נתניהו וריבלין באזכרה, הערב
נתניהו וריבלין באזכרה, הערבצילום: קובי גדעון, לע"מ

טקס האזכרה השנתי לחללי ספינת "אלטלנה" נערך הערב (חמישי) בבית העלמין 'נחלת יצחק' בגבעתיים, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ברית חללי האצ"ל יאיר אסיסקוביץ וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל.

''אנחנו לא רוצים לחיות בחברה שבה עצם המושג אחדות וצמד המילים 'ממשלת אחדות'- נראים לנו מופרכים ובזויים מעיקרם", אמר ריבלין בנאומו.

''אפשר תמיד להתנגד לכך, לפעמים ראוי, אבל תמיד מתוך הכרה והיכרות עם הזיכרון ועם המורשת ההיסטורית אשר נותנת לאחדות העם מקום של כבוד בסולם הערכים הלאומי", הדגיש הנשיא.

ריבלין סיפר על שניים מעולי "אלטלנה" שניצלו מהירי על האוניה ונפלו לאחר מכן בקרבות מלחמת העצמאות, צבי קרינסקי ז"ל שנפל בקרבות על ירושלים, ורפאל קירש ז"ל שנפל בקרבות על הנגב.

״אינני יודע מנין הם גייסו את הכוחות, מנין גייסו את הכוחות כל ניצולי אלטלנה, מנין גייסו את הכוחות כל משפחות החללים. כוחות לעמוד לצד המדינה בחבלי לידתה הקשים. אך אין לי ספק כי הכוחות הללו שאבו מאותה קריאה, זעקת שבר של מנחם בגין: 'רק לא מלחמת אחים'", אמר הנשיא

"בגין ידע שבלא אחדות, במצב של מלחמת אחים, אין סיכוי להקמתה של מדינה יציבה ומתוקנת. זו התורה עליה גדלנו כולנו, תלמידיו של בגין. תורה לפיה לאחדות יש כוח מיוחד, כוח שיכול להחיות את המולדת, כוח שבשמו כדאי וראוי לפעמים גם להתפשר", הוסיף ריבלין.

ראש הממשלה נתניהו סיפר בנאומו, ''אני בא עכשיו מפגישה חשובה עם הצוות האמריקני לדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארצות הברית. אני לא יכול להיכנס לפרטים, אבל אני יכול לומר שהאווירה הייתה חיובית ביותר, עניינית, טובה, טובה מאוד. כשותפים לברית איתנה דנו שם באיומים הרבים באזור ובפתרונות מול האיומים הללו.

"אני מאוד מעריך את תמיכתה של ארצות הברית בישראל ועם זאת, כתלמידו של ז'בוטינסקי וגם של מנחם בגין אני מאמין שמעל הכל ולפני הכל עלינו להיות מסוגלים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. אנחנו נמשיך לדבוק בתפיסת 'קיר הברזל' ונאבק במבקשי רעתנו כשאנחנו מאוחדים, אזרחים גאים במדינתנו הדמוקרטית, המתקדמת, המשגשגת".

נתניהו הדגיש כי למדינה זו ייחלו באי אלטלנה בעודם שרויים באבל על אובדן חבריהם. "הם הצטרפו אל שורות צה"ל. כמה מהם נפלו בקרבות מלחמת הקוממיות וזאת הייתה ההוכחה החותכת לגישתם הממלכתית שממשיכה להיות נר לרגלינו.

''ננצור לעד את מורשת השירות לאומה של חללי אלטלנה. נוסיף לבנות את מדינת ישראל, נבטיח שקורבנם יסמל את אהבת המולדת ואת אהבת ישראל לדורי דורות", דברי ראש הממשלה.