היועץ של טראמפ מרגיע ומבטיח - הוא יהיה לטובת ישראל

יועצו של דונלד טראמפ לענייני ישראל, עו"ד דייוויד פרידמן, אומר לערוץ 7 כי העובדה שטראמפ בחר יועץ שמאמין בארץ ישראל השלמה מעידה על רגשותיו לגבי הסכסוך הישראלי-ערבי.

פרידמן, עורך דין המתמחה בפשיטות רגל, הוא אחד משני משפטנים יהודיים שטראמפ מינה ליועציו לענייני ישראל. הוא מקורב ליישוב בית אל ולח"כ לשעבר יעקב "כצל'ה" כץ, ומאמריו מופיעים דרך קבע באתר ערוץ 7 באנגלית.

"אני מכיר את דונלד טראמפ בערך 15 שנה", אמר פרידמן בראיון מיוחד לערוץ 7. "פגשתי אותו במסגרת זו שהייתי עורך הדין שלו. והתיידדנו לאורך השנים. הוא יודע כמה אני אוהב את ישראל ואני מקווה שקוראי ערוץ 7 יודעים כמה אני אוהב את ישראל משום שאני כותב טור בערוץ 7 בכל פעם שהדבר מתאפשר לי".

נוכח החששות שטראמפ ילחץ על ישראל להעניק ויתורים לאויביה, פרידמן העביר מסר מרגיע. "הוא רצה יועץ לגביו ידע שהוא אוהב את ישראל. אז אני מקווה שאנשים יכולים לשמוח מהעובדה שהוא מקבל עצות ממני. משום שברור שיש בניו יורק מאות אנשים עם מחשבות על ישראל – מימין, משמאל, מהאמצע – והוא בחר מישהו שהוא יודע לגביו שיש לו אהבה עמוקה לישראל – לישראל כולה, לארץ ישראל כולה.

''זה כשלעצמו אומר לדעתי משהו לגבי רגשותיו. יש לו עמדה מאוד מוצקה לגבי מי טועה ומי צודק בסכסוך הישראלי-פלשתיני. הוא זוכר היטב מי רקד על הגגות ב-11 בספטמבר ומי התאבל ובכה".

"ויש לו חוש פנימי לגבי המחלוקות והבעיות אבל הכי חשוב זה שהוא יודע מי צודק ומי לא", הוסיף. "הוא נתן לי הבטחות לפיהן לא ילחץ על ישראל לעשות דברים שאינם באינטרס שלה. אם ישראל תרצה להיכנס לתהליך שלום, הוא ישמח לעזור. אבל הוא לא ילחץ על ישראל להיכנס לדברים שאינה רוצה לעשותם.

"אם קראתם את ה'דיילי מייל', אתם יודעים שבתשובה לשאלה על ההתנחלויות הוא אמר שלפי דעתו, על ישראל להמשיך לבנות התנחלויות", ציין פרידמן, בהתייחסות לראיון שהעניק טראמפ ליומון הבריטי. "ודאי שהפלשתינים לא עשו דבר שיכול לגרום לישראל לחשוב מחדש על הנושא הזה. זו קרקע שישראל מחזיקה במשך כמעט 50 שנה. אוכלוסיית יהודה ושומרון עומדת כיום על 400,000 איש. אם מוסיפים את מזרח ירושלים מדובר כמעט במיליון בני אדם. האנשים האלה לא הולכים לשום מקום. וישראל לא תעשה את אותה הטעות שעשתה בהקשר של הפינוי מעזה. והוא יודע את כל זה".

פרידמן הוסיף כי טראמפ "מבין שהיחסים בין ישראל לארה"ב הם מאוד אסטרטגיים. הוא העיר לפני הרבה זמן – לדעתי, בטעות – שישראל צריכה להחזיר את הכסף שהיא מקבלת במסגרת הסיוע. זו לא עמדתו. הוא רואה במערכת היחסים דבר מאוד אסטרטגי.

