הרמטכ''ל איזנקוט ואלוף הפיקוד כוכבי
הרמטכ''ל איזנקוט ואלוף הפיקוד כוכביצילום: דובר צה"ל

דו"ח נציב קבילות החיילים מספר 44 הוגש לרמטכ"ל גדי איזנקוט. הרמטכ"ל מינה את סגנו אלוף יאיר גולן, לטפל בפערים שהועלו בדו"ח כחלק מתוכנית העבודה לשנה הקרובה.

בשבוע שעבר נפגש ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, עם נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל') יצחק בריק, אשר הציג לו את המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח וציין את החשיבות בבדיקה מתמדת של צה"ל, בעיקר בכל הנוגע לטיפול במשאב האנושי.

בדבריו הדגיש ראש המטה הכללי כי "השנה החולפת התאפיינה בלחימה בטרור ביהודה ושומרון, לצד מאמץ משמעותי לשיפור מוכנות צה"ל לחירום ומלחמה. גם בתקופה מאומצת זו נדרש להקפיד על טיפול נכון ואיכותי במשאב החשוב ביותר של צה"ל- האנשים. עלינו לזכור כי המשימה תמיד בראש והאנשים במרכז".

הנציב מציין כי שנת 2015 מאופיינת בהחלטות אשר להן השפעות מרחיקות לכת על מבנה צה"ל ועל מודל השירות בו. קיים חשש לחוסר הלימה בין מצבת כוח האדם, לבין המשימות המוטלות על מפקדי צה"ל ועל חייליו. בוצע קיצוץ כוח אדם רוחבי (ולא אורכי) בחלק ממערכי היבשה ולא בוצעו התאמות מספקות של היקף המשימות לכוח האדם שנותר וללא תכנית מלווה, מבקרת ועוקבת. כמו כן לא בוצע שיח והסברה מיטבי אודות השינויים – דבר היוצר תחושה קשה בקרב חלק ממשרתי הקבע, אשר לתחושת רבים מהם קיים נתק בין הפיקוד הבכיר לבינם.

בעקבות הפער בכוח האדם נוצר מצב של דיווחים חלקיים או לא אמיתיים אודות ביצוע משימות ומצב בו החוסר מביא לידי פגיעה במקצועיות שנרכשה בשנות דור. בחלק מהמערכים גדל דור צעיר אשר אינו מכיר את רמת הביצוע הנדרשת ועשוי להנחיל לבאים אחריו מורשת של בינוניות.

=נוצרו "חללים שחורים" של משימות ומפקדים ממלאים את המשימות ע"פ הבנתם ולא בהכרח ע"פ סדר העדיפויות הנדרש. לעיתים קיים רידוד משימות, "עיגולי פינות" ואי ביצוע של משימות.

=חוסר ההלימה בין כוח האדם לבין המשימות עלול לפגוע בתשתית הבסיסית של קיום צבא ממושמע, הנותן מענה בסיסי לחייליו, והשומר על כשירות מבצעית.

=נוכח קבילות ופניות רבות בוצעו עשרות ביקורים במחסני החירום (ימ"חים) באוגדות צה"ל ומתמונת המצב עולה כי מערך הנגדים בימ"חים נמצא בתהליך של קריסה.

=קיצוץ של עשרות אחוזים בכל תחומי הליבה ללא התחשבות מספקת במשמעויות הנובעות מכך ושחיקת שכר הנגדים הביא לירידה ממשית במקצועיות, לפערים רבים המשליכים על רמת הכוננות והמוכנות במחסני החירום. המחסור בכוח אדם במערך גרם אף למצב אבסורדי בו הנזק המקצועי, ויתרה מכך הנזק הכספי לצה"ל גבוה אלפי מונים מהחיסכון שמושג בצמצום התקנים.

=באם לא יתוקנו הליקויים המשמעותיים בימ"חים – בדגש על התאמת המשימות לכוח האדם,הדבר עלול לגרום הן ל"מחירים" מבצעיים והן ל"מחירים" בהיבטי הפרט ובמוטיבציית הנגדים להמשיך ולשרת בשירות קבע.

צילום: עופר צידון, פלאש 90
צילום: עופר צידון, פלאש 90

יחסי מפקד-פקוד

"במהלך השנה הופתעתי שיש גורמי פיקוד שפעלו שלא בהתאם לפקודות הצבא, ואף יתרה מכך, יש מפקדים הנוהגים כלפי פקודיהם בניגוד לערכי צה"ל ולרוח צה"ל", כתב הנציב.

