הריסת המבנים הבלתי חוקיים
הריסת המבנים הבלתי חוקייםצילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי קיבל החלטה עקרונית להימנע ככל שניתן מהריסת בנייה בלתי חוקית פלסטינית בתקופת חודש הרמדאן.

גורמים בצה''ל אמרו לערוץ 7 כי הוחלט בכל זאת לבצע אכיפה נגד מבנים אשר יוקמו בניגוד לחוק במהלך ימי הצום המוסלמי או כאשר מדובר בהריסה שמבוצעת בהתאם להחלטת בג"ץ.

אתמול (ראשון) הרס המנהל האזרחי מספר מבנים בלתי חוקיים במאחז הערבי 'נוואג'עה' שליד היישוב סוסיה בהר חברון.

בשנת 2014 הורה בג"ץ על הריסת המבנים שהוקמו חרף צו ביניים שהוצא נגד המשך הבניה במקום, ובשנת 2015 דחה בג"ץ את עתירת תושבי המקום לצו ביניים שיאסור על רשויות החוק לבצע במקום פעילות אכיפה.

מיד לאחר מכן פתחו העותרים בקמפיין תקשורתי מתוזמן בארץ ובחו”ל על הכפר סוסיא תוך הצגת מצג שקרי ולפיו הולכים להרוס את "כל בתי הכפר", בעוד שפסק הדין כאמור התייחס רק למבנים שנבנו לאחר צו הביניים ולאחר ההנחייה של בג”ץ לאסור המשך בנייה במאחז.

"מדובר במאחז ערבי שבית המשפט העליון קבע כי הוא נולד בחטא וצמח בפשע", אומר עובד ארד, רכז איזור יהודה ושומרון בתנועת רגבים. "בשנת 2001 בג"ץ קבע כי השטח לא שייך לפולשים, בשנת 2013 הוא אסר על המשך הבניה במקום בעקבות עתירה של 'רגבים', ובשנת 2014 הורה בית המשפט להרוס את המבנים שהוקמו חרף האיסור הברור. במאי 2015 דחה בג”ץ את בקשת העותרים לצו ביניים בנימוק שהם עושים דין לעצמם שוב ושוב".

"ההריסה של קומץ מבנים היום היא צעד ראוי והכרחי, אך מהווה רק קמצוץ של שמירה על החוק", הוסיף ארד. "המאחז הפלשתיני מהווה דוגמה מרכזית לניצול לרעה של ההליך המשפטי מצד ארגוני השמאל ועברייני הבניה הפלשתיני באופן שערורייתי ומתריס, וככזה הוא אמור להוות אבן בוחן לרשויות האכיפה".