בניין ישיבת ההסדר בנווה דקלים. מבני ציבור חדשים לא נבנו
בניין ישיבת ההסדר בנווה דקלים. מבני ציבור חדשים לא נבנוצילום: אהוד קרוב

מגורשי נוה דקלים, הגישו תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד מדינת ישראל והמועצה האזורית חוף אשקלון - בשל העובדה ש-11 שנים לאחר הגירוש טרם קוימה ההתחייבות לבנות מחדש מבני ציבור עבורם.

דרור ונונו יו"ר הועד המקומי של קהילת נוה דקלים-ניצן (ניצני דקלים), אומר לערוץ 7 כי מדינת ישראל התנערה מהבטחתה. "נוה דקלים הישוב הגדול בגוש ומנה 600 משפחות, עם מבני ציבור בשטח של 10,000 מ"ר, שכללו בתי כנסת, מעונות, מרכזים מסחריים ועוד. מדובר ברכוש של התושבים".

"היום, 11 שנים אחרי הגרוש מדינת ישראל שהייתה אמורה להשלים את בניית ארבעת בתי הכנסת - לא מצליחה להשלים את המבנים. זאת שלומיאליות מחרידה. המדינה יצאה עם מכרז, הקבלן זהול ביותר זכה, והיום הוא אומר שהוא לא תימחר נכון את הבנייה. שלד הבניינים עומד שומם ומחכה שיגאלו אותו".

הוא חושש שגם הילדים שנולדו לאחר הגרוש, לא יזכו לחגוג בר מצווה בבית הכנסת. "בעבר האשמנו את ממשלות השמאל שלא עשו כדי לשקם אותנו. אז מה נגיד היום כשבכל מוקדי ההשפעה יש אנשים משלנו? אנחנו עדיין בבתי כנסת זמניים והמדינה לא חושבת להשלים את המבנים".

לדבריו בחג השבועות הקרוב הם יאלצו להתפלל וללמוד מחוץ למבנה הזמני בשל העובדה שהמועצה ניתקה את החשמל מהמבנים שלהם.

כאמור, לחברי העמותה יש גם טענות נגד המועצה האזורית חוף אשקלון. על פי טענת קהילת נווה דקלים טרם סיום בניית הקומפלקס, העביר משרד השיכון את האחריות למועצה האזורית - ואף נתן בידיה תקציב של כמיליון שקלים לסיום הבנייה. אלא שמאז הבנייה נעצרה ולא ברור מה נעשה עם הכסף. על פי גורם בעמותת "ניצני דקלים", שהגישה את התביעה, ישנו סימן שאלה בנוגע לתקציבים רבים אחרים שהיו אמורים להגיע לקהילה דרך המועצה.

מהמועצה אזורית חוף אשקלון נמסר בתגובה: "עמותת 'ניצני דקלים' אינה מוכרת או מייצגת את תושבי היישוב ניצן ולמועצה אין כל מחויבות כלפיה. להיפך, העמותה השתלטה על מבנה היסטורי שנועד לשימור, והמועצה פנתה לבית המשפט לסילוק ידה של העמותה ממבנה זה".

"המועצה האזורית היא זו שדאגה לגיוס כספים ושיקמה את המבנה לטובת כלל תושבי ניצן, בעוד העמותה גובה כספים עבור מתן זכות לתושבים להשתמש בחלקים מהמבנה לצורכי אירועים פרטיים . למעשה, מדובר בבריונות של העמותה שהשתלטה על המקום בו בזמן שהמועצה משלמת את חשבון המים והחשמל. הטענה של חברי עמותת ניצני דקלים היא עזות מצח בהתגלמותה בעודם רומסים את החוק ואת כללי המנהל התקין", לשון תגובת המועצה.

עוד אומרים שם כי "לגבי טענות העמותה על נכסים שהיו ברשותם בגוש קטיף, הרי שאין המועצה קשורה לעניין ועליהם לפנות לרשויות המדינה. בעניין תשלום עבור חשמל לבתי הכנסת, חברת החשמל היא שניתקה את החשמל ולא המועצה. אולם, כמו כל קהילה בכל יישוב אחר, תשלום החשמל נעשה על ידי חברי הקהילה ואי תשלום חשמל הינו גזל".

"נראה כי נציגי עמותת ניצני דקלים מגייסים משאבים ונכסים לטובת קומץ אנשים בעלי אינטרס צר על חשבון ובשמם של כלל מפוני גוש קטיף. נמשיך ונאבק שמבני הציבור יהיו שייכים לכלל תושבי ניצן ולא לקומץ משפחות", מסכמים במועצה.