לדבריו, מפקדים נקטו צעדי משמעת גורפים ובצורה קולקטיבית ביודעין ובניגוד לפקודות הצבא, ולא רק שלא נתנו על כך את הדין אלא אף זכו לגיבוי של גורמי פיקוד בכירים.

מפקדים שהתנהלו באלימות כלפי פקודיהם, בין היתר ניתן למצוא בדו"ח – מפקד שפצע חייל באמצעות אקדח סיכות במכוון, מפקד שהכה חייל, בעט בו לאחר שהפיל אותו על הרצפה ולאחר מכן הכה אותו באמצעות קת הנשק, מפקדת פלוגה שאזקה חייל בניגוד לפקודות ומפקדים מדרגת אל"מ ועד קצינים זוטרים שמתנהגים באלימות מילולית, מתבטאים באמירות גזעניות ומשתמשים בשפה שאינה הולמת כלפי פקודיהם.

דוגמאות מתוך הדו"ח:

* מפקד בדרגת סא"ל ששם קצין שפיקד תחתיו כמושא ללעג, הכפיש אותו והשפיל אותו ואף פעל מולו ביחס מזלזל, בנוקשות יתרה ובחוסר כבוד האדם בנוכחות קצינים וחיילים אחרים.

* קצינה בדרגת סרן שהתבטאה בבוטות כלפי חיילת שלה, ובין היתר באירוע בו שמעה חייל אחר קורא לאותה חיילת תיארה הנקבלת את האירוע כ"סרסור שקורא לזונה שלו"

*מפקד יחידה בדרגת סגן אלוף שאיים על חייל בכניסתו לחדר האוכל ואמר לו "אני מוציא לך כרטיס צהוב, בפעם הבאה תקבל פצצה שלא תבין מאיפה היא הגיעה"

*נגד מטבח שהתעמר בחיילי המטבח ונקט כלפיהם יחס משפיל בשילוב אמירות כגון "שמן מסריח, אשכנזי לבן, רוסי מסריח, אוזניים גדולות, ערבי" ועוד ונהג להתעלל בהם נפשית יום-יום שעה-שעה.

*מפקד שאמר לחייל שדיווח על מצב בריאותי לא טוב "לא אכפת לי ממצבך הבריאותי, תגיע מיד להישפט ואם אתה רוצה תקבול אותי אחרי שאשפוט אותך". החייל אכן קבל את מפקדו.

*חיילת כלואה בשירות חובה הלינה על יחס משפיל ומתנכל של סגל הפיקוד בבסיס הכליאה שכלל הוצאת מזרנה מהתא ושפיכת מים על רצפת התא על ידי מפקדת הפלוגה בעודה כבולה באזיקי ידיים ורגליים שלא בהתאם לפקודות הצבא.

שירותי הרפואה לחיילי צה"ל וטיפול מפקדים בפניות רפואיות: במהלך השנה התקבלו קבילות על יחסם של גורמי הרפואה וגורמי פיקוד לחיילים. קיימים פערים בשירותי רפואת השגרה בצה"ל, ובכללה – מחסור במטפלים הן ברפואה ראשונית והן ברפואת המומחים.

בירוקרטיה רבה, היעדר רישום ותיעוד מסודר, אי יישום החלטות של החלטות גורמי רפואה על ידי מפקדים, פינוי רפואי של חיילים למיון ע"ב תחבורה ציבורית, היעדר טכנולוגיות יעילות, זמינות תורים נמוכה ועומס במרפאות. ישנם פערי נגישות גאוגרפית של שירותי רפואה והיעדר מענה טכנולוגי מספק לניהול משאבי הריפוי והנגשת מידע זמין באינטרנט. פער נוסף המשתקף מבירור קבילות בנושא זה הוא מימוש אחריות המפקדים לבריאות החיילים.

דוגמאות מתוך הדו"ח:

*חייל שפנה לרופא עקב כאבי בטן וזה העריך את מצבו תוך קיום מפגש במקום חשוך, צפוף ורועש, על סמך התרשמותו ממצבו הכללי, מבלי לבצע בדיקת מדדים וללא בדיקה גופנית כלל. בעקבות הטיפול הלקוי ואי איתור מוקדם בחלוף 24 שעות החייל נותח בגין דלקת חריפה בתוספתן.

