רה''מ נתניהו
רה''מ נתניהוצילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב הערב (ראשון) לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון שקרא למפקדי צה''ל לומר את כל אשר על ליבם גם אם דעותיהם סותרות את עמדות הדרג המדיני.

בלשכת ראש הממשלה מיהרו להגיב לדברים, והבהירו כי נתניהו ''נותן גיבוי מלא לצה"ל, מפקדיו וחייליו. מפקדי צה"ל אומרים את דעתם בחופשיות, בפורומים הרלוונטים ובנושאים שתחת אחריותם. צה"ל הוא צבא העם וצריך לשמור אותו מחוץ למחלוקות פוליטיות".

יחד עם זאת, ראש הממשלה איתן בדעתו שהשוואה שעשה האלוף יאיר גולן בין ישראל לגרמניה הנאצית היתה לא ראויה ובעיתוי לא ראוי, ''וגרמה לישראל נזק בזירה הבינלאומית''.

כאמור, ב"קבלת פנים" שערך שר הביטחון לרגל יום העצמאות ה-68, יעלון קרא לבכירי צה''ל להמשיך לומר את אשר על ליבם - גם אם הדבר סותר את עמדות הדרג המדיני או של קצינים אחרים במטכ''ל.

''המשיכו לומר את אשר על ליבכם. עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו", אמר יעלון.

הוא הדגיש בפני הבכירים: ''אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים.

''צבא טוב הוא צבא שמפקדיו, זוטרים כבכירים, חשים בטוחים ביכולתם לומר את דעתם בכל עת, בידיעה שלא ייפגעו. זו דרישתי מכם, מפקדי צה"ל הבכירים, וזו צריכה להיות דרישתכם מהכפופים לכם: הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח''.

לדבריו צה"ל היה ונותר כור ההיתוך המרכזי של מדינת ישראל, ''וככזה יש לשמור עליו מכל משמר, ולא לאפשר חדירת גורמים אלימים ומסיתים לתוכו, או כאלו המשפיעים על חייליו''.