בניה בלתי חוקית בעראבה
בניה בלתי חוקית בעראבהצילום: רגבים

הממשלה אישרה בישיבתה השבועית את הצעת החוק הממשלתית הכוללת תכנית מקיפה להגברת האכיפה ביישובי המיעוטים.

בין השאר ההחלטה מטילה על הרשויות המקומיות ביישובי המיעוטים את האחריות על הפיקוח והאכיפה בתחומן.

בנוסף הוחלט על הקצאת תקנים נוספים לפיקוח עבור היחידה הארצית לפיקוח במשרד הפנים, שתוכל "להיכנס לנעליהן" של ועדות שלא יתפקדו כראוי בתחום האכיפה, הענקת סל כלים לעבודת הפקחים, והידוק המעקב של הממשלה על המשטרה הנדרשת לסייע לגורמי האכיפה.

בתנועת רגבים העבירו בשבועות האחרונים מספר הצעות לשרי הממשלה, בהן הועלה הצורך האקוטי בהגדלת מספר תקני הפיקוח וסמכויות הפקחים, תכנית להטמעת טכנולוגיות מתקדמות למיפוי ופיקוח, וכן הצגת מודל חדש לדיווח התקופתי של המשטרה לממשלה על פעילותה בתחום, שיוודא היקף פעילות משמעותי מצד המשטרה.

לעיון במסמך רגבים שהונח על שולחן הממשלה

ברגבים בירכו על החלטת הממשלה, "בפעם הראשונה מאז קום המדינה נעשתה פה עבודה מעמיקה כדי לטפל בסוגיית האכיפה כנגד בניה בלתי חוקית בכל רחבי הארץ ובדגש על המגזר הערבי. זהו צעד חשוב מאוד בכיוון הנכון".

בעשור האחרון הצביעה רגבים בעשרות עתירות שהגישה לבתי המשפט, בדיוני ועדות הכנסת ובאמצעי התקשורת על נקודות הכשל במדיניות האכיפה - חוסר סיוע משטרתי לגופי האכיפה, בעיות בתפקוד הפיקוח המקומי, "הלבנה" סיטונאית של בניה בלתי חוקית, ניצול לרעה של הליכים שיפוטיים, חוסר בסדרי עדיפויות לאכיפה, מחסור בטכנולוגיות מעקב ומיפוי, וכן התערבות פסולה מצד גורמים שונים במערכת הציבורית, שטירפדה לא פעם את פעולות גורמי האכיפה.

"החלטת הממשלה מהיום מנסה לטפל כמעט בכל נקודות הכשל", הוסיפו ברגבים. "ישנה עבודה רבה עד ליישום ההחלטה ויש צורך לוודא שמשרדי הממשלה אכן מיישמים את ההחלטה. הדרך עוד ארוכה - אך סוף סוף ניתן לומר כי מתחילים לצעוד בה".