ההצטרפות ל"יורוקונטרול"
ההצטרפות ל"יורוקונטרול"צילום: ששון תירם

ישראל והאיחוד האירופי חתמו היום (חמישי) על הסכם אסטרטגי שיצמצם באופן משמעותי את העיכובים בטיסות לישראל וממנה.

עם חתימת ההסכם ישראל מצטרפת למועדון של 41 מדינות אירופאיות החברות בארגון ה"יורוקונטרול" ונהנות ממגוון של שירותי תעופה חדשים שמציע הארגון, בהם תכנון המרחב האווירי ונתיבי טיסה, ניהול תכניות טיסה ושימוש במערכות ותוכנות עזר שנועדו להפחית למינימום את העיכובים בזמני הטיסות.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, אמר כי "הסכם זה מעביר אותנו היום מעידן השמיים הפתוחים לעידן שמיים הבטוחים. זה לא סוד שבעידן של איומי טרור יש לישראל מה להציע לעולם מבחינת יכולות האבטחה שלה.

''ישראל היא פרטנר חשוב ומבוקש מול כל העולם ולא בכדי נתב"ג נבחר לשדה התעופה הבטוח ביותר בעולם", הוסיף.

על פי ניתוחים כלכליים, הנזק הכלכלי של כל דקת עיכוב לשדה התעופה ולחברות התעופה שווה לכ-100 דולר. כך לדוגמא על פי דוח ה"יורוקונטרול", בספטמבר 2015 הגיע היקף העיכובים בנתב"ג בממוצע יומי ל-482 דקות. המשמעות החודשית של עיכובים אלה הינה נזק מצטבר של כ-1.5 מיליון דולר לחודש.

ארגון ה"יורוקונטרול" מנהל את המרחב האווירי האירופאי בתחום שירותי ניווט ובקרה. מדובר במרחב בו מתקיימות מדי יום כ-30 אלף טיסות, במינימום איחורים ובטיחות מרבית. כ- 90% מהתנועה האווירית הבינלאומית לישראל וממנה משתמשת במרחב האווירי האירופאי בטיסות ליעדים באירופה וצפון אמריקה, זאת דרך המרחב האווירי הצפוף מאוד של קפריסין.

לאור הגידול בהיקף התעופה לישראל וממנה, הוחלט במשרד התחבורה וברשות התעופה האזרחית לפעול לצירוף ישראל לארגון ה"יורוקונטרול". לפני כשנתיים החליט הארגון לשנות את הגישה ולפתוח בהדרגתיות את שעריו למדינות שאינן אירופאיות. ישראל ומרוקו הן המדינות היחידות שהארגון הסכים לצרף לשורותיו, מאחר ולהן הסכמי "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי.

במשך שנים, ניסתה ישראל להתקבל כחברה ב"יורוקונטרול". ברשות התעופה האזרחית מציינים כי צירופה של ישראל לארגון דרש הסכמה של כל 41 המדינות החברות. מדובר בתהליך מורכב, קשה וארוך, שנמשך שנים והסתיים בימים אלה.