בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

תמיכה מכיוון לא צפוי לראש הממשלה בעקבות ההחלטה להמשיך ולפעול על פי תקציב דו שנתי.

בפוסט שפירסם היום (שני) ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בפייסבוק הוא הסביר על חשיבות ההחלטה של תקציב דו שנתי וכתב, "אני באמת לא מבין את ההתנגדות לתקציב הדו-שנתי. במשך שנים כולם כאן צועקים שבמדינת ישראל אין תכנון ארוך טווח, שהכל כאן מהיד לפה ושאנחנו עובדים בשיטת ה'סמוך'".

"תקציב דו שנתי אמור לשקף תכנון אסטרטגי של המשק וראיה ארוכת טווח. ממילא המשרדים הגדולים אמורים לפעול בתכניות חומש ארוכות ולא להתנהל מהרגע להרגע. אז מה הבעיה בתקציב שדורש להסתכל קצת מעבר לאף?!", כתב סמוטריץ'.

לדבריו, "טוענים כנגד תקציב דו-שנתי שהנחות היסוד שאמורות לעמוד בבסיס התכנון שלו קשות לחיזוי כל כך הרבה זמן מראש. זו טענה מגוחכת. ראשית, מי שטוען, לדוגמא, שאפשר לייצר תחזית הכנסות אמינה לשנה לא אמור להתקשות לייצר את אותה התחזית גם לשנתיים. ובאותה מידה שבה ניתן לטעון, במידה רבה של צדק, שתחזית לשנתיים לא תהיה אמינה, כך ניתן לטעון שגם תחזית לשנה אינה מספקת נתוני אמת".

סמוטריץ' מציין כי "בפועל, בכל השנים האחרונות לא היה שום קשר בין תחזית הכנסות המדינה שהונחה בבסיס התכנון התקציבי לבין הכנסות המדינה הבפועל. השנה, לדוגמא, אנחנו בעודף של כמה מיליארדים. עובדתית, כמעט בכל הפרמטרים שבהם מונחות הנחות יסוד כבסיס לתכנון התקציבי יש קשר מקרי בלבד בין התחזיות לבין מציאות בפועל, כך שאין באמת הבדל בהקשר הזה בין תכנון תקציבי לשנה אחת לתכנון תקציב דו-שנתי".

"מהסיבה הזו אנו נדרשים לעדכן את התקציב מפעם לפעם במהלך השנה (באמצעות פניות לוועדת הכספים) ובאותו אופן בדיוק ניתן לנהוג גם בתקציב דו-שנתי", מסכם הח"כ.

בתגובה לטענות האופוזיציה נגד ההחלטה, הבהיר סמוטריץ', "גם היציבות הפוליטית, שעומדת ככל הנראה מאחורי רצונו של ראש הממשלה להעביר תקציב דו-שנתי, היא שיקול כלכלי ענייני ולא משהו חיצוני ולא קשור כפי שמנסים להציג זאת מתנגדי המהלך. בחירות כל שנתיים הם דבר רע לכלכלה. הן יוצרות חוסר וודאות ומכניסות את המשק כולו לסחרור ולהאטה. יציבות פוליטית, לעומת זאת, משדרת למשק וודאות ומאפשרת לממשלה להתמיד במדיניות ובתכניות כלכליות לטווח הבינוני".

"אבל העיקר, כאמור, הוא התכנון לטווחים ארוכים שמאפשר תקציב דו-שנתי. זה נכון ובריא למשק. לא יקרה כלום אם מדינת ישראל תתרגל להיות קצת יותר עקבית, מתוכננת ומסודרת, וקצת פחות קופצנית ומאלתרת. לפי מה שפורסם אתמול גם ראשי המשק, ובהם נגידת בנק ישראל, אינם מתנגדים לתקציב הדו-שנתי ואינם רואים בו בעיה למשק הישראלי. ההתנגדות של אגף התקציבים באוצר נובעת ככל הנראה בעיקר מפספוס הזדמנות לעריכת סדרת המחטפים השנתית המכונה כאן "חוק ההסדרים", כותב סמוטריץ'.

"במערכת הפוליטית המתנגדים הם בעיקר אלו שלא רוצים את היציבות הפוליטית  שתשתפר בעקבות התקציב הדו-שנתי. הם אלו שרוצים להחליף את השלטון ומאבדים הזדמנות לעשות זאת או לפחות למרוט לקואליציה כמה נוצות ולהתיש אותה בפיליבסטרים ליליים ארוכים וחסרי תוחלת. כחברי אופוזיציה אפשר בהחלט להבין אותם", הוא מסכם את דבריו.