אוניית "הצבי"
אוניית "הצבי"ערוץ 7

בגיל 94 הלך לעולמו במהלך חג השבועות שאול אבני, מי שהיה רב החובל של אניית ארץ הצבי, אניית ערוץ 7. ביומן ערוץ 7 נפרדנו מהאיש שליווה את הערוץ מימי הקמתו ולשם כך שוחחנו עם מנהל התפעול של אניית 'ארץ הצבי' וממקימי הערוץ יואל צור.

על ימי ההיכרות עם אבני, מי שנותר באופן יחסי בצל פעילותו של הערוץ אך בהיותו רב החובל של האוניה היה בעל תפקיד משמעותי בה, מספר יואל צור: "שאול אבני הגיע אלינו בשלבים הראשונים של הפעלת תחנת הרדיו על האוניה. היינו זקוקים לרב חובל עם עמוד שדרה שינהל את צוות העובדים, ואני חושב שמשמים זכינו לאדם יקר ביותר, אדם שהיה מלח בצי הבריטי במלחמת העולם השנייה. היו לו סיפורים מסמרי שיער על עבודות שהוא עשה שם באניות. לימים הוא היה ממקימי הפלי"ם של הפלמ"ח. הגיע לדרגת רב סרן או סגן אלוף, אחר כך היה בצי הסוחר בצים, בהתחלה כסגן רב חובל ואחור כך רב חובל, שייט הרבה בעולם ואחרי שיצא לפנסיה שמח מאוד להיות איתנו".

הקשר עם אבני נוצר "מפה לאוזן", כהגדרתו של צור. לאנשי הערוץ נודע בצינורותיהם על כך שהאיש יצא לפנסיה ומחפש עבודה ובדרכם יצרו עמו קשר שהתגלגל עד לחבירה אליו כרב החובל של האוניה.

הגעתו של אבני והשתלבותו במיזם התקשורת החדש של ערוץ 7 לא הייתה כרוכה בהסכמה אידיאולוגית עם רעיונותיו של הערוץ. כך לפחות היה בראשית הדרך. "על פניו בשלבים הראשונים הוא לא היה כל כך מזוהה איתנו, אבל עם הזמן הוא כל כך הזדהה עם האוניה, הצוות והמסר ובמילים מעטות ניתן לומר - אדם צנוע ישר דרך, אמין, מדבר מעט ועושה הרבה, נוח לבריות ומכיוון שכך גם נוח למקום".

הרקע האידיאולוגי שממנו הגיע שאול אבני, הפלמ"ח ומפא"י הורגשו בימים ראשונים אלה של הערוץ. "בהתחלה הוא היה מאוד קשור לתפיסה של מפא"י, אבל עם השנים ראינו שהוא עובר מהפך מאוד גדול. לא אגיד שהוא נהיה מתנחל אבל הבין הרבה דברים. אמר לי שעכשיו הוא מבין דברים ברמות אחרות, שאלוקים זה לא דבר פשוט והדרך לא פשוטה. להשתנות בגיל מאוחר זה לא פשוט, אבל עצם ההבנה והקבלה ברוח טובה ובחיוך, הוא היה אישיות יוצאת מהכלל".

מוסיף צור ומספר: "השיחות אתו היו או כשהייתי נתקע על האוניה או כשהוא היה הרבה זמן על האוניה ואז יכולנו לשמוע סיפורים ממנו. עודדתי אותו לספר סיפורים כי רואים אדם מבוגר עם מרץ של נער צעיר עם מוטיבציה ורצון, פותחים בשיחה ומתברר שיש עסק עם אדם צנוע שעשה המון למען המדינה, היה מפקד קצין שעשה פעולות מבצעיות והכול בצניעות, בלי חזה נפוח, עם 'אני שום דבר' ו'לא עשיתי כלום', פשוט אישיות יוצאת מהכלל".

"כשהתעניינתי אצל רבי החובלים הם אמרו לי ששאול אבני - מי שזוכה בו זה פשוט לזכות בפיס. היינו בקשר עד לפני חודש וחצי, דיברנו ואיחלנו אחד לשני חג שמח. הרגשתי שנחלש אבל זה היה בחיוך ובאווירה טובה. יהודי יוצא מן הכלל שזכויות רבות לו בתקומת המדינה ובוודאי בהמשכה. הסיום של התפקיד שלו בערוץ 7 היה עם סגירת הערוץ, הוא חזר הביתה ונותר בביתו לפעילותו היומיומית".