*ליקוי מקצועי של ממש בטיפול בחיילת שנחבלה בראשה מקת רובה במהלך "שבוע שטח". במסגרת המענה הרפואי שקיבלה החיילת, ועל אף שהתלוננה על כאבי ראש, סחרחורות, מהקאה ומבחילות שני רופאים שונים לא פעלו בהתאם להנחיה קלינית המפרטת את אופן הטיפול במקרה של חבלת ראש קהה.

*חיילים והורים לחיילים בשירות חובה הלינו במגוון פניות על זמינות המרפאה והמוקד הטלפוני במרפאות בבסיס תל השומר ובמחנה "רבין" / בסיס הקריה. מקבילות עלה כי זמינות רופא היחידה למקרים שאינם דורשים מענה מיידי עומדת על כעשרה ימים וכי המרפאה בקריה אינה נגישה לחיילים בעלי מוגבלות פיזית.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

תנאי שירות ותשלומים: במהלך שנת 2015 הוגשו קבילות רבות בנושא תנאי השירות, פגיעה בזכאות ומתן מענה שאינו הולם במסגרת טיפול בבקשות לתשלומים ובקבלת בשכר באופן שאינו מוצדק. כמו כן הועלו קבילות על פגמים בפרסום מינויים והשפעה על קידום בדרגות.

דוגמאות מתוך הדו"ח:

*אי קבלת מידע אודות בירור חבויות לצורך החלטה בדבר קיצור שירות – מקבילות של משרתי קבע עולה כי במספר מקרים לא בוצעו על ידי גורמי השלישות בירורי חבויות למשרתי קבע ולא הוצגו משמעויות כספיות סביב שחרור מוקדם מצה"ל אשר היה מאפשר למשרת הקבע לכלכל את צעדיו טרם הגשת הבקשה.

*מקבילה שהוגשה בעילום שם על תנאי תברואה בחדר אוכל, עלה כי קיימת בעיה בפינוי חתולים מבסיסי צה"ל בכלל, ומאזורים מורכבים בפן התברואתי, דוגמת חדר אוכל בבסיס צבאי.

יחס למערך חיילי המילואים: חשיבות רבה קיימת לתחום מערך חיילי המילואים של צה"ל. מן המוסכמות היא, כותב הנציב, כי את אוכלוסיית המילואים יש להוקיר ולטפח. במהלך השנה החולפת הוגשו קבילות רבות הקשורות לליקויים בהתנהלות מול אוכלוסייה זו. בין הקבילות שהועלו ניתן למצוא מפקדים שזימנו חיילי מילואים ללא אישורים נדרשים, החתמה של חיילי מילואים על טפסים ריקים, אי החזר הוצאות כנדרש, שחרור חיילי מילואים בניגוד לפקודות, אי קבלה של תשלום על שירות במסגרת מבצע "צוק איתן", מענה לקוי ביחידות הקישור ועוד.

דוגמאות מתוך הדו"ח:

*חייל מילואים שנאסרה כניסתו לחדר האוכל במהלך שירות המילואים כי מטבח היחידה החטיבתי היה מוגבל בכמות המזון שביכולתו לספק.

*חייל מילואים שלא קיבל מענה במהלך שירות בקו וקבל על מחסור במיזוג ואי אספקה של מי שתייה בעמדות שמירה.

*משרתי מילואים קבלו על דרישה לנהוג ברכב פרטי לטובת השירות במילואים ואי קבלת החזר הוצאות דלק בגין נסיעות.

יחס למיועדים לשירות בצה"ל (מלש"בים): במהלך שנת 2015 הועלו למעלה מ-1000 קבילות של מל"שבים בנושאים שונים ומגוונים. אחד הקשיים המרכזיים שעלה הוא השלמת הליכי הגיוס למיון בחיל המודיעין. טענות נוספות עלו על אופן הטיפול בעתודאים והיבט נוסף ומשמעותי היה הקשיים שבהם נתקלים המלש"בים בקבלת הודעות וצווים דרך דואר ישראל. היבט נוסף שטופל היה תוכנו והיקפו של המידע אשר נמסר מרשויות הגיוס למלש"בים. מבירור הקבילות עלה כי קיים חוסר סנכרון בין מערכות מידע של חילות שונים למערכת המידע של יחידת מיטב.

