לא מייצג? בת עין
לא מייצג? בת עיןצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בשבועות הקרובים יגיע לאקרנים בארץ ובעולם, סרטו הדוקומנטארי של שמעון דותן, "המתנחלים".

סרט שאמור לחשוף את פניהם האמיתיות של המתנחלים, כך על פי הגדרת הבמאי.

הסרט, שכבר הוצג בשבועות האחרונים בפסטיבל קולנוע דרום ובהקרנות בכורה בירושלים, זכה לקיתונות של ביקורת מקרב הצופים. הוא אמנם עשוי במקצועיות, אך מציג את המתנחלים בקיצוניות וערוך באופן מגמתי.

מנחם גרנית, מותיקי המתיישבים בעפרה אשר ראה את הסרט בהקרנת בכורה, אומר לערוץ 7 שמדובר בהונאה, "לקרוא לזה המתנחלים, זה פשוט מגוחך. הסרט מתחיל מבת עין, ממשיך בתקוע ד' ומסתיים באש קודש, להגיד שזה המתנחלים זה קצת מוגזם בעיניי".

"אמנם נתנו בסרט במה לבני קצובר, מנחם פליקס ויהודה עציון. אבל רוב הסרט עוסק בשוליים של המתנחלים שאולי הם מאוד מעניינים ואטרקטיביים, אבל הם לא מייצגים את המיניסטרים. הם אולי אחוז בודד מתוך 400 אלף מתיישבים", מסביר גרנית את הסתייגותו.

לדבריו, "הסרט עצמו עשוי מצוין, השקיעו בו הרבה משאבים, אבל מבחינת הצגת המתנחלים הוא מגמתי. גם הבמאי שהשתתף בהקרנה אמר לנו שהוא לא מתיימר להציג את המתנחלים באופן אובייקטיבי. הוא הציג מה שבא לו להציג. אני מאוד מקווה שאנשים עם טיפה חוש של ביקורת, יבינו שיש כאן סרט שעוסק בשוליים של המתנחלים ואינו סרט מייצג".

גם הרב אריאל בראלי, ראש מכון משפט לעם שהשתתף בפאנל שעסק בסרט בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות, סבור שנעשה כאן עוול לציבור המתנחלים, "הם מציגים את המתנחלים כאנשים אלימים שמצפצפים על מוסדות המדינה, זה לא מייצג אותנו".

"בסרט מוזכר דו"ח טליה ששון, אף מילה על דו"ח אדמונד לוי", מציין הרב בראלי. "להציג את המתנחלים כצמאי דם שרוצים להכות ערבים, זה מסר קשה, הסרט הזה משחיר את פנינו".