"טראמפ סובר כי ה-4 מיליארד דולר לערך שישראל מקבלת מדי שנה הם השקעה מעולה עבור ארה"ב. היא מאפשרת לארה"ב ליהנות מהיתרונות של שיתוף פעולה אסטרטגי, צבאי וטכנולוגי עצום".

באשר למעמדה של ירושלים, "הוא איתן בדעה שבירת ישראל נמצאת היכן שהעם היהודי רוצה שהיא תהיה, וכמובן שמדובר בירושלים, עיר הקודש", אמר.

ברור שאי אפשר לסמוך על הנשיא הנוכחי. הוא היה נורא עבור ישראל; נורא עבור כל העולם בעצם, אבל במיוחד נורא עבור ישראל, כידוע.
מי שחוששים מפני הלא נודע, חוששים שלא בצדק, הסביר. "לדונלד טראמפ אין קריירה פוליטית ארוכה. למעשה, יש לו כנראה את הקריירה הפוליטית הקצרה ביותר מכל המועמדים לנשיאות בתולדות ארה"ב. אבל הוא יודע מה טוב ומה רע. לגבי ישראל יש לי הזכות להיות יועצו ואני בר מזל שהוא מסכים עם הרעיונות הבסיסיים של ישראל חזקה שירושלים בירתה, בלי שיופעלו עליה לחצים להשתתף בתהליך שלום שבסופו של דבר אין בו הגיון.

"אומר זאת: אם אתה רוצה להתחיל תהליך שלום, כדאי שתוודא קודם שהוא יצליח. כי אם ייכשל, למרבה הצער כל מה שקורה זה שישראל צריכה להתמודד עם עוד אלימות. אני מקווה שארה"ב וישראל יוכלו לבנות מערכת יחסים חדשה, כזו שלא הייתה לנו בשמונה השנים האחרונות".

טראמפ "התנגד באופן קיצוני להסכם עם איראן", ציין היועץ. :נדמה לי שהוא אמר שזה היה ההסכם הגרוע ביותר שנחתם בתולדות האנושות... למרבה הצער, כבר קרו הרבה דברים שאין להשיב. שחררנו עשרות מיליארדי דולרים. נדמה לי שהוא יעריך את זה בזהירות. זה יהיה חסר אחריות מצידי לומר לך מה הוא יעשה. אם הוא יסיים את זה או יתחיל את זה, אלה נקודות רגישות. אבל נדמה לי שאתה יודע שהוא חושב שזה הדבר הגרוע ביותר שארה"ב עשתה אי פעם, ביחסי חוץ, ונדמה לי שהוא ינהג ברוח זו כשיהפוך לנשיא".

פרידמן נשאל ע"י ד"ר ג'ו פראגר אם הנשיא אובמה לא מחזיק כיום את ישראל כבת ערובה עם ההבטחה ל-40 מיליארד דולר בסיוע ביטחוני.

"ברור שאי אפשר לסמוך על הנשיא הנוכחי", השיב פרידמן. "הוא היה נורא עבור ישראל; נורא עבור כל העולם בעצם, אבל במיוחד נורא עבור ישראל, כידוע. רבים מאיתנו לא סומכים עליו ולא חושבים שהוא ידיד. דונלד טראמפ הוא ידיד. הוא מחוייב לכך שישראל תמשיך להיות המדינה החזקה ביותר באזור, מבחינה אסטרטגית וצבאית, באופן מוחלט, ואין לי ספק שינהג כך.

''למרבה הצער, ישנה היסטוריה ארוכה של נשיאים אמריקאיים שמחזיקים בישראל כבת ערובה – בין אם מדובר בג'ונתן פולארד או בנושא ביטחונות ההלוואות מתקופתו של ג'ורג' בוש הראשון. זה משהו שאנו מתמודדים איתו, אבל ישראל תמיד שורדת את הדברים האלה. אני לא חושב שיהיו לה אתגרים כאלה בתקופתו של דונלד טראמפ כנשיא".