תומך. הרב אריאל
תומך. הרב אריאלצילום: מכון התורה והארץ

נשיא ארגון חותם ורבה של רמת גן הרב יעקב אריאל, מביע היום (שני) תמיכה בחוק הכשרות של ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), וקורא להנהגת רמות כשרות אחידות בכל הארץ בפיקוח הרבנות הראשית.

"לא יתכן שכל אחד יתן כשרות לפי הבנתו האישית אלא חייבים להיות קריטריונים אובייקטיבים", אומר הרב ומביא כדוגמא מצב בו הוא מעניק כשרות למלון ברמת גן שהוא חלק מרשת מלונות, ובעל הבית הגיע להתלונן שבמלון בעיר אחרת ישנם נהלי כשרות שונים.

לדבריו, "חייב להיות קריטריון אחיד. נכון שאפשר כמובן שמי שרוצה תהיה לו כשרות מהודרת אבל סביב עקרונות קבועים ולא כל אחד לפי הבנתו".

הרב אריאל מביע ביקורת על מתנגדי חוק הכשרות ובהם ח"כים דתיים ומציין כי מונחים כמו "מונופול הכשרות" לקוחים מעולם המסחר ולא מעולם הערכים ולכן הוא אינו מבין כיצד משתמשים בהם סביב נושא הכשרות.

"אנשים מדברים על ממלכתיות, אבל מתנגדים לכך שהכללים ייקבעו בידי הרבנות הראשית. אנשים ציוניים שחוגגים את יום העצמאות הם עושים את זה ומונעים רמת כשרות אחידה?", מביע הרב אריאל תמיהה.

לצד זאת מציין הרב אריאל כי גם הבד"צים מביאים לתחרות כנגד הרבנות ומציע לשלב אותם במסגרת הרבנות עם נהלים ברורים.

על הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ אומר הרב אריאל, "אני מצטער שצריך חוק בעניין אבל כשאין אפשרות לפעול על פי השכל הישר אז צריך חוק. אני קורא כל אלה שמדברים כנגד חוק הכשרות - הרפו ידיכם. החוק ייעל וייתן נורמות כשרות אחידות. מי שרוצה באופן מהודר יהיה לו מהודר ומי שרוצה כשרות בסיסית יהיה לו כשרות בסיסית".

בארגון חותם  הוציאו לקראת הדיון בוועדת השרים דף עמדה בעניין, והביעו תמיכה גורפת בחוק. "רק בצורה אחידה, ברורה ושקופה יוכל כל צרכן לדעת לאילו מוצרים ניתנה כשרות ברמה המתאימה לו", אומרים בחותם. "בנוסף, מציאות שבה כלל העסקים עובדים תחת נהלים אחידים וללא מתן אפשרות לשיקולים זרים בקבלת ההחלטות תחזק את מעמד הכשרות הממלכתית".