חברי הכנסת הישראלים עם המארחים הט'גיקים
חברי הכנסת הישראלים עם המארחים הט'גיקיםצילום: דוברות

חברי הכנסת שרן השכל (הליכוד) ויוסי יונה (המחנה הציוני) מסיימים היום (ראשון) ביקור רשמי בן מספר ימים בדושנבה, בירת טג'יקיסטן.

במהלך הביקור קיימו השניים פגישות עם בכירי המדינה, בהם יושב ראש הפרלמנט, שרי העבודה והחקלאות, סגני שרים וחברי פרלמנט.

בשיחות נדונו חיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות, בעיקר בתחומי החקלאות והבריאות, הזמנת בכירי ממשל טג'יקים לביקור בישראל ומיסוד קשר קבוע בין אגודות הידידות של בתי הפרלמנט של שתי המדינות.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מתקיים ביקור של דרג פוליטי ישראלי בטג'יקיסטן. היחסים בין שתי המדינות כוננו בשנת 1992 והם מוגדרים "יחסי ידידות". ישראל מיוצגת בטג'יקיסטן באמצעות שגרירה לא תושבת.

עד כה התקיימו מגעים בדרגי פקידות בין המדינות, למעט פגישה של הנשיא הטג'יקי, אמומאלי רחמון, המכהן בתפקיד גם היום, עם ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בשולי עצרת האו"ם באוקטובר 1995.

טג'יקיסטן, לשעבר חלק מברית המועצות, היא מדינה קטנה יחסית (אך שטחה גדול פי 7 ממדינת ישראל), ובה כ-8 מיליון תושבים. היא גובלת באפגניסטן, קירגיסטן, אוזבקיסטן וסין. מרבית תושביה הם מוסלמים והשפה המדוברת בה היא פרסית. חברי הכנסת דיווחו על קבלת פנים חמה במיוחד מצד המארחים.

יו"ר אגודת הידידות הבין-פרלמנטרית ישראל-טג'יקיסטן, ח"כ שרן השכל: "המשלחת הפרלמנטרית לטג'יקיסטן, אותה יזמתי כראש אגודת הידידות הפרלמנטרית בין ישראל לטג'יקיסטן, היא אירוע היסטורי ופורץ דרך ביחסים שלנו עם מדינה שעד היום לא קיימה יחסים פרלמנטרים עם מדינת ישראל.

"טג'יקיסטן היא מדינה מוסלמית שנמצאת ביחסים הדוקים - כלכליים, חברתיים ותרבותיים- עם איראן, שתמכה בתכנית הגרעין האיראנית והתנגדה לסנקציות הבינלאומיות ועמדה לצד הפלסטינים במאבקיהם נגד ישראל באו"ם".

השכל הדגישה כי "דווקא משום כך יש משמעות עצומה לרצון שלהם לכונן לראשונה יחסים פרלמנטריים עם ישראל. פריצת הדרך בשיפור מעמדה של ישראל בעולם תגיע דווקא משיתוף פעולה עם מדינות שאינן שותפות טבעיות שלנו".

יונה הוסיף, "הביקור של ח"כ השכל ושלי נועד לחזק את קשרי הידידות בין המדינות ולבחון אפשרויות לשיתופי פעולה פוריים. אני מצפה שבעקבות ביקור זה, תגענה משלחות עבודה רשמיות לישראל במטרה לתת ביטוי מעשי לשיתוף הפעולה המתגבש".