חדר ניתוח. אילוסטרציה
חדר ניתוח. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

חודש זה הוא חודש המודעות למחלות קרוהן וקוליטיס, מחלות מעיים כרוניות, ולקראת יום המודעות שיחול ביום חמישי הקרוב, יום בו תרוכז הפעילות סביב המחלות ודרכי ההתמודדות איתן, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עדי זוסמן, מקימת 'דרך הבטן', המרכז היחיד בישראל המציע טיפול הוליסטי במחלות אלה.

מחלות המעיים הכרוניות מתגלות ומתפתחות דווקא בעולם המערבי, וככל שמדינה הולכת ופונה לתרבות צריכה ותזונה מערבית היקפי המחלות הללו בה הולכים ומתרחבים, מכפילים את עצמם פי שתיים ושלוש. המסקנה העולה מכך, אומרת זוסמן, היא שככל הנראה הגורם המוביל למחלות הללו הוא התיעוש והתזונה המתועשת.

לדבריה ניתן לשים את האצבע כמעט באופן מדויק על גורמי המחלה ואלו החומרים המשמרים, צבעי המאכל וכיוצא באלה. לדבריה אמנם בצבעי המאכל יש המקלים ומאפשרים שימוש בחלק מהצבעים, אך כאשר מדובר במחלה ההופכת אדם נכה וכזו שיש רופאים המגדירים אותה כסרטן לא ניתן לקחת סיכונים ולכן נכון להתרחק מכלל צבעי המאכל.

כמענה לתופעה המתרחבת בישראל (תופעה שהחלה להיבלם בארה"ב) "הטיפול המרכזי שלנו הוא תזונה, שהיא יסוד שעליה אפשר לבנות את המשך הטיפול", היא אומרת וממליצה לכולנו "לחזור למטבח", כלשונה. להחליף את המזון המתועש במזון ביתי מבושל ולהתרחק ממוצרי בשר מעובד.

בדבריה מברכת זוסמן על אמירתו של שר הבריאות יעקב ליצמן נגד חברת 'מק-דונלד' ותוצריה. "אמירות כמו של ליצמן מאוד משנות. אנחנו מאוד מברכים על המהלך שמשרד הבריאות מוביל. יש הרבה מה לעשות, לנקות את התפריט ממשקאות קלים, מחטיפים ומבשר מעובד".

"ההשפעה של המזונות האלה היא ארוכת טווח. גם אם נראה שהמזון הזה "עובר לנו טוב" זה פוגע בחיידקים במעיים", מתריעה זוסמן ומסבירה אודות האופן בו מטפלים במרכז שלה במחלות הללו. "הגישה שאנחנו מובילים היום, גישה שמוכרת יותר במרכזים בעולם, היא טיפול רב מערכתי יותר, שימוש ברפואה הסינית שיותר ויותר מוכחת, דיקור מוריד מדדי דלקת, צמחי מרפא כמו כורכום ולא לשכוח את הפן הרגשי", היא מוסיפה ומבהירה:

"אצל חולים נוצרה תחושה שלא מאמינים להם כשאמרו שהתחושות שלהם פסיכוסומאטיות. זה לא נכון, אבל יש השפעה למצב הרגשי של האדם. אחרי שמסיימים תקופות של לחץ ועומס של סטודנטים המחלה מתעוררת", היא מדגימה וממליצה לכל אחד ואחד מאיתנו לבחור את מקום עבודתו בין השאר גם על פי פרמטר ההשלכות מקום העבודה על תחושותיו הנפשיות.

יש אנשים שיתקשו לעמוד בלחץ התחרותי של מקום עבודה מסוים והדברים ישפיעו עליו באופן פיזי וחמור לאחר תקופת מה.

בהקשר זה ממליצה זוסמן גם על מדיטציה יומית. "מדיטציה קבועה מורידה מדדי דלקת. לא אומר שכולנו צריכים לעבור לאשרם בהודו, אבל אפשר להכניס מדיטציה לסדר היום. להחליט שפעם ביום לרבע שעה או עשרים דקות אנחנו מרפים את הגוף באופן מודע".

"בארה"ב נבלמה השכיחות של המחלות הללו. אצלנו אנחנו עדיין בעלייה. חלק מהמטרות של חודש המודעות זה להביא את הדברים גם למודעות אצל המעסיקים שיבינו את הצורך במתן שירותים נגישים, במתן אפשרות להכנת אוכל וכיוצא באלה, כפי שהבינו בחברת מיקרוסופט".