מוכן למו"מ ישיר. נתניהו ומקבילו הצרפתי
מוכן למו"מ ישיר. נתניהו ומקבילו הצרפתיצילום: קובי גדעון / לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) לראש ממשלת צרפת מנואל ואלס כי הוא דוחה את יוזמת השלום הצרפתית.

בתום פגישה שקיימו השניים אמר נתניהו, "שלום יושג רק דרך משא ומתן ישיר בין הצדדים שבו ייאלצו הפלסטינים לקבל הכרעה קשה - להכיר במדינה יהודית ולא להמשיך לחנך את העם שלהם שיום אחד ישראל תיעלם".

"אנחנו מעוניינים בפתרון שתי המדינות לשני העמים. שתהיה מדינה פלסטינית מפורזת שמכירה בקיומה של מדינה יהודית", הוסיף נתניהו.

הוא פנה לראש הממשלה הצרפתי ואמר לו, "אני מבקש ממך שלא תאפשר למנהיגות הפלסטינית להתחמק מהכרעה בסוגיה הזו. המנהיגות הפלסטינית לא רואה ביוזמה שלכם כמעודדת פשרה - אלא כמה שיכול למנוע ממנה את הצורך להתפשר".

נתניהו הבהיר כי הוא נכון להחלטות קשות. "אם אתה מעוניין באמת לסייע להניע את תהליך שלום", אמר לואלס, "עזור לנו להתחיל בשיחות ישירות עם אבו מאזן. אני מציע יוזמה צרפתית עם שינוי חשוב. היא עדיין תוכל להתקיים בפריז כי זה מקום נפלא לחתום על הסכם שלום. אבל זה יקרה אחרי שאשב לבד עם אבו מאזן בכל מקום שתציעו. כל הנושאים הקשים יעלו - כי אין נושא אחד ששיח בין הצדדים לא יכול לפתור".

ראש הממשלה סיכם את דבריו ופנה למקבילו הצרפתי, "אני מקווה שתעודד את אבו מאזן לקבל את היוזמה שהצעתי ללא תנאים מוקדמים. אני מוכן לפנות את לוח הזמנים שלי ולבוא לפריז מחר. בעצם, מחר אנחנו מרחיבים את הממשלה, אבל אפשר מחרתיים. הגיע הזמן שנשב ישירות מול הפלסטינים".

ואלס השיב כי "לצרפת וישראל יש את אותם אינסרטים אסטרטגיים למלחמה בטרור - שהוא איום משותף על כולנו".

הוא התייחס לתהליך המדיני ואמר כי יציג בפני נתניהו את היוזמה למפגש שרי החוץ שיתקיים בתחילת חודש יוני כשלדבריו "המטרה היא לגייס מחדש את הקהילה הבינלאומית למען השלום וליצור תנאים כדי שהמשא ומתן יוכל להתחדש".

"שמעתי את הצעת נתניהו. אדבר על כך עם נשיא צרפת. אנחנו כל מה שיכול לתרום לשלומה ובטחונה של ישראל. תמיד ניקח בחשבון את דעתה של ישראל. נדון על הכל והדיון יהיה ישיר מאוד. אל תפקפקו ברצון שלנו לעשות כל מה שניתן למען השלום".