יום הנכבה
יום הנכבהPhoto by Tomer Neuberg/Flash90

התקשורת הישראלית העדיפה להתעלם ולהתמקד בדגלים ובמשואות, אך במקביל לאירועי חג העצמאות התקיים בנגב כנס נכבה ראשון מסוגו באזור זה בעיצומו של יום העצמאות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר מאור צמח מתנועת 'לך ירושלים' על האירוע שלא שמענו עליו כי היינו עסוקים מדי במנגלים ובחידון התנ"ך.

"ביום חמישי האחרון, במקביל לחגיגות יום העצמאות, נערך כנס גדול מאוד בנגב בהשתתפות כמה אלפים בניהוג ועדות המעקב והתנועות האסלאמיות. הכנס נשא סממנים לאומיים פלשתיניים, נישאו עשרות דגלים פלשתיניים, נשמעו נאומים פרו פלשתיניים. נכח שם גם ראש הרשימה המשותפת איימן עודה ומוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל".

לדבריו מהסרטונים שהגיעו מהאירוע לא נראה היה שמשטרת ישראל הציבה במקום נוכחות כלשהי. עוד הוא מציין כי המסר העיקרי שעלה גם מדבריו של חבר הכנסת עודה וגם מדבריהם של שאר הנואמים באירוע הוא הצורך לדבוק בחזון השיבה הפלשתינית.

בתקשורת הפלשתינית צוטט עודה מתוך נאומו בו קבע כי הצעדה השנתית "מדגישה את זכות השיבה של עמנו אל כפריו ואל עריו... ועל כן נאמר כי שאלת הנכבה אינה שאלה שמקומה בעבר, אלא היא שאלה הקשורה לעתיד באופן מיוחד, למגורשים... ולמדינה הפלסטינית.. והדרך היחידה לתיקון העוול הזה היא הדרך היחידה לשלום וצדק... בין העמים".

לדבריו השאיפה למימוש השיבה מלמדת על חזון בו מדינה פלשתינית תוקם על חורבותיה של מדינת ישראל וכל חזון של שלום וחיי שכנות נמחק למעשה על ידי דברים אלה.

ברוח זו, הוא מוסיף, התקיים גם אתמול כנס נוסף שגם בו השתתף חבר הכנסת עודה והפעם בטירת הכרמל. באירוע זה הועלו מצגות ובהן תצלומי הכפרים הערביים של 48' ותצלומיהם של ערבים נוטשים את הכפרים הללו. "מה ששכחו לספר שם זה שהם היו אלה שפתחו במלחמה והם שהפסידו במלחמה".

"ההנהגה הנוכחית של ערביי ישראל מובילה בסופו של דבר להגדרת כל ערביי ישראל כחלק מהסכסוך הישראלי פלשתיני", הוא אומר ובאשר למאמצים לשתף בדואים באירועים מעין אלה הוא אומר "להערכתי משתמשים באוכלוסיה הבדואית ומנצלים אותה. היו שם לא מעט אוטובוסים הגיעו מהמשולש מאום אל פאחם וסכנין. בכוונה עשו את זה בנגב. רצו לומר שהבעיה היא גם בדרום כמו בצפון וביו"ש וכדי למשוך את האוכלוסייה הבדואית לעניין".

עוד הוא מעיר ומפנה את תשומת הלב לקשר המתהדק בין ועדת המעקב לתנועה האסלאמית. "יש כאן משהו אחר ושונה", הוא אומר ומציג מה שנראה בעיניו כראיה נוספת לכך: "לפני שבוע נכנס לכלא השייח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית ובכנס שנערך לכבודו לקחו חלק מרכזי אנשי ועדת המעקב של ערביי ישראל".

לקראת סוף הדברים מזכיר צמח את הצעדה שהתקיימה בשבוע שעבר מחיפה לירושלים, גם היא כחלק מאירועי הנכבה וגם היא כמיזם של התנועה האסלאמית. "עצרנו את זה. פנינו לחבר הכנסת דודי אמסלם שפנה לשר גלעד ארדן וניידות עצרו את הצעדה הזו בשועפט, בפאתי ירושלים. שוב אירוע שמאורגן על ידי התנועה האסלאמית, התנועה שהוצאה אל מחוץ לחוק".