חינוך וסמארטפון - קודם כל המורים

בשנים האחרונות נעשו מספר לא מועט של ניסיונות של מנהלים ומחנכים במוסדות החינוך הדתיים לפעול נגד כניסת הסמארטפונים לתחומי המוסדות ובוודאי איסור על השימוש בהם במהלך יום הלימודים.

ברוב מוחלט של המוסדות הפער בין הצהרות מנהלי המוסדות לבין המצב בשטח – גדול – גדול מדי. למעשה, ניתן לומר שברוב המוסדות לא הצליחו לגבש תכנית אפקטיבית לטיפול בסוגיה. מורים רבים טענו כי אין דרך לטפל בנושא מפני שהוא כבר מציאות קיימת שצריך ללמוד לחיות איתה.

בחודשים האחרונים, לאחר פניות רבות ממוסדות חינוך שחיפשו דרך ללמוד מהניסיון ולפתח תהליך חינוכי בנוי ומסודר הסכימה חברת נטספרק – חברת טכנולוגיות הסינון המובילה בישראל ומפתח אפליקציית הסינון "נטספרק מובייל", להשקיע סכומי כסף ומשאבים גדולים ביותר בהוצאתה אל הפועל של תכנית כזו.

בסופו של תהליך נבנתה תכנית אימון-אישית, חדשנית, לצוותי מוסדות החינוך. מטרת התכנית הייחודית לאפשר לצוותי המוסדות לגבש מדיניות חינוכית אפקטיבית בנושא השימוש בסמארטפונים במסגרת הלימודים.

החברה ניהלה שיחות וסקרי עומק עם למעלה מ-90 צוותים חינוכיים במוסדות החינוך הדתיים ובמסגרתם ראיינה מאות מורים ומנהלים כדי להבין את הבעיות האמתיות שלהם בבואם להתמודד עם סוגיה אקוטית זו.

לאחר ניתוח הנתונים, החליטו בהנהלת החברה ללכת על קונספט שונה מאלה שבהם השתמשו עד כה ובמרכזו - עבודה על שיפור היכולות האישיות של צוותי החינוך בנושא הסמארטפונים. העבודה מתבצעת באמצעות הנחיה של אנשי מקצוע המלווים את המוסד החינוכי ובמקביל הכשרה מקוונת. ערכת האימון העצמית כוללת 9 מערכי למידה במצגות ובסרטים בנושאים שונים – בשפה מובנת ובהסתכלות על התלמידים "בגובה העיניים".

הערכה מכילה נושאים שונים ובהם – איך נהפוך את ההתמודדות עם "בעיית הסמארטפונים" להזדמנות חינוכית, חשיפה טכנית מרוכזת למורים על המצב כיום ודרכי ההתמודדות שיטות והצעות כיצד להקים צוותי הובלה מקרב התלמידים ואיך לנהל מהלך חינוכי אפקטיבי עם כל תלמידי המוסד ועוד.

בסופו של תהליך, כך אומרים בחברה, נקבל מורים בטוחים יותר בעצמם ועם הבנה ברורה כיצד להתמודד עם הנושא ולגייס את התלמידים לבקרה עצמית וסינון של התכנים אליהם הם נחשפים.

להכנת התכנית צורפו לצוות החברה, אנשי מקצוע מתחמי הפדגוגיה, המתודולוגיה, ה-NLP, האימון האישי, הטיפול ובהם גם איש החינוך צביקה פז העוסק שנים רבות בטיפול בבני נוער וטוביה רוזנפלד המוכר לכולנו מסדרת הילדים המצליחה "אסי וטוביה" המגלם סיטואציות עימם מתמודדים המורים בסרטונים המשולבים בתכנית. טוביה נבחר לתפקיד לאחר שסקר עומק בקרב הורים ותלמידים הציג אותו כדמות ה"בוגר האחראי" המועדפת בציבור הדתי. על מלאכת ההפקה הופקד המפיק צבי יהודה הרלינג.

התכנית הוצגה בחודש האחרון למנהלי מוסדות חינוך וצוותים שונים וכבר למעלה מ-30 מוסדות הביעו עניין לאמץ את התכנית במסגרת ההיערכות לשנה"ל תשע"ז וליישמה החל מתחילת השנה.

לפרטים והצטרפות לתכנית ניתן לפנות למנהל המכירות הארצי בנטספרק – אריאל הרטוב במייל [email protected]
לרכזי המוסדות– יוסי קליין (דרום ומרכז) 054-7390710 [email protected];
ונתי מלכיאל (ירושלים וצפון) 050-2501117 [email protected]