נתניהו עם העולים מתימן, אילוסטרציה
נתניהו עם העולים מתימן, אילוסטרציהצילום: חיים צח, לע"מ

בעמותת "אחים וקיימים", תולים תקוות בדבריה של שרת המשפטים איילת שקד שהודיעה מעל במת הכנסת שהיא תפעל לכך שהפרוטוקולים שאמורים להיות חסויים לפחות עד שנת 2071 ייחשפו לציבור.

מדובר במסמכי ועדת החקירה הממלכתית שחקרה לפני 15 שנה את פרשת חטיפת ילדי תימן מאז קום המדינה והטילה איפול מוחלט על הממצאים.

ד"ר רפי שובלי חבר בעמותת "אחים וקיימים", אומר לערוץ 7 שחשוב לחשוף את האמת הקשה, כלשונו.

"מאז קום המדינה ועד אמצע שנות השבעים המדינה חטפה ילדים תימנים מהוריהם, ממעונות וממוסדות רפואיים ולהורים נמסר שהילדים נפטרו.

"היה כאן אינטרס אידיאולוגי לעקור את הילדים מהוריהם שהוגדרו כגורם שלילי ולהפוך אותם לילדים צברים או למכור אותם למשפחות אשכנזיות בארה"ב. באמצע שנות השישים הפרשת נחשפה לאחר שכמה הורים שילדיהם הוגדרו כנפטרים, גילו שבנם מיועד לגיוס. גם בעיתון 'העולם הזה' התפרסמה כתבה על ילדי תימן שנמכרו לארה"ב''.

שובלי מוסיף כי במהלך השנים הוקמו ועדות חקירה שטענו שהיו פרוצדורות לקויות אבל לא הוטלה אחריות על אף אחד. ''אנחנו דורשים לראות את הפרוטוקולים החסויים של העדויות שנמסרו לוועדה".

לדבריו המדינה חוששת לחשוף את האמת, "אנחנו מעולם לא חיפשנו אשמים, רצינו רק לשמוע את האמת. נכון שיש כאן איום על הזהות של מדינת ישראל, ועל האנושיות של גורמי המימסד, אבל אם זו הייתה החלטה של ממשלות ישראל הראשונות צריכים לקחת על זה אחריות.

''לצערי עד היום העדה התימנית היא מהעדות המופלות יותר וגם על זה יש הרבה מה לומר. צר לי שבעניינים כל כך רגישים אחרי כל כך הרבה שנים, הפרוטוקולים של הוועדה ממשיכים להיות חסויים. אנחנו כעדה תימנית לא נשתוק גם בדורות הבאים עד שהפשע הזה יחשף".