיפר על הסיבה שהביאה להחלטה לתרגם את הספר: "אני מסתובב עם מרים בכל ארה"ב, בכל מקום אליו אנו מגיעים היא מרגשת את כולם. יש לה כוחות מיוחדים להשפיע על אנשים, זו דמות מכוננת בעיני.

''רבים בארצות הברית ביקשו לתרגם את הספר, וגם בארץ ישנם כ-85,000 דוברי אנגלית שרבים מהם ישמחו לקרוא את הספר הזה'', הוסיף ברמן.

פרץ גילתה שבספר החדש שיצא באנגלית, נוספו פרקים שלא קיימים במהדורה העברית. הפרקים הנוספים מספרים את סיפור חייה בשנים האחרונות, מאז שהפכה לדמות ציבורית, דרך הדלקת משואת יום העצמאות, וכלה בבקשת ראש הממשלה נתניהו להצטרף לליכוד כחברת כנסת.

צילום: אלירן אהרון