נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: פלאש 90

בראיון לערוץ 7 מתייחס יו"ר 'הבית היהודי', השר נפתלי בנט לשורת נושאים על סדר היום ובהם פרשת רמי סדן, הביקורת שהטיח בנתניהו בסוגיה המדינית, הוויכוח הפנימי במפלגה מול השר אורי אריאל, החלפת יעלון בליברמן, עתיד השותפות עם 'תקומה' ועוד.

כבר בראשית השיחה נשאל השר בנט אם לנוכח איומיו החוזרים להפלת הממשלה, בתחילה בעקבות דרישותיו סביב פעילות הקבינט ובהמשך בעקבות ההתבטאויות אודות היוזמה הערבית והנכונות למדינה פלשתינית, האם הוא הופך לטראבל-מייקר של הקואליציה.

בנט אינו מקבל את ההגדרה הזו על פעילותו ומבהיר "אני בעד שלמות הקואליציה, אבל מצד שני אני לא כאן כדי לאפשר לקואליציה שהיא כביכול 'ימין ימין' לשבור חזק שמאל לעבר אימוץ התכנית הערבית של חזרה לקווי 67'". בנט אינו מקבל את ניסיונות ההרגעה לפיהן אין מדובר באימוץ התכנית הזו וממליץ לשקול את תכניה של היוזמה הערבית ולשקול היטב את התגובות לה.בעד שלמות הקואליציה, אבל אני לא כאן כדי לאפשר לקואליציה שהיא כביכול 'ימין ימין' לשבור חזק שמאל לעבר אימוץ התכנית הערבית של חזרה לקווי 67'

"כשמישהו אומר שיש ביוזמה הערבית מרכיבים חיוביים, יש שם רק שלושה דברים – פליטים, חלוקת ירושלים וחזרה לגבולות 67'", הוא אומר ואינו מקבל את ההתייחסות המרגיעה של השר אלקין לדברים, התייחסות לפיה המרכיב החיובי ביוזמה הערבית הוא נורמליזציה עם ארצות ערב המתונות.

"אני היום המנהיג היחיד בישראל שמתנגד באופן מוחלט להקמת מדינה פלשתינית ומסירת ולו מטר אחד של אדמה מארץ ישראל לערבים. יש לנו תפקיד, מעבר למתמטיקה, יהדות ומשפטים שבהם אנחנו עושים דברים יפים, לא יתכן שנשתוק. כשהבלגנו דברים רעים קרו. אזכיר שהסכם חברון קרה, ההתנתקות קרתתה, נאום בר אילן קרה. כל זה קרה. אין לי פריבילגיה למחול על כבודה של ארץ ישראל. יש לנו אחריות לאומית לבטא את מה שרוב העם מרגיש, שיש פוליטיקאים שאומרים א' ו-ב'. אנחנו אומרים לפני ואחרי בחירות את אותו דבר".

בנט במרכז הרב
בנט במרכז הרבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בדבריו מדגיש השר בנט כי הוא מכבד את ראש הממשלה ורוצה בשלמות הממשלה, אך אין בכך כדי לגרום לו לשתוק ולהימנע מלבטא עמדות "שימנעו שגיאות קשות שנעשו גם על ידי ההנהגה הנוכחית".

ואולי, נשאל בנט, יש למתן את האמירות נגד ראש הממשלה ולהבין שאמירות הזוכות לתהודה חיובית מול תלמידי ורבני ישיבת 'מרכז הרב' יכעיסו את ראש הממשלה עד כדי קושי לפעול ולעבוד יחדיו.

בנט רואה בגישה העומדת מאחורי השאלה את "תסמונת האישה המוכה", כלשונו. "מי שיצא עם כותרות על מדינת פלשתין ועל אימוץ חלקים מהיוזמה הערבית זה לא אני. אין לי בעיה כל עוד הממשלה תתנהל על פי קווי היסוד שלה. יכול להיות שאם רוצים שנשתוק ולא נבטא שמירה על ארץ ישראל זה מעורר מחשבה... אין לי את הפריווילגיה לשתוק ואני מתחייב להיות חומת הפלדה מול שגיאות היסטוריות שנעשו, כולל אוסלו, חברון בר אילן וההתנתקות".נאום בר אילן זה נזק היסטורי, כי עד בר אילן, מבחינת העולם הייתה מחלוקת בישראל עם רוב נגד ובאבחת נאום אחד זה שמט את הקרקע, הכניס אותנו לבור וזה סוגר עלינו. העולם אומר שאם אנחנו בעד מדינה פלשתינית אז למה אנחנו בונים

