להגיע להסכמות. שקד
להגיע להסכמות. שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד פועלת להתקנת תקנות המחייבות קיום הליך ליישוב סכסוך בהסכמה, בכל סכסוך משפחתי המגיע לדיון בערכאה שיפוטית.

מטרת ההליך היא לקיים שיח עם הצדדים ולנסות בשלב ראשון לפתור את הסכסוך בהסכמה, ללא התדיינות והתערבות שיפוטית.  

ההליך יתבצע ביחידות הסיוע הפועלות ליד הערכאות המשפטיות השונות הדנות בסכסוכי משפחה, וטרם הגשת כתבי תביעה הנוגעים לסכסוך, מתוך רצון לבחון את האפשרות ליישוב הסכסוך בהסכמה.

מדובר בארבע פגישות שייערכו לצדדים, ללא תשלום, בהעדר עורכי דינם. זאת, מתוך מטרה לשמור על האופי הטיפולי של המפגשים.

יחידת הסיוע תמליץ לצדדים על אופן ניהול ההליך, ובסופו יודיעו הצדדים ליחידה אם הם מעוניינים להמשיך בהליך חלופי ליישוב הסכסוך שהוצע להם או לחילופין יודיעו שלא הגיעו לידי הסכמה.

התקנות יותקנו מכוח חוק הסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה) תשע"ה- 2014, ויובאו כבר היום לדיון בוועדת החוקה של הכנסת.

לדברי שרת המשפטים, איילת שקד, "התקנות מבקשות להוות חלופה יעילה להתדיינות בערכאות משפטיות בנושא רגיש ומורכב כסכסוכי משפחה. במקרים רבים ניתן להגיע להסכמות ולהימנע מהגעה לבתי משפט ובתי דין, עובדה שתיטיב עם האזרחים, תקל על המערכת ותעודד הגעה לפשרה ולקבלת החלטות המקובלות מראש על כל הצדדים. יש לזכור שסכסוך בין ההורים גורם נזק בעיקר לילדים, ומחובתנו להגן עליהם. אני מודה לחברות הכנסת שולי מועלם ומירב מיכאלי שהובילו את החוק ויזמו את המהלך".