ח"כ מועלם-רפאלי
ח"כ מועלם-רפאליצילום: אלירן אהרון

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את הצעת החוק של חברת הכנסת שולי מועלם שנועדה להכביד על גברים סרבנים ולהביא אותם לשחרר נשים מעגינות.

על פי ההצעה ישללו מאסיר סרבן שלל פריבילגיות הניתנות לאסיר השומר על אורח חיים דתי, בהם; שהות באגף התורני, לימודים ואחזקת ספרים, השתתפות בשיעורי תורה ושימוש בספרי קודש. בנוסף לא יורשה לקבל ארוחות בכשרות מהודרת.

הצעת החוק מתבססת על המלצת הנהלת בתי הדין שהביעה את התנגדותה להטבות כפי שמבואר בדברי ההסבר לחוק "בין אפיקי הפעולה העומדים לרשות בתי הדין נחשב צו המאסר בכפייה לקיצוני מבין צווי ההגבלה, אולם גם מבין כתלי בית הכלא ישנם סרבני גט המעזים לדרוש הטבה בתנאיהם או לאמץ תנאים שייטיבו עימם במהלך תקופת מאסרם כדוגמת השתתפות במסגרות לימודיות שונות הקיימות בבתי המאסר, קבלת אוכל כשר למהדרין או שהייה באגף שומרי המצוות".

ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה היום, "אדם שמעגן את אשתו ואינו מוכן לקבל את הוראת הדיינים לחדול מלהתעלל בה, הוא לא באמת אדם שחשובה לו ההלכה וקיום אורח חיים יהודי. הוא רומס את העיקרון היסודי שביהדות 'ואהבת לרעך כמוך' רק כדי למרר את חיה של אשתו. לפיכך הוא לא ראוי ליהנות משלל הפריבילגיות שבתי הכלא מאפשרים לאסירים דתיים".

עו"ד ציפורת שימל, יועמ"ש תנועת 'אמונה', הוסיפה, "אנו קוראות לבתי-הדין ליישם באופן מיטבי יותר את 'ארגז הכלים' שמעמיד החוק לרשות הדיינים ולהגביר את השימוש בצווי מאסר ככלי מעשי במאבק כנגד סרבני הגט. אנו מאמינות כי החמרת תנאי מאסרם של סרבנים, בהתאם להצעת החוק שגובשה ע"י 'אמונה' והוגשה ע"י ח"כ שולי מועלם, תוביל לשחרורן של נשים מסורבות גט מכבלי עגינותן. בנוסף לכך, במקביל, החקיקה תייצר את ההרתעה הדרושה למניעת המקרה הבא של סרבנות גט".