"בר אילן זה נזק היסטורי, כי עד בר אילן, מבחינת העולם הייתה מחלוקת בישראל עם רוב נגד, ובאבחת נאום אחד זה שמט את הקרקע, הכניס אותנו לבור וזה סוגר עלינו. העולם אומר שאם אנחנו בעד מדינה פלשתינית אז למה אנחנו בונים, ומבחינה לוגית, אחד מהם אמר לי שזה כמו לחלק פיצה כשעוד לפני החלוקה מישהו אוכל. תחלק ואז תיקח את החלק שלך.

"הלחץ הבינלאומי הגדול הזה מגיע כי אנחנו לא אומרים שזו הארץ שלנו והעמדה שלי היא שזו הארץ שלנו מזה 3800 שנה. זו ארץ הייעוד שלנו ואנחנו לא מוותרים על אף מטר של אדמה ממנה ואמשיך להגיד את זה ולמנוע מהלכים".

ובכל זאת, מה התחדש בימים אלה שהצריך אמירות תקיפות מול נתניהו? הרי ידעת, נשאל השר בנט, על עמדת נתניהו בנאום בר אילן ועל עמדת ליברמן התומך בחלוקת הארץ על פי מתווה כביש 6.

בתשובתו קובע בנט כי הגישה המתבטאת בשאלה היא שהובילה להתנתקות. "כי בהתחלה פירשנו שהם לא מתכוונים ונסתדר. אני יודע שכשיש דברים מסוכנים זה יכול להגיע מהר. אני לא נגד הסדר ודיבורים. אני בעד הסדר אוטונומיה. התוויתי את זה בתכנית שלי, אבל האחריות שלנו - ואין מישהו אחר שיעשה את זה ויעמוד על שלמות הארץ - היא שאנחנו אמנם רוצים שהממשלה תשלים את ימיה, אנחנו עושים דברים חשובים בחינוך ומשפטים, אבל נמשיך לעמוד כצוק איתן נגד ויתורים וגם נגד אמירות שגם להן יש מחיר כבד בשדה הבינלאומי".

לנוכח כל אלה עולה לכאורה החשש שמא דווקא התבטאויות תקיפות מול נתניהו יביאו אותו למסקנה שעם 'הבית היהודי' לא יוכל לפעול ולכן יש לחבור ל'מחנה הציוני', מהלך שיקדם תכניות מדיניות ברוח זו. בנט משיב ואומר: "אין לי פחדים. אני עובד על האמת והאמת היא שהארץ שלנו. גם לפני הבחירות כולם אמרו את זה ואמרו שהם נגד מדינת פלשתין.

"אני יציב, ואחרים מתנהלים אחרת. אני לא שופט אותם. אם לא נבטא את זה הדבר יכבה את הגחלים והמשימה היא לא רק לבלום. צריך לצאת לעבר יוזמה של החלת ריבונות, וזה לא יקרה בתוך שתיקה. אני מתחייב לא רק לא לשתוק אלא לבטא את הדברים כל פעם שאזהה חריגה מעמדות הממשלה.

"לא אשתוק ואם מישהו רוצה להוציא אותנו, נפעל בהתאם ונעשה הכול למנוע. אני לא מתנהל בפחדים ואני מציע לציונות הדתית להרים את הראש ולא לפחד. ללכת עם אומץ ותעוזה וכך גם ננצח. שיקולים מורכבים מדי מביאים לאסונות הגדולים".המשימה היא לא רק לבלום. צריך לצאת לעבר יוזמה של החלת ריבונות, וזה לא יקרה בתוך שתיקה. אני מתחייב לא רק לא לשתוק אלא לבטא את הדברים כל פעם שאזהה חריגה מעמדות הממשלה.

