ועדת הפנים, הבוקר

"האם מדינת ישראל ויתרה על ריבונותה בלב המדינה?", תהתה שפי פז, מנכ"לית עמותת 'עוטף תחנה מרכזית' בדיון ועדת הפנים על מדיניות הטיפול במסתננים בדרום תל אביב.

פז ביקשה מחברי הוועדה להביט בעיניהם של תושבי דרום תל אביב שהשתתפו בדיון. "אלה האנשים הנטושים. באוגוסט 2013 גדעון סער הודיע שישראל חתמה עם שתי מדינות ומתחילה תוכנית לגירוש הזרים. אבל בגלל עתירות שהוגשו כלום לא עובד כבר שלוש שנים וחצי''.

פז הזהירה כי הייאוש משתלט על דרום תל אביב והוא עלול להוביל להרמת ידיים מצד התושבים המסכנים. אחד התושבים, דניאל פרי, העיד כי ''דרום תל אביב אבודה. יש שם אלפי אזרחים שקופים. מי שלא חי שם לא מבין את חומרת האסון''.

הוא תיאר כי בתי כנסת נזנחים ובמקומם נפתחות כנסיות. ''אווירת השבת נמחקה. במקום זה יש חתונות של אריתראים וטקסי הטבלה של אפריקאים", אמר בצער.

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) קראה לתת מענה לשני הצדדים. "כל מי שמגיע, מגיע לדרום תל אביב. אי אפשר להחזיר אותם אבל צריך לקחת אחריות. זה ייפתר רק כשיתייחסו לעומק ויתנו מענה גם למסתננים ולא כולם יהיו בדרום תל אביב".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הזהיר "זו הגירה כלכלית נטו. צריך להפסיק להטמין את הראש בחול. כל מי שביקר שם ראה את כל בתי העסק, ללא שמץ או התחלה של רישיון עסק. גורמי האכיפה חייבים להתחיל לפעול שם.

"משרד הבריאות, עיריית תל אביב – שילכו לטפס על גגות הבניינים. בונים שם דירות על הגג עם שירותים. זה לא קורה במקום שכוח אל אלא בתל אביב, מרכז המדינה", הדגיש פורר.

יונתן יעקובוביץ, המרכז למדיניות הגירה ישראלית, פירט שני צדדים שלטעמו יש לנקוט. "'הפעלת הקרן על פי החוק לפיו 20% מכספי המסתננים יופקדו על ידי המעסיק בקרן, והמסתנן יוכל לקבל את הכסף רק כשיצא מהארץ. החוק קיים כבר שנה וחצי ולא מיושם. זה תמריץ לעזוב''. הוא גם הציע ''לקדם איסור העסקה של מי שעמד בקריטריונים של השמה במשמורת. 3000 בקשות מקלט נדחו".

אמנון בן עמי, מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, הסביר כי לאריתריאה לא מחזירים מסתננים משום שזו המדיניות העולמית, ולסודן לא מחזירים בשל העדר קשרים דיפלומטיים. "הוגשו תיקוני חקיקה שונים. בג''ץ ביטל חלק ודחה חלק. הקמנו את מתקן חולות בו שוהים עכשיו 3,300 איש. הוא מלא. שר הפנים ביקש להגדילו.

"ניתן סיוע ביציאה למדינה שלישית", סיפר. ''דחפנו שיקבלו מענק. הם מקבלים 3,500 דולר ובנוסף כרטיס טיסה. 15,000 עזבו מרצונם".

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם, סיכם את הדיון: "לא יוצאת לי מהראש אישה אחת שפגשתי בסיור בדרום תל אביב. היא לקחה אותי לבניין שלה. היא עלתה לארץ ב-52' והיום היא מרגישה שהיא בארץ זרה.

"הילדים לא באים לבקר אותה בגלל הלכלוך והזוהמה בחדר המדרגות. כל מערכת הביוב של הבניין קרסה בגלל העומס. המצב בלתי נסבל. שכל אחד, מראש הממשלה וצפונה, יחשוב שזו אמא שלו", הוסיף אמסלם.

הוועדה דורשת משר הפנים להקים צוות שיבצע עבודת מטה מרוכזת. "הצוות ימנה נציגי משרד לביטחון פנים, המשפטים, רה"מ, רווחה, עיריית תל אביב, חינוך, אוצר, בריאות ונציגי התושבים. הצוות יגבש פתרונות בשתי רמות: מה עושים במיידי, ומהו הפתרון הכולל.

"זו עבודה בין הקשות שאני מכיר, אבל חייבים להתחיל בה מיד. הוועדה תקיים דיון מעקב בסוף המושה לקבל דיווח ביניים", הבהיר ח"כ אמסלם.