דוגמאות מתוך הדו"ח:

*אביה של מיועד לשירות ביטחון קבל על תנאי הנגישות בלשכת הגיוס עבור מלש"בים בעלי מוגבלות פיזית. האב תיאר בקבילתו את הקשיים בהם נתקלו, הוא ובתו, בלשכת הגיוס במטרה לייצר פיתרון הולם לבעיה.

*הורים של מלש"בים רבים הלינו על ליקויים בהליכי מיון ושיבוץ, על הודעות רבות וסותרות מגורמי מיטב, על הפקת זימונים מיותרים, על זימון מאוחר למיונים ועל חוסר זהירות במידע הנמסר על ידי נציגי יחידת מיטב.

חיילים
חייליםדובר צה"ל

פיקוד ומנהיגות של מפקדי צה"ל בעידן הסמארטפון : "סוגיה מטרידה העולה כחוט השני בשיחות עם מפקדים נוגעת ל"טלפון החכם". ללא המגע והקשר הישיר בין המפקדים לחייליהם בשגרה ובאימונים עלול להיווצר ריחוק בין המפקד לחייליו עד כדי חוסר מעורבות, ניכור ואף חוסר אמון", כותב הנציב.

דוגמאות מתוך הדו"ח:

*מפקדים אשר אינם פונים ישירות לחייליהם ומנווטים משימות דרך הטלפון החכם, בין היתר מתבצעות החלפת משמרות בלילה, הוראות למסדר בוקר ולמשימות נוספות – דרך הטלפון החכם, בדרך עקיפה וללא ממשק ישיר בין המפקד לחייל. ה"פקודות" מתבצעות במעין "שגר ושכח" מבלי לדעת האם המסר עבר.

*מפקדים המשתמשים באפליקציית וואטסאפ על מנת להעביר מסרים לחייליהם. התנהלות זו הופכת את המפקד ל "אחד מהחבר'ה" ולא למפקדם, הדבר דומה יותר לרשת חברתית מליחידה צבאית.

*חיילים רבות מרוכזים בניידים במקום באימונים, לעיתים אף במשימות צבאיות ואינם קשובים דיים לעשייה הצבאית המצריכה ריכוז רב.

*הנושא הפך לתופעה נפוצה ביחידות צה"ל רבות, דבר המשפיע לרעה על הפיקוד והמנהיגות בשגרה ובעת מילוי המשימות בקרב המפקדים הצעירים. החשש העולה הוא כי מתגבשת תרבות אשר תביא לכך שחיילים בשדה הקרב לא ילכו אחר מפקדיהם המפקדים עליהם בשגרה באמצעות "הטלפון החכם".

נציב קבילות החיילים מותח ביקורת חריפה על יחס הצבא לנגדים המוצבים ביחידות מחסני החירום (ימ"חים). כשירות הימ"חים ירודה וקיימת מצוקת כח אדם משמעותית.

האלוף במיל' בריק מזהיר כי מערך הנגדים בימ"חים נמצא בתהליך קריסה. "השכר הנמוך, חוסר הביטחון התעסוקתי, העומס הבלתי סביר בעבודה מחוסר כוח האדם, התדמית הירודה, הטיפול הלקוי בנגדים בענייני הפרט והרפואה, הקשיים בהתמודדות עם כוח אדם בשירות החובה - כל אלו ועוד פוגעים קשות במוטיבציה לשירות של נגדים בימ"חים", נכתב בדו"ח.

נתונים נוספים העולים מדו"ח נציב קבילות החיילים לשנת 2015:

37% מהקבילות הם בנושא יחס מפקד-פקוד (עלייה של 4%)

61.1% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות (נתון דומה לשנה שעברה).

הטיפול בלמעלה מ-80% מכלל הקבילות מסתיים בפרק זמן של עד שלושה חודשים. ו-92% מהקבילות מגיעות לכדי סיום טיפול תוך ארבעה חודשים.

· רוב הקבילות (3576) הינם של חיילים בסדיר.

· ככלל השנה נתקבלו 6371 קבילות, ירידה של 340 קבילות משנה שעברה.

· השנה מכסת הקבילות בנציבות הגיעה ל 314,623 קבילות מאז היווסדה לפני 44 שנים.

24,953 פניות התקבלו במוקד הטלפוני שמפעילה הנציבות, בנוסף לקבילות המצוינות לעיל.