בהמשך השיחה עמו התבקש השר בנט להתייחס לתוצאותיה המעשיות של פשרת ליצמן שקטעה את המשבר הקודם, משבר שנגע כזכור לאופן פעולתו של הקבינט המדיני ביטחוני. לדבריו המציאות הנוכחית היא "קפיצת מדרגה דרמטית" לעומת המציאות הקודמת. "יש לי כבר ישיבה שבועית קבועה עם ראש המלל, ישיבות איכותיות, ניהלנו כבר שתי ישיבות. זה לא היה קודם. יש עדכון יומיומי וגם הוא לא היה קודם. אני מרגיש שיפור משמעותי".

ומה לגבי שאר החברים בקבינט? האם גם הם זוכים למפגשים כאלה, או שהמפגשים הללו נועדו להשתיק רק אותו כמי שנשא את דגל הדרישה לשינוי? בנט מבהיר: "אני לא עוסק בשאר החברים. כל חבר קבינט הדברים עומדים לרשותו. ירצו ייטלו, לא ירצו לא ייטלו".

באשר לצפוי לאחר תום עבודת הועדה שהוקמה, האם צפוי משבר קואליציוני נוסף במידה והתוצאות תהיינה שינויים מינוריים בעבודת הקבינט? השר בנט מאמין שלא כך ייראו פני הדברים. "זה לא הולך לקרות. יש קונצנזוס בקבינט וגם במדינה שהדרישה הבסיסית שקבינט יהיה מפוכח ויקבל את הנתונים, יידע את המשמעות של שליחת חיילים לקרב. אני משוכנע שהתוצאות תהיינה טובות וגם ראש הממשלה מבין את זה".

צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

את האמירות הנשמעות בתקשורת ולא רק בה ולפיה כל סערת המשברים האחרונים נובעים מתסכולו האישי על כך שלא קיבל לידיו את תיק הביטחון, את האמירות הללו הוא דוחה מכל וכל. "אני מאוד שמח בעבודתי כשר חינוך, אנחנו מחוללים שינויים ששנים לא נעשו, גם ביהדות, גם בציונות, בהקטנת כיתות, בסייעת שנייה לגנים, בוועדת ביטון, במתמטיקה. פעלתי כדי להכניס את ליברמן. לא סוד שהייתי מיוזמי המהלך כי האמנתי שצריך להרחיב את הממשלה שהייתה לא יציבה, ולכן אין לדברים שחר".

עם זאת בנט גם סופג ביקורת מבית על התבטאויותיו כלפי ראש הממשלה, כאשר הבולטת שבהם היא הביקורת שהטיח בו השר אורי אריאל. בנט אינו ממהר להשיב אש: "אורי אריאל הוא אדם עתיר הישגים ואני מציע לשאול אותו. באתי לשדה הפוליטי מתוך אמונה גדולה בעם שלנו, וגם מתוך אמונה שאחרי ההתנתקות ואחרי מלחמת לבנון דרוש שינוי דרמטי בעם שלנו, ואני עושה את זה למרות הביקורות.

"הייתי יכול לשבת בצד ולא לתקן את הקבינט ולא לשמור על ארץ ישראל אלא רק לעסוק בחינוך, אבל זו לא דרכי. כראש הימין היחיד שנותר במדינה יש לנו אחריות מאוד גדולה ואני מתכוון לממש אותה בלי להסס".

כמי שהוביל ביקורת לא מבוטלת על היערכות הצבא מול איום החמאס, בעיקר בסוגיית המנהרות וההתעלמות מהאיום הזה, עלתה בפני השר בנט גם השאלה אם להערכתו שר ביטחון חסר רקע צבאי יוכל לתקן ליקויים שהיו תחת שרביטו של רמטכ"ל לשעבר.היעדר רקע צבאי הוא לא פגם. לפעמים הוא אפילו יתרון. הדרג המדיני מנחה מדיניות וקובע כיוונים. אני לא מורה ובכל זאת זיהיתי כשר חינוך שיש בעיה חמורה במתמטיקה.

בנט משיב וקובע כי "היעדר רקע צבאי הוא לא פגם. לפעמים הוא אפילו יתרון. הדרג המדיני מנחה מדיניות וקובע כיוונים. אני לא מורה ובכל זאת זיהיתי כשר חינוך שיש בעיה חמורה במתמטיקה. אני לא רואה בכך חיסרון. משה ארנס הגיע מרקע אזרחי ונחשב לשר ביטחון מעולה".

