הרב אברהם יצחק הכהן קוק
הרב אברהם יצחק הכהן קוקהוצאת ידיעות ספרים

"כשכבד הדבר להתנשא לאט לאט, הכרח הוא להתרומם בבת-אחת ולהשתמש במידת הגאווה של קדושה, ולהשקיף על עצמו בעין טובה מאוד, ולמצוא את הצד הטוב שיש גם בכל מגרעותיו, כי תכף כשאדם נותן את דעתו לדרוש את הטוב, מיד מתהפכים כל חסרונותיו לטוב" (מידות הראי"ה, גאוה כו)

זה לא הוקוס-פוקוס ולא קורה שום דבר מפתיע בחוץ. פשוט הנתונים שיש לנו בחיים הם תמיד עניין של פרשנות.
יש רגעים שבהם שום מילה טובה לא מועילה. לא משנה איזו נקודה טובה תמצא בעצמך ואיזה זיכרון יפה תשלוף מהארכיון. אתה מרגיש ריק וחלש וחסר, אפס מאופס, ואין לך כוח לכלום, אז מה תעזור עכשיו נקודה טובה? היא נבלעת בחושך הגדול, היא נראית מגוחכת ומטופשת בתוך הזמזום של הכלום. אז איך מתרוממים מכאן?

הרב קוק נוקט טקטיקה של 'הפוך על הפוך': אם אין לך כוח לכלום אז לך על הכול! מין ספרינט רוחני כזה בלי קשר למצב כרגע. תתרומם בבת אחת! רוץ מהר בבת אחת! ואל תשכח להגביר את הקצב. זה נשמע נהדר, אבל איך עושים את זה לכל הרוחות? הרי אין לך כוח להזיז אצבע אז מהיכן תמצא פתאום כוח להתרומם בבת אחת?!

הקב"ה גאה בך

ובכן, מתברר שבמחסני החירום של הנפש יש גאווה שמותר להשתמש בה. "גאווה של קדושה" הרב קוק קורא לה. גאווה של קדושה?! נשמע קצת הזוי, לא? תלוי מהיכן מסתכלים על הגאווה. אם אתה בא בשם עצמך אז הגאווה היא בדרך כלל גאווה של חול ואפילו של טומאה. אבל אם אתה בא מהצד של הקב"ה אז הגאווה היא גאווה שכולה קדושה.

איך באים מצדו יתברך? תסתכל רגע על החיים שלך כבריאה אלוקית. הרי לא אתה המצאת את הנפש המיוחדת שלך ולא אתה עיצבת והנדסת את הגוף שלך ואפילו לא גלגלת את האירועים של חייך. זה לגמרי השגחה שלו. אם נסתכל רגע מהצד שלו - אז ברור שהוא ברא אותך בשלמות המתבקשת בשבילך. או במילים אחרות, מהצד שלו יתברך – אתה נראה טוב מאוד!

עכשיו עזוב רגע את החשבונות שלך והכישלונות והאכזבות והציפיות שלך והטעויות והנפילות שלך. תסתכל על החיים שלך רק דרך הבריאה של הקב"ה. משם אתה נראה מצוין. יצור פלאי ברוך כישרונות שיש לו ייעוד וכוח, שליחות ומשמעות. מצוין. עכשיו אפשר להתחיל להסתכל על עצמך מזווית חדשה.

מתוך פרספקטיבה של גאווה של קדושה – "להשקיף על עצמו בעין טובה מאוד ולמצוא את הצד הטוב שיש בכל מגרעותיו" – תלך נקודה נקודה בחייך, תסרוק אותן היטב ועכשיו המשחק הוא כזה שאתה חייב למצוא בכל דבר משהו טוב. לדרוש את הטוב! בעקשנות! להיות בטוח באמונה שלמה שיש שם טוב.

תסתכל על כל תכונה שלך ותגיד מה טוב בה, גם אלו שאתה בדרך כלל מקטר עליהם. תסתכל על דברים שיש לך (משפחה, חברים, עיסוקים, תחביבים וכן הלאה) ותמצא בכל דבר למה הוא טוב, למה הקב"ה הביא לך את כל הטוב הזה.

פרשנות נכונה

מהזווית הזאת מתברר סוד מופלא, סוד הדעת: "כשאדם נותן את דעתו לדרוש את הטוב – מיד מתהפכים כל חסרונותיו לטובה". זה לא הוקוס-פוקוס ולא קורה שום דבר מפתיע בחוץ. פשוט הנתונים שיש לנו בחיים הם תמיד עניין של פרשנות. וכשאדם שובר את התפיסה הנאחסית והמקובעת שלו הוא יכול לראות בכל דבר בחיים שלו עוד הרבה דברים יפים ומשמעותיים.

כשהוא דורש טוב על עצמו ודורש בלי להתפשר – הוא מגלה שהוא לא מוכן לוותר אפילו על אחד מהדברים שלפני שנייה הוא סימן באיקס גדול. כשהוא מתמלא אמונה וגאווה של קדושה – הוא מסוגל לראות את הבריאה האלוקית שמתגלה בקרבו.

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן