ליברמן בפורום מטכ"ל, השבוע
ליברמן בפורום מטכ"ל, השבועPhoto by Amit Elkayam/Israel Army Spokesperson

במערכת הביטחון עשו מאמצים גדולים להכניס את שר הביטחון הטרי לעניינים בצורה מהירה וחלקה ביותר.

הפגישה עם הרמטכ"ל ביום שלישי היתה רק קצה קצהו של קרחון הנושאים והעדכונים בהם עסק השר ליברמן בשתי היממות מאז נכנס לתפקידו.

ביום חמישי שעבר,עוד היה עסוק ליברמן במשא ומתן הקואליציוני. היום (חמישי) הוא יפגוש לראשונה מסמכים וקצינים שיציגו בפניו בקשות לאישור פעולות של יחידות מיוחדות של צה"ל, דבר שנעשה בשגרה.

עבודות המטה מואצות בוצעו בלשכות השונות בצה"ל ובמשרד הביטחון, ומטרתן היא ללמד את שר הביטחון החדש כי אנחנו בתקופה שקטה ויציבה מבחינה ביטחונית, יחסית להיקף איומים שסביב ישראל.

בפיקוד הצפוני מעריכים כי החיזבאללה אינו מעוניין במלחמה בעת הזו ובתקופה הקרובה. ארגון הטרור מנהל בימים אלו לחימה עקובה מדם בסוריה, מלחמה שגבתה ממנו כבר למעלה מ-1,300 הרוגים ואלפי פצועים. גם המקורות הכלכליים של חיזבאללה לא מזרימים סכומים גדולים כפי שהעריכו בעבר.

שר הביטחון אביגדור ליברמן

נוסף לבעיות שציינו, בצה"ל מצביעים גם על הצרות של החיזבאללה מבית כאשר בלבנון כבר שנה אין נשיא והתמיכה בארגון יורדת. ליברמן כשר הביטחון מקבל תמונה שאמנם צה"ל ומערכת הביטחון ערוכים, דרוכים ומוכנים לכל תרחיש, אך בסך הכל לא רואים מלחמה באופק.

תפיסה זו באה לידי ביטוי בדבריו בפני פורום המטה הכללי כשאמר שצריך לדחות מלחמות ככל שניתן. משפט שמוכיח גם ליברמן לא שש אלי קרב.

גורמים בצה"ל שבים ומדגישים כי החמאס בעזה עוד מורתע ממבצע צוק איתן. בנוסף אומרים כי החמאס שקוע במאבקים פנימיים בין הזרוע הצבאית לבין הזרוע המדינית וגם המאבק בין ערב הסעודית לאיראן מותירים אותו מוחלש.

כתוצאה מהמאבקים הללו כמעט ולא מועבר נשק לחמאס וגם המקורות התקציביים מדולדלים ובנוסף לכל אלה ישנה גם הזירה מול דאע"ש בסיני ובתוך רצועת עזה. לסיכום, גם בגזרה הדרומית הערכות צה"ל הן כי הסבירות למלחמה יזומה או לפעולה בעזה רחוקה.

גורמים צבאיים מציינים כי הקשרים עם מצרים מצוינים, ולא בכדי דקות אחדות אחרי שנכנס לתפקידו שיבח שר הביטחון הנכנס את יוזמתו של נשיא מצרים א-סיסי בנושא ועידת שלום והצורך בדיונים בין הצדדים.

הגבול לאורך הנגב וסיני שקט והמצרים עושים מאמצים כדי להילחם הן במנהרות ההברחה והן בדאע"ש בסיני. ישראל ומצרים חולקות מידע רב ביניהן בתחום המודיעיני.

בצה"ל אומרים כי גם ביהודה ושומרון המצב משתפר ומספרי האירועים הביטחוניים בירידה. השבוע צפוי ליברמן לפגוש את ראש השב"כ החדש, נדב ארגמן, ויקבל ממנו תמונה רחבה.

במערכת הביטחונית נערכים גם לחודש הרמדאן שיפתח ביום ראשון ומבקשים לשמור על השטח רגוע. לדברי גורמים במערכת, השר הנכנס יצטרך לקבל שורה של החלטות חשובות בנושא הזה כמו מתן הקלות על האוכלוסייה הפלסטינית ועוד.

לצד הרגיעה בהיקף הטרור, כולם מבינים שהמצב עלול להשתנות ברגע אחד. אז יצטרך שר הביטחון החדש לקבל החלטות קשות ולא ינתנו לו מאה ימי חסד.