תפוח אדמה במדורה
תפוח אדמה במדורהצילום: istock

יום רביעי הגיע. בעמקים, בשבילים ובצדי הדרכים ניצבות להן ערמות ערמות של עצים, גזעים ושאר מרעין דליקים, וברחבי העיר מסתובבים קבלנים שלא מבינים לאן נעלמו להם כל משטחי העץ מאתרי העבודה. כל אלו הם המבשרים של החג האהוב על ילדי ישראל והשנוא על הוריהם – ל"ג בעומר.

יודע כל ילד החל משבט נבטים שמדורת ל"ג בעומר זה לא רק אש. כדי להעביר את הלילה הזה בצורה טובה ושפויה יש לדאוג בנוסף לכמות העצים הנדרשת גם לאוכל אשר ימלא את הבטן וגם ימלא את הזמן המת - ויש לא מעט כזה במדורה של 10 שעות.

ננסה לתת כאן כמה רעיונות איך אפשר לחשוב קצת מחוץ לקופסה ולהפוך את המדורה ובעיקר את האוכל שיש בה למשהו קצת אחר, לא שגרתי וממש ממש טעים.

תחילה כמובן, כמה כללים מנחים.

על מנת שלא תצטרכו לנייד מטבח שלם אל מחוץ לבית ולעבוד בתנאי שדה קשים, דעו לכם שארגון מקדים של הדברים בבית יחסוך לכם הרבה כאב ראש בזמן המדורה. יש המון דברים שאפשר להתחיל להכין בבית ולהמשיך במדורה, כך שהחוויה לא מתפספסת מצד אחד ולא הופכת לסיוט מבחינה לוגיסטית ובעיקר - היגיינית.

ומכאן - לדבר הבא. היגיינה. לא רוצה להישמע כמו האמא הפולנייה שיש או אין לכם, אבל בבישולי שטח יש לא מעט סיכון. במיוחד בכזה שמתבצע על ידי כמה ידיים במקביל, ידיים שיש עליהן אבק, פיח ופחם ובנוסף לכול גם עשן מיתמר. כדי להימנע מדיזנטריה רבתית היזהרו היטב בשמירת האוכל והקפידו לאכול את האוכל לאחר בישול מלא, לא לפני, ואכלו אותו מיד כשהוא מוכן. אל תיתנו לו את האפשרות ואת הזמן להתלכלך ולהתקלקל.

קחו לכם עוד המלצה: אל תחסכו בציוד לוגיסטי. אינה דומה ארוחה המתארגנת על שולחן מסודר, מפה, סכינים נורמליות ומלקחיים להתעסקות עם הבשר, לארוחה המתארגנת על הרצפה, על סלעים או על מחצלות. מה שנקרא - אל תתכלבו. זו השקעה לא מסובכת שתעשה לכם את החיים קלים הרבה יותר אחר כך. שימו שולחן כתר מתקפל, מפה קשורה בגומיות בקצוות, עבדו עם סכינים נורמליות שמסוגלות לפלח עגבנייה לשני חצאים כמו שצריך, ועבדו עם הבשר באמצעות מלקחיים.

נעבור לתכל'ס.

בואו נדבר על תפוחי האדמה. תפוח אדמה במדורה לא צריך להיות עם שכבת פחם של שלושה סנטימטרים סתם. הנה טיפ: בשלו את תפוחי האדמה קודם למדורה בבית, עם הקליפה כמובן, עד שהם מתרככים. לאחר מכן הוציאו מהסיר ויבשו. חתכו חריצים בתפוח אדמה עד לחצי ולחריצים הכניסו חתיכה קטנה של חמאה. המליחו את תפוח האדמה מבחוץ ועטפו בשתי שכבות של נייר כסף.

כל מה שנשאר לכם הוא לשים את תפוח האדמה בקצה המדורה, לא בתוך האש, איפה שיש גחלים חמות אך ללא כאלה ממש לוהטות. תפוח האדמה צריך להיות מוקף בגחלים מכל צדיו. חצי שעה, לא יותר. וואו, כמה שזה טעים (גילוי נאות - אני מכין את זה לפעמים בבית כשבמקום מדורה אני פשוט שם בתנור, גם ככה זה יוצא מדהים!)

אין שמחה אלא בבשר (ויין), אז נתייחס לסוגיית הבשרים. לצמחוניים שבינינו - יינתן מענה בהמשך. ל"ג בעומר תמיד מאפשר להתארגן מראש ולעשות על האש קלאסי, משודרג יותר עם סטייקים וכדומה או משודרג פחות עם המבורגר ונקניקייה, זה כבר לא משנה.

אני רוצה להציע לכם משהו שיכול להפוך את המדורה לארוחת גורמה מפנקת - אסאדו. אסאדו היא שיטה לצלייה ארוכה של בשר המתבצעת מעל אש גלויה/גחלים לוחשות אשר נותנת לבשר גם טעם מעושן ומדהים וגם מעניקה לו רכות שמנגל יכול רק לחלום עליה. איך עושים זאת? פשוט מאוד. מצאו כמה אבנים מרובעות יחסית (אם יש לכם בנמצא לבני אקרשטיין זה הכי קלאסי), והרכיבו מתקן צלייה נחמד שכזה בצורת ח' אבל גבוהה.

השיגו רשת מאיפה שאתם רוצים, גם מהמנגל שנמצא לכם בבית, ובניתם לעצמכם מתקן אסאדו מצוין. קנו יום לפני המדורה נתח יפה וגדול של אסאדו (זה גם שם של נתח בשר) עם עצם, או נתח אוסובוקו יפה, ושימו אותם במשׁרה שאתם אוהבים.

כשאתם באים למדורה, כל שעליכם לעשות הוא להעביר גחלים לוחשות מהמדורה למתקן שבניתם ולהניח על הרשת את הבשרים. תנו להם ארבעה שעות מינימום (תלוי בגודל) ותתחילו להתפנק.

בשר על האש
בשר על האשפלאש 90

עוד אפשרות מוכרת וידועה היא כמובן סיר הפויקה האהוב. גם כאן, הקפידו להכין את כל הסיר בבית - חיתוך ירקות, ניקוי בשר, הכנת הרוטב וכו' - ורק מעל המדורה הרכיבו את הסיר והניחו אותו על המדורה לכמה זמן שאתם אוהבים.

הבטחתי גם לצמחוניים ולחובבי הירקות מענה.

קבלו רעיון מופלא - קלחי תירס על האש. כמה פשוט, ככה טעים. הכינו את קלחי התירס בבית כפי שאתם מכינים תמיד. כשאתם באים למדורה פשוט תנו להם 10 דקות על המנגל עם סיבוב מדי פעם. שדרוג היסטרי לזה יכול לבוא בצורת משרה של בלסמי, סויה, שום ודבש, כאשר מדי פעם על הגריל אתם מברישים את התירס במשרה. לא תאמינו כמה טעים קלח תירס יכול לצאת.

תירס
תירסצילום: פלאש 90

עוד רעיון נהדר הוא סלט הירקות הקלויים האהוב עליי בכל אירוע שיש בו אש. קולים חציל, פלפל, שום, עגבנייה ובצל על הגריל - מקלפים וקוצצים הכול גס ומערבבים עם מלח, לימון ופטרוזיליה. מעדן מלכים.

חשיבה מחוץ לקופסה גם תוביל אתכם לסאג' הפיתות המסורתי. במקום להכין סתם פיתות עבות עם מעט מלח (דבר טעים כשלעצמו) הכינו (כבר בבית כמובן!) את הבצק שאתם מכירים, רדדו אותו דק והכינו כיסונים ממולאים. ממולאים במה? בכל מה שאתם אוהבים. גבינות שונות או בשר טחון שבושל קודם (לא ביחד כמובן...).

חשוב לזכור, אם הסאג' לא מוגבה מעל הגחלים לפחות כ-30 ס"מ, הקפידו להניח מתחתיו גחלים חמות אך לא לוהטות על מנת להימנע משרפת הבצק מבחוץ כשבפנים הוא עוד עיסה של ממש. לא בטוחים, שימו כמה חתיכות בצק כניסיון לפני הכיסונים.

כמו כל ארוחה קונבנציונלית, שנגמרת במנה מתוקה, גם כאן אין סיבה שלא תפנקו את עצמכם במשהו מתוק לסיום. ושוב, תידרשו להכנות מוקדמות. תפוחי עץ ירוקים (סמית בשפה המקצועית) בקליפתם שתרוקנו מהליבה (השתדלו לא לרוקן עד הסוף אלא להשאיר את התחתית. לא הצלחתם - לא נורא).

אל החלל שהתפנה תדחפו כל מילוי שמתאים עם תפוחים- אגוזים, צימוקים, קינמון, סוכר חום. הרטיבו את התפוח מבחוץ וכשהוא רטוב הצמידו לו סוכר חום מסביבו- עטפו בשתי שכבות נייר כסף, וכמו עם תפוחי האדמה - בקצה המדורה, מוקף בגחלים מכל הצדדים אך לפרק זמן של שעה, על מנת שיהיה מספיק רך ומקורמל.

אז זהו, כמו שאני תמיד אומר - בישול שטח יכול להיות עניין מעיק ומעצבן לוגיסטית ומעשית, אך אם נסתכל לאתגר הזה בלבן של העיניים ונעיף מהמוח שלנו את המקובעות הנוחה לעתים, גם ארוחת מדורה יכולה להפוך בלי עבודה קשה כמעט למשהו שלא טועמים בכל יום.

חג שמח!

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן