עמוס גלעד בכנס הרצליה
עמוס גלעד בכנס הרצליהצילום: עדי כהן צדק

ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, הסביר היום (רביעי) כי ישראל לא שואפת לדמוקרטיזציה של המזרח התיכון.

"צריך לתעדף את היציבות על פני רעיונות של להביא דמוקרטיה לאזור", אמר גלעד בסקירה הביטחונית שהעניק בכנס הרצליה ה-16 של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי.

"אתה לא יכול לכפות תרבות על עמים אחרים", הוסיף גלעד. "גם בלוב, שהיה בה משטר שפיתח נשק גרעיני ותומך בטרור. בסוף הוא גם פירק את הנשק הגרעיני, גם לא תמך בטרור וגם מנע את ההגירה לאירופה. אחרי שהוא קרס, איך לוב נראית היום? אין עתיד".

גלעד העריך כי האיום הכי גדול על ישראל היה ונותר איראן. "האיום האיראני יכול להיות פוטנציאל לאיום קיומי. האיראנים הסכימו לדחייה של עשר שנים בפיתוח נשק גרעיני. התשתית קיימת ויש ויכוח האם המשטר התמתן או לא. אני ממליץ על הגישה השלילית, כל עוד חמינאי המנהיג", אמר ראש אמ"ן לשעבר.

לדבריו, "תחת חסות ההסכם הם מפתחים יכולת טק"ק (טילי קרקע-קרקע) באיראן ובחיזבאללה. בלבנון מעל מאה אלף רקטות מכוונות אלינו לעורף. הם מזהים את העורף כנקודת תורפה. זה איום מרכזי שמחייב היערכות בעורף, היערכות גבוהה של צה"ל ומודיעין מעולה. אסור להתרשם מהשקט, גם אם הוא יימשך עוד 15 שנה. המוטיבציה האיראנית גבוהה. המשטר הנוכחי עושה הכול, למרות העימות בסוריה, לדחוף מערכות נשק ללבנון".