על ביקורתו של ארנס עצמו כלפי מהלך החלפת יעלון בליברמן אומר בנט כי הוא מלא הערכה לארנס אותו הוא רואה כ"ציוני גדול ומהחכמים והרציניים שקיימים בעם ישראל, אבל לגבי שאלת הפגם במינוי אדם ללא רקע צבאי אני אומר שאין בכך פגם".

הויכוח סביב הדחת יעלון גולש גם לעבר אנשי ההתיישבות והציונות הדתית. יש הטוענים כי יעלון עשה הרבה להתיישבות וחבל שהוא עוזב, אך יש גם המעלים טענות על כך שעיכב אישורי בניה, רמס את סגנו, הרב בן דהן, לא דאג לתשובות ראויות לבג"ץ בזמן ועוד. בנט לא ממהר להעניק ליעלון חוות דעת מסכמת. "אני לא אדם שנותן ציונים. אני יכול להגיד על יעלון הוא אדם ציוני ערכי מקצועי אבל היו לנו גם מחלוקות לא מבוטלות מקצועיות".

ומה באשר ליוזמת השדולה למען ארץ ישראל להחיל ריבונות על מעלה אדומים - לטעמו של בנט מדובר ב"צעד חשוב מאוד", אך כזה שבמבנה הקואליציוני הנוכחי אינו בעל סיכוי של ממש. "צריך לומר את האמת. בהרכב קואליציה שבו המפלגה הגדולה היא הליכוד שראשה מדבר על מדינה פלשתינית אני לא רואה את זה קורה. ראש הממשלה בחר בחירה אסטרטגית של בניית מדינה פלשתינית בנאום בר אילן.

"זו לא אסטרטגיה שתביא לסיפוח יהודה ושומרון. אם נהיה כנים עם עצמנו לא יקרה מהמהלך הזה הרבה. עד שלא יהיה שינוי תפיסתי בכל הקו, להגיד לעולם שארץ ישראל שלנו כבר 3800 שנה, זו ארץ היהודים ואנחנו מתכוונים לממש את ריבונותנו בה, רק אז יהיה שינוי. אני מודע גם למגבלות הכוח.

"זו יוזמה מבורכת אבל אני ריאלי. כשיהיו לנו שלושים מנדטים ונוביל את מדינת ישראל - וזה יקרה כי הדור הצעיר איתנו, אבל כדי שהוא יהיה איתנו אנחנו צריכים לבטא את עמדתנו ולא להסתיר אותה ולחשוש שיעשו לנו כך או כך. לומר בקול גדול שארץ ישראל שייכת לעם ישראל ואז יבואו אלינו, יהיה לנו את הכוח הפוליטי ואז נוכל לממש את זה, וגם אז בהדרגה".ריבונות במעלה אדומים? בהרכב קואליציה שבו המפלגה הגדולה היא הליכוד שראשה מדבר על מדינה פלשתינית אני לא רואה את זה קורה. ראש הממשלה בחר בחירה אסטרטגית של בניית מדינה פלשתינית בנאום בר אילן. זו לא אסטרטגיה שתביא לסיפוח יהודה ושומרון.

בשבועות ובחודשים האחרונים מקדם בנט באופן משמעותי את קמפיין חמש היחידות במתמטיקה, וכשהוא מתבקש להסביר מה פשר ההסתערות הזו על המקצוע הנחשב לקשה ומרתיע מכולם הוא מסביר: "מערכת החינוך בישראל התדרדרה בעשור האחרון התדרדרות מסוכנת בתחום המדעים והמתמטיקה. ההישגים שלנו ירדו בארבעים אחוז.

''זיהיתי את הירידה המסוכנת הזו והבנתי שאנחנו כבר מאחורי קרואטיה והונגריה ועוד מעט נהיה מאחורי ניגריה... אנחנו לא יכולים להשתרך. מתמטיקה זה מקצוע קשה מאוד אבל החלטתי שנשנה כיוון ואחרי המהלך של השנה האחרונה של הבאת הרבה מורים ודגש על הפריפריה הצלחנו להגדיל את הניגשים לבגרות בכיתה י"א ב-4000 ילדים.

