החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א כבר מכירים היטב את הבעיה. אזרחים המתקשרים למוקד במצבי מצוקה, לחץ וסכנת חיים מידית מתקשים מאוד להעביר לצוותי המוקד את המיקום המדויק בו הם נמצאים.

הקושי הזה מתורגם מיידית לקושי בשיגור אמבולנס לזירת האירוע, במיוחד כאשר מדובר באזורים לא מיושבים, שטחים פתוחים וכו'. הקושי גורם לא פעם לעיכוב במציאת הפצוע בשטח, עיכוב של מספר דקות שלעיתים יכול להיות ההבדל בין חיים למוות.

על מנת לתת מענה לבעיה, פעלו בחודשים האחרונים חברי הכנסת דוד ביטן (ליכוד) ומיכל בירן (המחנה הציוני) על תיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים), במטרה לחייב את חברות הסלולר להעביר למד"א מיקום מדויק של כל אדם המתקשר למוקד החירום של הארגון, תוך הקפדה על חיסיון ושמירה על פרטיותו של המזמין.

לדברי חברת הכנסת מיכל בירן, "בסיור במוקד החירום של מד"א נדהמתי לגלות שהמוקדנים מבזבזים זמן יקר מאוד על איתור המיקום של הפונה. הזמן היקר הזה יכול במקרים רבים להיות ההבדל בין חיים למוות".

"אני מדמיינת את הפצוע בתאונת דרכים על כביש הערבה שמצליח בכוחותיו הדלים להתקשר למגן דוד אדום. איך אפשר לצפות שהוא גם ידע לכוון את האמבולנס לנקודה המדויקת. הצעת החוק הזו עוד תציל חיים", הוסיפה.

חבר הכנסת דוד ביטן ציין, "אנחנו פועלים מול הגורמים השונים כדי לקדם את החוק. מדובר במודל שקיים במספר מדינות והוא הגיוני, נחוץ וייתן לכוחות ההצלה כלי חשוב שעשוי להציל חיי אדם".

ההצעה, אשר צפויה להגיע בשבוע הבא לשולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה, קובעת כי: "בעל רישיון יעביר אל מוקד החירום הטלפוני של מד"א את נתוני המיקום המדויקים ביותר שברשותו של ציוד קצה שממנו מתבצעת השיחה" וכי: "נתוני המיקום ישמשו לאיתורו של מקום אירוע החירום ולהכוונת כוחות פינוי והצלה בלבד, ולא יתקבלו כראייה בבית משפט".

באם יעבור השינוי הוא צפוי לקצר משמעותית את ההגעה לקריאות חירום במקרים בהם הפצוע נמצא באזור הקשה לאיתור או במקרים בהם הפצוע מתקשה לתקשר עקב מצב לחץ קיצוני או סכנת חיים מידית, ובמקביל להקל על העומס המוטל על החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א הנדרשים לבצע מספר רב של פעולות אבחון והכוונת כוחות.

לדברי מנכ"ל מד"א אלי בין, "התיקון המוצע לחוק על ידי חברי הכנסת בירן וביטן הוא תיקון משמעותי ביותר שצפוי לסייע לנו רבות במשימת הצלת החיים במידה ויעבור. למרות הרצון להגיע לכל קריאה במהירות ולמרות ההשקעה הרבה בפיתוחים טכנולוגיים בארגון, עדיין ישנם מקרים בהם החובשים והפאראמדיקים במוקד מתקשים מאוד באיתור הנפגע. האפשרות לקבלת מידע מדויק על מיקומם - תאפשר לנו לקצר בצורה משמעותית את זמן ההגעה גם במקרים הקשים ביותר".