ארגון שורת הדין פנה אתמול (ג') לשר האוצר, משה כחלון, בהתראה שלא לתת שיפוי או בטחונות לבנקים ישראליים מפני תביעות טרור והליכים פליליים, בתמורה לכך שאלה לא ינתקו את קשריהם עם הבנקים ברשות הפלסטינית.

לאחרונה הודיעו בנק הפועלים ובנק דיסקונט כי לא ימשיכו את קשריהם עם הבנקים הפלסטיניים וינתקו את קשריהם הקורספונדטיים עימם, מחשש לחשיפתם להליכים משפטיים בגין סיוע למימון טרור.

הבנקים הפלסטינים, העובדים בצמידות עם הרשות הפלסטינית ואש"ף, מעבירים מיליוני דולרים בכל שנה תגמולים למחבלים הכלואים ולבני משפחותיהם, סיוע כספי למשפחות המחבלים המתאבדים, ותשלומי משכורות לפקידי ממשל בעזה מטעם ארגון החמאס. פעולות אלו נכנסות לגדר מימון טרור.

במכתב שנשלח על ידי יו"ר "שורת הדין", עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, הוזהר כחלון כי "כל עידוד או תמיכה שיינתנו על ידי המדינה, על ידי משרד האוצר, על ידך, או על ידי מי מטעמך, לכל בנק ישראלי או בינלאומי, להמשיך את ההתקשרות עם הבנקים הפלסטיניים, על אחת כמה וכמה, כל הבטחה לשיפוי כהגנה מפני תביעות נגד טרור, עלולים להביא את הנוגעים בדבר לידי הפרת הוראות חוק לרבות חוק איסור ממון טרור, חוקי איסור הלבנת הון, חוק מאבק בארגוני פשיעה, ופקודת מניעת טרור, כמו גם החוק האמריקאי נגד טרור.

''הפרות חוק אלו חושפות את הבנקים, וכן כל גורם שמסייע בידם בפעולות אלו בכל דרך, להליכים פליליים מטעם הרשויות ו/או תביעות אזרחיות מצד נפגעי טרור ובני משפחותיהם, בישראל ובחו"ל"

בנוסף, הדגישה דרשן-לייטנר, פעולות מסוג זה מנוגדות להתחייבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל, ובכללן, התחייבויותיה מכוח האמנה הבינלאומית למניעת מימון טרור-1999, ולהמלצות ה-Financial Action Task Force".

במכתב צוין, כי הבנקים הפלסטינים מעבירים תגמולים למחבלים הכלואים ולבני משפחותיהם, ומסייעים בתשלום כספים למשפחות המחבלים המתאבדים.

עובדות אלו ידועות לממשלת ישראל, ונידונו בהרחבה במהלך השנים, הן בישיבות הממשלה עצמה, והן בדיונים בפני הקונגרס האמריקאי והממשל האמריקאי.

בשנה שעברה קיבלו עובדות אלו גושפנקא משפטית מבית משפט פדרלי בארה"ב, והוכרו כעובדות מוכחות בפסק דין בפני חבר מושבעים (פסק דין סוקולוב נ' הרשות הפלסטינית). בפסק הדין נפסקו לטובת נפגעי טרור מתקופת האינתיפאדה השניה 655.5 מיליון דולר.

החלטת חבר המושבעים התבססה, בין היתר, על מסמכים מטעם הרשות הפלסטינית עצמה, לפיהם הרשות הפלסטינית ואש"ף משלמים באופן שיטתי וקבוע משכורות למחבלים שביצעו פיגועי טרור, ולמשפחות מחבלים שביצעו מעשים אלו.

כך הובאו מסמכים של השר לענייני אסירים המראים העברות כספים למשכורות של מחבלים על ידי הרשות ואש"ף, תוך ציון שמדובר בתגמולים על "פעולות איכות", שמשמען פעולות טרור. העברות אלו בוצעו על ידי הבנקים הפלסטיניים. כן הובאו מסמכים של "תיקי שהיד", תיקים של מחבלים מתאבדים, אשר מצביעים על העברות כספים למשפחותיהם. גם העברות אלו מבוצעות על ידי הבנקים הפלסטינים.

לבד מהעברות אלו, נעזרת הרשות הפלסטינית בבנקים הפלסטיניים להעברת משכורות לעובדים ופקידים של ארגון החמאס בעזה. מאז ספטמבר 2014, מעבירה הרשות הפלסטינית כספים ישירות לארגון החמאס בעזה, לטובת תשלום שכרם של פקידי הממשל.

מאחר ואין מערכת בנקאות בינלאומית בעזה, התשלומים מבוצעים באמצעות הבנקים הפלסטינים. החמאס מוכר ומוכרז בישראל, בארצות הברית וברחבי העולם כארגון טרור.

בהתאם לחוק האמריקאי, כל תמיכה בארגון טרור מהווה "מתן תמיכה חומרית או משאבית" לארגון טרור, דבר העולה לכדי עילה לתביעה פלילית או אזרחית בארה"ב. ואכן, בנקים רבים כבר נתבעו בתביעות ענק בארה"ב בגין אותן עבירות אמורות, וכנגד חלקן התקבל פסק דין.

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר הדגישה הבוקר "לא יעלה על הדעת, שמדינת ישראל תיתן חסות לפעילות תומכת טרור, ותיתן בטחונות לבנקים הישראלים מפני הליכים פליליים שינבעו מסיוע לטרור. כך גם בלתי סביר, שמשלם המסים הישראלי ישא בשיפוי של מיליארדי דולרים לבנק דיסקונט ולבנק הפועלים, במידה ואלו ייתבעו על ידי קרבנות טרור.

"המשך ההתקשרות עם הבנקים הפלסטיניים תוכל להיעשות אך ורק תחת התחייבות ברורה ומפורטת של הבנקים הפלסטיניים לחדול מהעברות כספים לגורמי טרור, לרבות אסירים פלסטינים, משפחות מחבלים מתאבדים, או נושאי משרה מטעם החמאס בעזה. כל התקשרות אחרת מנוגדת לדין", הבהירה.