''אתמול הייתי בבית ספר בלוד. בכיתה י"ב יש שם אפס ניגשים לבגרות, בי"א כבר 11, י' 25, ט' 50. כל אחד מהילדים האלה זה משפחה וסביבה. אני מאמין שאסור לוותר על אף ילד בישראל ולאף ילד בישראל. צריך לדרוש רף גבוה".

בנט מחדד ומבהיר כי כוונתו היא למצויינות של כל תלמיד בתחום הקרוב ללבו, ולאו דווקא נשיאת המצטיינים במתמטיקה על כפיים על חשבון האחרים. "אני מאמין שמצוינות זה בכל תחום. היסטוריון מצוין או ספורטאי מצוין, כל תחום ראוי.

הבית היהודי
הבית היהודיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"הלכתי בכוונה על התחום הקשה ביותר במערכת החינוך כי אמרתי שאם נפרוץ את החתירה מטה ואת הבינוניות והוויתור העצמי ונבין שקשה זה טוב - זה ימשוך את כל התחומים למעלה. לא כל ילד צריך לעשות חמש יחידות, אבל כל ילד חייב לחתור למצויינות בתחום שאותו הוא בוחר".

גם פרשת ההתבטאות המיוחסת לרמי סדן עלתה בשיחה עם בנט, בעיקר לנוכח מאמציו להכניס למערכת החינוך ולתודעה הישראלית את מורשת יהדות המזרח. בנט מודע היטב לכך שהדברים עדיין לא מבוררים וההאשמות עדיין לא מוכחות ולכן הוא נזהר, "אם הדברים נאמרו הם חמורים מאוד".

עם זאת לגבי הדרישה לביטול המינוי הוא אומר: "אני לא שר התקשורת. ראש הממשלה הוא שר התקשורת. לא אדבר על ביטול או אי ביטול מינוי. זו החלטה של ראש הממשלה. זה גם לא הוגן להתבטא כי אני לא יודע אם הדבר נאמר או לא נאמר".המהלך בוועדת ביטון הוא לא מתנה לעדות המזרח אלא לכל ילדי ישראל.

"לגופו של עניין, בוועדת ביטון אנחנו עושים מעשה היסטורי של סיפור כל המעשה הציוני לתלמידי ישראל. כשגדלתי לא ידעתי כמעט כלום על מורשת יהדות המזרח. לא הבנתי ששם בארצות המזרח הציונות התפתחה בצורה מדהימה ואגב, גם הרבה יותר חמה, שם זה היה בלי הסתייגויות והתנגדויות כמו בארצות אשכנז.

''לא ידעתי על ההגעה לארץ והמעברות בקום המדינה, ששבעים או שמונים אחוז מההתיישבות בגליל ובנגב נעשו על ידי עולי המזרח. כל הדברים הללו לא ניתנו לי כצידה. המהלך בוועדת ביטון הוא לא מתנה לעדות המזרח אלא לכל ילדי ישראל. אני רוצה שהילד שלי יכיר הכול כמו שאני רוצה שכל ילד יכיר הכול".

לקראת סיומה של השיחה אתו נשאל השר בנט אודות הזירה הפוליטית פנימית והניסיונות לאיחוד שורות עם מפלגת 'תקומה', מהלך שנדחה שוב ושוב למרות הבטחות קודמות. "לא סוד שפעמיים קיבלתי החלטה להתאחד, למרות לחצים גדולים שהיו נגד. אבל אחדות זה לא רק מבנה פוליטי אלא גם התנהלות. כאן אני אומר שצריך לראות אם ההתנהלות היומיומית אם היא בריאה ומאוחדת אז נרצה ללכת לאחדות, ואם היא לא כזו אז זה לא רלוונטי".

והיא כזו או לא? "תלוי. בימים האחרונים לצערי לא תמיד הייתה התנהלות שנותנת רוח גבית למאבקים אידיאולוגיים, אבל נראה, הדרך עוד ארוכה. אני מחפש את האחדות והשילוב כי בסך הכול אנחנו צריכים להיות כמה שיותר ביחד".