אני רואה עצמי כשגריר החיילים בקבינט

יו"ר הבית היהודי שר החינוך וחבר הקבינט, נפתלי בנט, נזכר בראיון לערוץ 7 בחלקו במלחמת לבנון השנייה ומדבר על לקחי המלחמה שנחקקו בקרבו, לקחים שלדבריו הובילו אותו גם למאבק בראש הממשלה על שיפור תפקוד הקבינט.

"הכח שלי פעל בגזרה המערבית בלבנון ואני זוכר את כלל האירועים מהמלחמה. אני זוכר מצד אחד את חיסול המשגרים והמחבלים אך מהצד השני גם את הכישלונות - ראיתי במו עיני. אני זוכר את המסוק שהופל, לא הבנתי תחילה מה אני רואה כי זה היה באמצע הלילה\ ראיתי פיצוץ גדול - אז יש הרבה רגעים שמתכנסים בזיכרונות".

אפשר להגיד שהמלחמה הסתיימה בכישלון?

"המלחמה הזו נוהלה בצורה רעה מאוד. אני חושב שההחלטה לצאת למלחמה של ראש הממשלה אולמרט בהחלט הייתה החלטה אמיצה וככל הנראה גם נכונה כי יצרה הרתעה, אבל מהרגע הראשון היו הרבה מאוד החלטות שגויות ומאוד הורגש שהקברניטים לא סגורים על עצמם שהם לא יודעים בדיוק מה הם רוצים, לכן אני חושב שהיה הרבה מאוד אומץ ברצון להשיב מכה מאוד חזקה לחיזבאללה על מה שעשה, אבל הניהול לא היה מוצלח".

מי מהמנהיגים כאן טעה, הרמטכ"ל? ראש הממשלה? שר הביטחון?

"אני חושב שכולם התנהלו בצורה לא מוצלחת. אני לא בעניין של האשמות, אבל לכן כל כך בוער בי לתקן את השיטה. המלחמה שניהלתי על שידרוג תיפקוד הקבינט, ששרים יבינו את המטרה, שהם יבינו על מה הם מחליטים כשהם מצביעים לשלוח חיילים לקרב - לכן זה כל כך מוטמע בי".

"אני לא מאשים אדם כזה או אחר אלא את השיטה שמשאירים קבינט באפלה. לא מלמדים, לא מסבירים, ואח"כ זה מעין חותמת גומי לקבלת החלטות. אני דוחה את הגישה הזאת מכל וכל.

אני חושב שהניהול הכולל המדיני צבאי היה רע, קברניטי המדינה לא הגדירו מטרות ברורות.

מה המסקנות שצריכות להיות מהמלחמה הזו, והאם לדעתך מישהו מיישם אותן?

"המסקנות הן בהירות, שכשאתה שולח חיילים לקרב זה כשאין ברירה, ואחרי שהגדרת בצורה מאוד חדה מה המטרה, וציידת את החיילים והצבא בכלים לעמוד במשימה ולהכריע את האויב. את המסקנות האלה אני מיישם כל יום שאני בקבינט, ונשבעתי לעצמי שלעולם לא אשתוק אם אני רואה כזה דבר מול העיניים. ולשמחתי אז הייתי סרן צעיר היום חבר קבינט אני רואה את עצמי שגריר של החיילים בקבינט".

אתה סומך על שר הביטחון ליברמן?

"אני מסתכל על הקבינט כמכלול ואני אפעל שם כל הזמן לראות שכל ההחלטות מתקבלות בצורה אחראית, בצורה ערכית ואחרי שלמדנו לעומק את המטרה. במובן הזה אני בהחלט סומך על הקבינט".