ל"ג בעומר מתקרב ולקראת הלילה גדוש האירועים הזה שוחחנו עם הנטרולוג ד"ר ערן אשחר, מנהל ומקים מרכז אשחר לריפוי טבעי, על הסכנות הלא מוכרות האורבות לנו מ...תפוחי האדמה הצלויים.

בראשית דבריו מסכים ד"ר אשחר לקביעה לפיה אכן תפוחי אדמה צלויים על האש הם מעדן ערב לחיך, אך עם זאת יש להכיר סכנה לא מבוטלת שקיימת בו, מעבר לעשן המדורות שסכנתו ידועה ומוכרת.

על העשן מזכיר לנו ד"ר אשחר כי כיום ידוע לכל עד כמה הסכנה ברורה והעדויות לכך מתנוססות על כל קופסת סיגריות המתריעה מהעישון והשלכותיו. "אנחנו חושפים בקלות את עצמנו ואת הילדים לכמות גדולה של עשן", הוא אומר וממליץ להסתפק במדורות נמוכות ולוותר על התחרות בין השכנים על גודלה של המדורה.

באשר לתפוחי האדמה אומר אשחר כי "אנחנו זורקים תפוחי אדמה למדורה ושורפים אותם. כל מזון ששורפים אותו באש מאבד מערכו התזונתי באופן ניכר. מה שקורה הוא שכאשר לוקחים מזון שאינו שונה במהותו מטבק ושורפים אותו באש המדורה עד שקליפתו הופכת לפחם – אם נאכל את הקליפה השרופה נגרום לעצמנו נזקים קשים כי הקליפה מכילה הרבה חומרים מסוכנים כתוצאה מהריאקציות הכימיות שנוצרו מהשריפה הזו.

"לכן אנחנו מקלפים אותה בידינו – לידינו נדבק פיח שהוא רעיל ומסרטן, ואז התוך של תפוח האדמה מוכתם בפיח השחור הזה, וכך למעשה אנחנו מחדירים לגופנו כמויות ענק של רעלים מסוכנים ומסרטנים, וכל זה אחרי שהילדים המסכנים שלנו חטפו מכות חזקות של עשן".

לדבריו, לנוכח נורמת החג הזו אין פלא שמיד לאחריו ילדים לוקים במחלות רבות ומגוונות, "מיליוני ילדים חולים במחלות אלרגיות, אסטמה, שפעות ועוד ועוד, להוסיף על זה כמויות ענקיות עשן וגם תפוחי אדמה מושחרים ומרעלים באמצעות הפיח זה יכול להיות הקש ששבר את גב הגמל".

על מנת להתמודד עם הסיכון מציע ד"ר אשחר כמה פתרונות מעשיים ובראשם הנמכת גובה המדורות, כאמור, ובכך להגן על האקולוגיה. באשר לתפוחי האדמה ממליץ אשחר לעטוף אותם בנייר כסף כדי שיבשלו מחום המדורה ולא מהאש באופן ישיר.

"דבר נוסף הוא לחצות את תפוח האדמה בסכין ולא בידיים ולאכול בכפית כמו שאוכלים יוגורט ולמנוע החדרת פיח", הוא אומר וממליץ בנוסף לכל להצמיד למדורות גיגית עמוסה בירקות בצורות שונות, ובירקות אלה יש חומרים רבים נוגדי סרטן והדבר מאזן את הפיח והעשן.

לקראת סוף דבריו נשאל ד"ר אשחר כיצד זה בעבר הלא רחוק יצאו ילדים והוריהם למדורות ללא "הוראות הפעלה" דקדקניות כל כך, ללא חששות רבים כל כך, ועם זאת צלחו את ליל המדורות בהצלחה סבירה. אשחר משיב ותוהה מניין הקביעה שהילדים צלחו את הלילה ללא סכנות וסיכונים.

"מה, לא היו מחלות? המחלות צמחו רק אתמול שלשום? היום הילדים ניזונים על מקלות מלוחים, שתייה מתוקה ולחם לבן מבוקר עד ערב והמזון שלנו מרוסס ואיכותו ירודה, מוסיפים על זה עוד ועוד הלחץ הפיזיולוגי על הגוף הוא עצום וצריך לקחת את זה בחשבון. אנחנו רואים מאות אלפי ילדים חולים במגוון עצום של מחלות. האם זו קללה משמים? לא. ילדים שמגיעים אליי לטיפול יוצאים מבעיות קשות מאוד גם בדרכי הנשימה, גם במחלות עור, כתוצאה מחזרה לחוקי הבריאה, הבורא והבריאות".

והמלצה אחרונה לחולי סוכרת "מוטב שלא יגעו בתפוחי אדמה כי יש להם ערך גילקמי גבוה מאוד, וימנעו בכלל מאכילת תפוחי אדמה".