לא ליפול
לא ליפולצילום: אביה לייבמן

איך לא חשבו על זה קודם? ובעיקר לאן הולכת להגיע ההמצאה הזו בעתיד? שתי שאלות שככל הנראה תישארנה תלויות באוויר בהתייחס להמצאה פשוטה לחלוטין לכאורה, אך כזו שצפויה להקל על מוגבלים הנעזרים בכיסא גלגלים, אבל לא רק להם.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת אביה לייבמן, תושבת מעלה אדומים, על היוזמה העסקית שאליה חברה כמנחה עסקית, יוזמתם של תלמידי כיתה י' בבית הספר הימלפרב בירושלים.

המוצר הוא למעשה בסיס מייצג לכוס והחברה שאותה הקימו התלמידים על מנת לקדם את יוזמתם היא חברת 'אל.פ.א.'. "מדובר בארגון 'יזמים צעירים' מיסודו של בנק לאומי", מספרת לייבמן, סטודנטית למנהל עסקים במרכז האקדמי לב. "הגיעו אליי למכללה ושאלו אם אני רוצה להתנדב לפרויקט הזה". היא השיבה בחיוב ומאז היא מסייעת לקבוצת התלמידים למנף עסקית את המיזם שלהם, מינוף הכולל בין השאר גיוס כספים, עיצוב, פיתוח חברה, שיווק ועוד.

המוצר אותו פיתחה החברה הצעירה הוא 'לא ליפול'. "זה מוצר מיוחד", היא ממשיכה ומספרת. "עבדנו בשיתוף פעולה עם בית החולים אלי"ן. עבדנו עם אנשים מוגבלים פיזית וראינו שיש להם בעיה להתנייד עם כוס מלאה בנוזל. גם אם הכוס סגורה וגם אם יש מגש הכוס נופלת.

"חשבנו על רעיון ופיתחנו את המוצר שהוא מעמד שמתחבר לכיסא הגלגלים ובנוי על טכניקה שמאפשרת סיבוב של 360 מעלות". למעשה, כובד הנוזל שבכוס הוא שמייצב את הכוס בכל תנועה של כיסא הגלגלים.

איך נולד הרעיון הזה? "החבר'ה קיבלו משימה שבה כל אחד מביא מחומרי הגלם שלו צורה של מוצר שיעבוד. המנכ"ל הגיע עם כוס חד פעמית, סיכה ועט, ובנה סוג של מכשיר ראשוני, וראינו שזה עובד. בנינו במעבדה של אלי"ן אב טיפוס, ושכרנו מעצב מבצלאל שבנה לנו במדפסת תלת מימד את הדגם", מתארת לייבמן את שלבי העבודה הראשוניים.

עוד היא מוסיפה כי המכשיר מייצב הכוסות לא נועד רק לשימוש הנזקקים לכיסא גלגלים, אלא גם לעגלות ילדים. אמהות תוכלנה לייצב את כוס הקפה או התה שלהן לצד העגלה, ונראה שמכאן הדרך סלולה גם להצבת מתקן שכזה גם בכלי רכב.

עלותו של המוצר החדש עומדת כעת על 55 שקלים ליחידה בסך הכול. כך לפי שעה, אך הדברים עוד עשויים להשתנות שכן החברה עמלה כעת להנגשת המוצר שעד כה זכה במקום הראשון בתחרות היזמים הצעירים של ירושלים ומכאן הוא עובר הלאה לתחרות הארצית ואם יזכה גם בה יעבור לתחרות הבינלאומית הצפויה בשווייץ.

להערכתה של לייבמן כמו כל המצאה ראשונית גם המצאה זו פותחת פתח רעיוני וטכנולוגי לעוד המצאות רבות שעוד תגענה בהמשך. לנו לא נותר אלא לאחל בהצלחה.

לייבמן והתלמידים
לייבמן והתלמידים