ימין: ח"כ שי, ח"כ הנגבי וח"כ דיכטר
ימין: ח"כ שי, ח"כ הנגבי וח"כ דיכטרצילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

יום ההוקרה לתרומתה של יהדות ארה"ב ליישוב ולמדינת ישראל צוין היום (רביעי) במשכן הכנסת, ביוזמתו של ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) העומד בראש שדולת יחסי ישראל-ארה"ב.

בדיון בוועדת העלייה והקליטה, אמר יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) כי יהדות ארה"ב תמכה בכל האתגרים בהם עמדה מדינת ישראל, בביטחון, בכלכלה ובעלייה.

"בכל המבצעים שהיו יהדות ארה"ב עומדת יחד עם מדינת ישראל להגשים את חלומם של אלפי יהודים להגיע לארץ ישראל", אמר נגוסה. ''תרומתה היא אדירה לחיזוקה של מדינת ישראל כמדינתה יהודית ודמוקרטית".

יוזם הדיון, ח"כ שי, הוסיף כי "יהדות ארצות הברית היא גשר יציב ורחב אשר תומך ביחסי ישראל ארצות הברית בכל עת ובכל מצב. הקהילה היא הנכס האסטרטגי החשוב ביותר ביחסים בין שתי המדינות״.

בדיון נחשף כי סכומי התרומה היהודית אמריקאית לישראל הוכפלו ב-25 השנים האחרונות. ב-2007 ארגונים ישראלים שונים קיבלו כ-2.1 מיליארד דולר מהסוכנות היהודית וארגוני ידידות אחרים.

מרבית כספי התרומות הניתנים על ידי הקהילה היהודית בארה"ב מועברים לישראל (38%), ותמיכתה הכלכלית של יהדות ארצות הברית בישראל עומדת על יותר מ-2 מיליארד דולר בשנה. בארבעים השנים האחרונות עלו לארץ מארה"ב למעלה 115 אלף יהודים.

ד"ר אסתר כרמל חכים מאוניברסיטת חיפה הוסיפה כי אחת התרומות הגדולות ביותר של יהדות ארה"ב הייתה עליית הנוער, כאשר לאחר מלחמת העולם השנייה נקלטו מעל 15,000 בני נוער, וכן בימי העליה מתימן בשנת 48', כאשר במימון ארגון הג'וינט הוקמו מחנות המעבר, ההכשרה המקצועית, החינוך והאוכל, ובנוסף מבצעים כמו מבצע משה, מבצע שלמה בשנת 91', והחל משנות ה-90 עלייתם של העולים מברית המועצות, הם חלק בלתי נפרד מתרומתה של יהדות ארה"ב.

לדבריה, 400,000 מתנדבים צעירים הגיעו ב-20 השנים האחרונות במסגרת פרוייקט "תגלית", והגעתם תורמת לחיזוק הקשר עם יהדות ארה"ב.

דוידי הרמלין, יועץ בכיר למנכ"ל במשרד העלייה והקליטה ציין כי בין השנים 1972-2015 עליית יהודי ארה"ב נמצאת במגמת התחזקות, כאשר בתקופה זו עלו בסה"כ 115,195 עולים מארה"ב, למעלה מרבע מהעולים בתקופה זו הם בגילאי ינקות עד 17 שנים, ומחצית מהם בגילאי 18-35.

משמעות הדבר היא שיותר מחצי מהעולים הם אנשים בוגרים שבאים לבלות את מרבית חייהם בארץ. הערים המרכזיות אליהן מגיעים העולים הן ירושלים, ת"א, בית שמש, רעננה, חיפה, נתניה ועוד. בעשור האחרון עלו לארץ 32,290 עולים מארה"ב.